Sojamælk /soja mejeriprodukter

Du læser en tråd i debat > kost

Sojamælk /soja mejeriprodukter
Skulle lige prøve at udskifte mine mælkeprodukter med soja her i foregårs . Jeg elsker alt med mælk- kaffe med mælk og a38 med frugt er især min store last ( Laster jeg godt kan leve med, hvis det er)
Nå men havde nu prøvet at købe de her produkter- men ad! Det smager jo af humus. Okay jeg elsker humus, men da ikke til min morgenmad ovenpå frugt!!!
Er der nogen, der har nogle ideer til hvordan man bruger de her soja "mejeri"-produkter. Det behøver ikke at være til morgenmad, står bare med noget jeg ikke kan få brugt nu :-)
16 år25. maj 2008 kl. 18:53
re: Sojamælk /soja mejeriprodukter
Hahaha... kan heller ikke døje smagen af den slags. Jeg spiser skummetmælk til min havregryn - og da jeg er født og opvokset på landet med rigtig, ægte komælk hvis eneste behandling var at min mor havde skummet det for fløden - ja så har det faktisk været en lang vej for mig.

Jeg syntes dengang at skummetmælk smagte "afbrændt".

Jeg har desværre ingen gode råd til dig, men du kan da prøve at søge på google eller nogen af de mange online kogebøger der findes.
16 år25. maj 2008 kl. 19:53
Hejsa. Jeg elsker simpelthen sojamælk til min families store foragelse. Jeg drikker det i the og alt andet. Mmmmm.. :D
16 år25. maj 2008 kl. 20:16
jamen hvad gør du så med det hihihi?
Altså har bare hørt så meget om det, og plejer seriøst at kunne lide alt, så det irriterer mig virkelig!
16 år25. maj 2008 kl. 20:50
Hej.
Hvad med at bruge det i bagværk eller evt. i en tærte?
Jeg vedhæfter et link til Dansk Vegetarforening, hvor jeg er helt sikker på, at du kan finde opskrifter med sojamælk eller måske spørge nogle vegetarer om opskrifter.
vegetarforening.dk
Hilsen Babydyr
16 år26. maj 2008 kl. 09:33
tusind tak ;-)
16 år26. maj 2008 kl. 15:02
Hej Amalie
Jeg bruger soya produkter til dagligt.. Kan klart anbefale RISDRIK især til kaffe men også til f.eks. havregryn, i bagværk etc. jeg bruger den der hvor jeg normalt vil bruge alm. mælk. Soya yoghurt natural smager også fint.. Jeg plejer at tilsætte frosne frugter så bliver det næsten ligesom frozen yoghurt..
mvh
Babygirl
16 år26. maj 2008 kl. 16:44
Hej Amalie,
Jeg er stor tilhænger af soja/ris-drik.
Jeg giver dig ret i at det smager forfærdeligt rent. Specielt sojadrik. Jeg ville nu heller aldrig komme det i min kaffe. Medmindre du køber rismælk med hasselnød/mandler. Den fås i Irma og Superbrugsen bl.a. Med den kan du lave en lækker iskaffe med smag eller bare bruge den i alm kaffe. Den kan også være lækker rent eller med en blendet banan, som en smoothie. Jeg kender egentlig ikke kalorie indholdet i den drik, men jeg kunne forestille mig, man skal være lidt tilbageholdende.
Som Babygirl foreslog er Risdrik super til havregryn. Risdrik er naturlig sød (det er i hvert fald ikke noget sukker tilsat). Jeg har trænet meget løb og det er perfekt at starte dagen med.
Soja bruger jeg til at lave smoothies med og jeg synes egentlig det smager bedre med soja end alm mælk. Den smoothie jeg oftest laver er med blåbær, banan og vanilie (økologisk ren vanilie fra urtekram, som ikke er tilsat sukker). Så får jeg en masse antioxdanter fra blåbærrene, som jeg elsker og bananen giver den sødme, så jeg ikke behøver tilsætte noget sukker. Blåbærrene køber jeg i Irma og de er desværre lidt dyre, men det under jeg mig selv. Jeg plejer bare at tænke, hvad jeg før i tiden kunne bruge på søde sager, så synes jeg det går lige op.
Soja er også perfekt til Chai. Både hvis du selv laver den eller fx køber Baressos, så bed dem om at lave den med soja. Selv mine kræsne drengevenner synes det er supper lækkert.
Nogen gange hvis jeg skal forkæle mig selv med en varm kakao, bruger jeg soja eller risdrik og det synes jeg også smager bedre end mælk. Man kan købe noget 100% kakao, så tilpasser man bare sødmen efter smag. Jeg varmer kakoen op med en kanelstang og noget vanilie, en halv vaniliestang, hvis det skal være ekstra fint, for at give ekstra smag.
Du skal være opmærksom på at nogen soja-drik er tilsat sukker, fx den med vanilie. Jeg mener der er to på markedet uden sukker tilsat, den ene er så vidt jeg husker det den økologiske af slagsen fra Naturli'. Jeg mener den er grøn og så står det uden på kartonen at der ikke er tilsat sukker. De svinger også meget i pris. Der ligger en Rema1000 hvor jeg bor og der er de klart billigst, udvalget er bare mindre.
Det blev pludselig en lang smøre. Jeg håber ikke, det er for sent jeg skriver og at du kan bruge det til noget.
16 år31. maj 2008 kl. 18:09
Tusind tak for svaret! Nej kom endelig med flere ideer. Især det med chai teen lød som en god ide. For det var egentlig for at prøve at se om man ville få det bedre uden mine mejeriprodukter- det synes jeg altid man hører om i alle blade ;-)
Og der hvor jeg især bruger mælk er i kaffen, så sku ha et alternativ til kaffe med mælk, samt i forb. med havregrød. Jeg plejer nemlig tit at få havregrød med frugt og så lige en top a38 ovenpå, for at få den der friskhed og sundhed isagtige smag:-) Ved du om man kunne bruge noget soja der måske?
16 år31. maj 2008 kl. 18:40
Soya-mælk og rismælk kan med fordel bruges i smooties :-)
Prøv f.eks at lave en smootie af:
1 dl frosne hindbær
Lidt ananas
½ banan
1 tsk birkesød
2 spsk valleprotein pulver (2 spsk med top)
Lidt vanillepulver
1-2 dl soya- eller rismælk

Det smager fantastisk :-)

Hilsen Githa
1 tsk hørfrøolie
16 år1. juni 2008 kl. 20:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });