Har lever en opstrammende effekt ?
Du læser en tråd i debat > kosttynd74
re: Har lever en opstrammende effekt ?
hej karina
jeg har læst mig til at røget laks eller laks i det hele taget gør det samme. og det vil jeg meget hellere spise.
jeg bryder mig nemlig heller ikke om lever.
og jeg må indrømme at jeg tror det er rigtigt.
lise
jeg har læst mig til at røget laks eller laks i det hele taget gør det samme. og det vil jeg meget hellere spise.
jeg bryder mig nemlig heller ikke om lever.
og jeg må indrømme at jeg tror det er rigtigt.
lise
16 år15. januar 2008 kl. 12:04
iakob
Så længe det ikke skal købes til overpris i pilleform, så kan jeg ikke se nogen grund til at tvivle. Men jeg ved heller ikke om det er rigtigt eller ej.
Måske skulle du prøve at spørge på netdoktor.dk? Kunne være interessant at få en professionel mening herom.
Måske skulle du prøve at spørge på netdoktor.dk? Kunne være interessant at få en professionel mening herom.
16 år15. januar 2008 kl. 13:11
bruger slettet
Jeg hørte for nogen tid siden i et TV- program Arne Astrup udtalte, at det er helt uden videnskabelig bevis at lever skulle kunne stramme huden op. (Som professor i human ernæring skulle han vide noget om det)
16 år15. januar 2008 kl. 18:24
epm
Arne Astrup er ikke Danmarks mest troværdige mand, da han siger det, hans skiftende sponsorer betaler ham for at sige. Han har skiftet "mening" mange gange i tidens løb, det mest spektakulære var nok da han forsøgte at overbevise os om at sukker var sundt :o) Lige for tiden arbejder han med fedme.
Bortset fra det, lyder det usandsynligt, der skulle være stoffer i lever, der skulle virke opstrammende på huden. Mit gæt er, at det er på menuen en gang ugentligt, fordi det næsten er den eneste kilde til B12 vitamin.
Bortset fra det, lyder det usandsynligt, der skulle være stoffer i lever, der skulle virke opstrammende på huden. Mit gæt er, at det er på menuen en gang ugentligt, fordi det næsten er den eneste kilde til B12 vitamin.
16 år15. januar 2008 kl. 20:37
KarinaHadsten (slettet)
Hihi sjov detalje - det handler om kildekritik :-)
16 år15. januar 2008 kl. 20:45
bruger slettet
Tja, jeg skal ikke gøre mig klog på, hvem der betaler hvem for hvad, men forskningen viser jo hele tiden noget nyt, selv om jeg godt kan være enig i, at den med sukkeret var et flop.
Da jeg var elev omkring 1970, skulle f.eks. sygehuskosten være ekstrem fedtfattig og i dag er det nærmest omvendt. Vi lavede diæter på 600 - 800 kcal. til affedning, som det hed dengang, og diabeteskosten var fuld af fedt.
Det er der heldigvis ændret på ligesom så meget andet, men den med leverens skrumpende virkning tror jeg altså ikke på inden jeg får en ordentlig videnskabelig forklaring. Det er da rigtigt, det med B12 vitaminet, men hvorfor så ikke bede folk om at spise lever af den grund?
Da jeg var elev omkring 1970, skulle f.eks. sygehuskosten være ekstrem fedtfattig og i dag er det nærmest omvendt. Vi lavede diæter på 600 - 800 kcal. til affedning, som det hed dengang, og diabeteskosten var fuld af fedt.
Det er der heldigvis ændret på ligesom så meget andet, men den med leverens skrumpende virkning tror jeg altså ikke på inden jeg får en ordentlig videnskabelig forklaring. Det er da rigtigt, det med B12 vitaminet, men hvorfor så ikke bede folk om at spise lever af den grund?
16 år15. januar 2008 kl. 22:09
iakob
Hej Kiny - arbejder du på et sygehus? Kan du så ikke fortælle mig hvorfor man på sygehuset laver mormor-grøntsager? Altså koger alle fibre i smadder og alle vitaminerne ud af grøntsagerne?
;-)
Jeg troede man skulle spise lever pga jernindhold? Faktisk er det jo ikke kun lever der anbefales, det er al indmad. Er der B12 i det hele?
;-)
Jeg troede man skulle spise lever pga jernindhold? Faktisk er det jo ikke kun lever der anbefales, det er al indmad. Er der B12 i det hele?
16 år16. januar 2008 kl. 08:30
slank2008 (slettet)
Det er sikkert lettere at overtale nutidens folk til at spise lever for udseendets skyld end for helbredets skyld.
16 år16. januar 2008 kl. 09:15
bruger slettet
Hej igen, jakob.
Jeg har ikke arbejdet på sygehus siden jeg blev færdig med min uddannelse. Det er i det private erhvervsliv, jeg har slået mine folder, og der fik man hug, hvis man tillod sig at servere skamkogte grønsager.
Jeg har ikke nok kendskab til fremstillingsmetoderne i dag, men på de fleste hospitaler bruger man Cook-chill systemet med buffet, og der plejer da at være adgang til råkost hver dag, hvis der ikke er andet man kan lide.
Det er rigtigt, at der er meget jern i lever, og det har vi kvinder jo godt af – de yngre af os, i hvert fald. Hvis det er af den grund, det bliver anbefalet at spise lever, eller p.g.a. B-12 vitaminet, kan man jo bare give udtryk for det, men det er da muligt, at ideen er lettere at sælge, hvis man kalder det noget med udseendet.
Jeg har ikke arbejdet på sygehus siden jeg blev færdig med min uddannelse. Det er i det private erhvervsliv, jeg har slået mine folder, og der fik man hug, hvis man tillod sig at servere skamkogte grønsager.
Jeg har ikke nok kendskab til fremstillingsmetoderne i dag, men på de fleste hospitaler bruger man Cook-chill systemet med buffet, og der plejer da at være adgang til råkost hver dag, hvis der ikke er andet man kan lide.
Det er rigtigt, at der er meget jern i lever, og det har vi kvinder jo godt af – de yngre af os, i hvert fald. Hvis det er af den grund, det bliver anbefalet at spise lever, eller p.g.a. B-12 vitaminet, kan man jo bare give udtryk for det, men det er da muligt, at ideen er lettere at sælge, hvis man kalder det noget med udseendet.
16 år16. januar 2008 kl. 10:56
Kh. Karina