Läkerol Split

Du læser en tråd i debat > kost

Läkerol Split
Jeg har lige købt en pose af de nye Läkerol split (som i øvrigt smager rigtig godt!), men det energiindhold der står på posen stemmer ikke helt overens med det der kommer frem i madital.. Det er altså lidt underligt. Er der nogen der har en foklaring på hvorfor?
Indholdet på posen ser sådan ud:
pr. 100 g:
Energi 460 kj/110 Kcal
Protein: 0,2 g.
Kulhydrat: 43 g. (sukkerarter: 0,3 g., sukkeralkoholer: 38 g.)
Fedt: 0 g
Kostfibre 32 g.

Tastes det ind i madital fås et energiindhold på 990 Kj pr. 100 g., hvilket jo er en del mere... Er det madital der regner for meget, eller Läkerol der regner for lidt? Nogen der kan hjælpe?

16 år17. april 2008 kl. 15:10
re: Läkerol Split
Ej hvor underlidt. Har selv tit lagt mærke til en smule afvigelser, men da aldrig så meget.
Jeg ville stole på det madital beregner, det andet virker meget lavt. I mine poletter er der ca. 800 og er jo nok nogenlunde det samme.
16 år17. april 2008 kl. 19:37
jeg ville stole på lakerol. man må ikke skrive falske deklarationer og det er der jo regler for! Mad i tal kan som sagt ikke regne alle afvigelser ud! Samtidig kan man reducere kalorier i sukkerfrit helt vildt!
16 år17. april 2008 kl. 20:02
Nogen siger ellers at regler er til for at blive brudt. Man har i hvert tilfælde set det før..

Men i dette tilfælde tror jeg det skyldes at kostfibre faktisk indeholder energi, men producenten ikke har forpligtelse til at deklarere dem som sådan. Der er et bolcheprodukt fra Isis med vild høj kostfiber-indhold som har et negativt energiindhold hvis man beregner det uden at tage højde for kostfibrene. Så derfor lavede Lone beregningen om.
16 år17. april 2008 kl. 20:08
Det må du gerne uddybe nærmere!!! Man må da ikke bare lade vær med at oplyse om kalorier- så ville alle da finde smutveje for at maksimere salget og folk ( læs jeg) ville veje meget mere!!!??!!!
16 år17. april 2008 kl. 20:15
madital.dk

Søg på kostfibre i teksten - og læs så forklaringen. Den er lidt indviklet, jeg har ikke selv taget mig tid til at sætte mig helt ind i det Lone skriver.
16 år17. april 2008 kl. 22:16
jamen her siger hun jo lige netop at det er fordi programmet (mad ital) ikke kan tage højde for sødestoffer etc. og derfor er det deres beregninger der til tider er ukorrekt!
16 år18. april 2008 kl. 10:29
Læs under "Kostfibre - 0 kJ/gram eller 8 kJ/gram?":

Der står blandt andet: "Ikke nok med at det er svært at finde indholdet af kostfibre i vores fødevarer. Der er også uenigheder omkring, hvor meget energi kostfibrene bidrager med."

Det læser jeg altså som om at forskerne (eller myndighederne eller producenterne) er uenige med hinanden og ikke kan finde en god fælles løsning på hvordan kostfibre skal beregnes med i energien for fødevarer.
16 år18. april 2008 kl. 22:18
jamen til gengæld skriver madital også om usikkerheden med produkter der indeholder sødestoffer fra maditals side. Kan selvfølgelig ikke huske hvad afsnittet hedder nu...
16 år18. april 2008 kl. 22:52
Ja, ok det havde jeg ikke læst. Disse pastiller indeholder jo 32 gram kostfibre per 100 gram så jeg regnede med at det var det som gav afvigelserne i energi.

16 år19. april 2008 kl. 09:17

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });