#2 af angelica (slettet)
Fuldkorns boller
Du læser en tråd i debat > kostangelica (slettet)
re: Fuldkorns boller
Jeg plejer at bage dem her, de er super lækre..
Opskriften svarer til 22 boller af 60 g.
Ingredienser:
1 pakke gær
5 dl vand
1 æg
1 tsk salt
3 dl groft rugmel
2 dl grahamsmel
3 dl hvedeklid
1 dl hørfrø
3 dl hvedemel
evt æg til pensling
opløs gæren i lunkent vand og tilsæt derefter ægget og resten af ingredienserne. Dejen røres godt igennem i et par min. med grydeske. Dejen skal være blød og klistret.
Bollerne sættes af med en ske på bageplade med bagepapir og pensles med æg, hvorefter de stilles til hævning i ca 40 min. eller til de er hævet til dobbelt størrelse. Bag bollerne midt i oven ved 200 grader i ca. 20 min.
Tips:
dejen skal være meget klistret. Tilsæt evt andre krydderier eller grøntsager. De er fantastiske med 2 fed hvidløg og ½ spsk rosmarin eller gulerødder. 473 KJ pr. bolle a 60 g
Opskriften svarer til 22 boller af 60 g.
Ingredienser:
1 pakke gær
5 dl vand
1 æg
1 tsk salt
3 dl groft rugmel
2 dl grahamsmel
3 dl hvedeklid
1 dl hørfrø
3 dl hvedemel
evt æg til pensling
opløs gæren i lunkent vand og tilsæt derefter ægget og resten af ingredienserne. Dejen røres godt igennem i et par min. med grydeske. Dejen skal være blød og klistret.
Bollerne sættes af med en ske på bageplade med bagepapir og pensles med æg, hvorefter de stilles til hævning i ca 40 min. eller til de er hævet til dobbelt størrelse. Bag bollerne midt i oven ved 200 grader i ca. 20 min.
Tips:
dejen skal være meget klistret. Tilsæt evt andre krydderier eller grøntsager. De er fantastiske med 2 fed hvidløg og ½ spsk rosmarin eller gulerødder. 473 KJ pr. bolle a 60 g
16 år7. juni 2008 kl. 14:28
iakob
Det med de 35% kommer herfra:
altomkost.dk
Jeg er selv lidt i tvivl om det er 35% af melet eller 35% af den samlede vægt. Men som jeg læser det nu, så er det af den samlede vægt.
Jeg har surfet og eksperimenteret lidt med nogle boller, men jeg har ikke selv fundet Opskriften endnu.
altomkost.dk
Jeg er selv lidt i tvivl om det er 35% af melet eller 35% af den samlede vægt. Men som jeg læser det nu, så er det af den samlede vægt.
Jeg har surfet og eksperimenteret lidt med nogle boller, men jeg har ikke selv fundet Opskriften endnu.
16 år7. juni 2008 kl. 20:02
Kaktus (slettet)
Du har ret, Iacob - jeg læser det også som 35% af den samlede vægt (og ikke af melet, som jeg skrev)
Tak for opskriften Angelica - dem må jeg prøve. Så desværre først din opskrift EFTER jeg havde købt ind igår, og jeg har på stående fod ikke alle ingredienserne - men de kan jo skaffes i løbet af ugen :)
I første omgang vil jeg forsøge mig med "Grove Havreboller" fra fedtfattig.dk - i vil selvfølgelig blive orienteret om resultatet :)
Så vidt jeg kan regne ud, har de ca. 33% fuldkorn - så det skulle da være i den rigtige ende :)
Iacob: når du finder Opskriften over alle opskrifter, er jeg sikker på, at du gerne deler den med os andre, ikk? ;)
Tak for opskriften Angelica - dem må jeg prøve. Så desværre først din opskrift EFTER jeg havde købt ind igår, og jeg har på stående fod ikke alle ingredienserne - men de kan jo skaffes i løbet af ugen :)
I første omgang vil jeg forsøge mig med "Grove Havreboller" fra fedtfattig.dk - i vil selvfølgelig blive orienteret om resultatet :)
Så vidt jeg kan regne ud, har de ca. 33% fuldkorn - så det skulle da være i den rigtige ende :)
Iacob: når du finder Opskriften over alle opskrifter, er jeg sikker på, at du gerne deler den med os andre, ikk? ;)
16 år8. juni 2008 kl. 08:12
iakob
Naturligvis :-)
De sidste boller jeg bagte, blev til fladbrød - dejen var for våd :-D
De sidste boller jeg bagte, blev til fladbrød - dejen var for våd :-D
16 år8. juni 2008 kl. 22:03
Kaktus (slettet)
Fladbrød? Haha :)
De havre boller jeg bagte igår smager altså forrygende.
Dog var det nærmest umuligt at røre gæren ud i den havregryns/rugkerne-grød man starter med at lave :) Men gæren må kunne opløses i kærnemælken næste gang :)
Den endelige "dueligheds-test" kommer selvfølgelig idag, hvor knægten og en kammerat skal prøve-smage dem :)
Alle gode opskrifter er mere end velkomne - også på Fladbrød ;)
De havre boller jeg bagte igår smager altså forrygende.
Dog var det nærmest umuligt at røre gæren ud i den havregryns/rugkerne-grød man starter med at lave :) Men gæren må kunne opløses i kærnemælken næste gang :)
Den endelige "dueligheds-test" kommer selvfølgelig idag, hvor knægten og en kammerat skal prøve-smage dem :)
Alle gode opskrifter er mere end velkomne - også på Fladbrød ;)
16 år9. juni 2008 kl. 10:49
iakob
Jeg fandt et godt råd for et stykke tid siden:
Hvis der skal salt (og evt sukker) i en opskrift, så put det ned til gæren og lad det stå lidt. Så smelter gæren og bliver flydende. Det er nemmere end at få det opløst i kold kærnemælk.
Hvis der skal salt (og evt sukker) i en opskrift, så put det ned til gæren og lad det stå lidt. Så smelter gæren og bliver flydende. Det er nemmere end at få det opløst i kold kærnemælk.
16 år9. juni 2008 kl. 13:15
Pokemom (slettet)
@Kaktus: hvad siger KJ beregningen om dine havreboller?
16 år9. juni 2008 kl. 20:56
Pokemom (slettet)
wow. kiggede lige selv på hjemmesiden. 141 kcal - 592 KJ pr bolle! det er da lidt voldsomt!
16 år9. juni 2008 kl. 20:58
Kaktus (slettet)
Pokemon> Tja - da jeg ikke er den helt store brød-spiser, har jeg ingen problemer med at få "plads" til havre boller i mit program :)
Fedtenergi% er ca. 16 - det er en anelse mindre end i havregryn.
Desuden gik øvelsen ud på, at finde boller med et højt indhold af fuldkorn - gerne så tæt på 35 % som muligt :)
Kan i øvrigt fortælle, at de bestod med glans - alle ungerne var vilde med dem :)
Fedtenergi% er ca. 16 - det er en anelse mindre end i havregryn.
Desuden gik øvelsen ud på, at finde boller med et højt indhold af fuldkorn - gerne så tæt på 35 % som muligt :)
Kan i øvrigt fortælle, at de bestod med glans - alle ungerne var vilde med dem :)
16 år9. juni 2008 kl. 22:21
Iflg. en tidl. tråd af Iacob skal mindst 35% af melet gerne være fuldkorn :)
På forhånd tak :)