kcal
Du læser en tråd i debat > kostepm
re: kcal
Det lyder stadig ikke som om du, vi og diætisten taler om det samme. 17-1800 kcal/døgn lyder som fornuftigt indtag på en kur.
Tjek lige disse definitioner, om du er enig eller uenig:
Forbrænding/døgn = hvilestofskifte + aktivitet/motion målt i kcal eller kJ
Indtag/døgn = energi i ALT, der spises i et døgn målt i kcal eller kJ.
Energiover/underskud = Indtag - forbrænding
Med 30 kg overvægt har du spist væsentligt mere end 1000 kcal/døgn, og sovet og rørt dig mindst dobbelt så meget som 1000 kcal/døgn, og forbrændingen har været lavere end indtaget gennem længere tid.
Sætningen "Jeg forbrænder omkring 1000 KCAL på en rigtig god dag" giver ikke mening, det er mindre end hvilestofskiftet.
Tjek lige disse definitioner, om du er enig eller uenig:
Forbrænding/døgn = hvilestofskifte + aktivitet/motion målt i kcal eller kJ
Indtag/døgn = energi i ALT, der spises i et døgn målt i kcal eller kJ.
Energiover/underskud = Indtag - forbrænding
Med 30 kg overvægt har du spist væsentligt mere end 1000 kcal/døgn, og sovet og rørt dig mindst dobbelt så meget som 1000 kcal/døgn, og forbrændingen har været lavere end indtaget gennem længere tid.
Sætningen "Jeg forbrænder omkring 1000 KCAL på en rigtig god dag" giver ikke mening, det er mindre end hvilestofskiftet.
16 år30. november 2007 kl. 20:09
bruger slettet
Jeg snakker over hovedet ikke om hvad jeg har spist
Jeg taler om jeg skal tabe mig og siger så 1700-1800 kcal lyder meget ............................Jeg har overhovedet ikke bedt emp om at analysere mit madindtag.........DET VAR IKKE DET MIT INDLÆG GIK UD PÅ
Jeg taler om jeg skal tabe mig og siger så 1700-1800 kcal lyder meget ............................Jeg har overhovedet ikke bedt emp om at analysere mit madindtag.........DET VAR IKKE DET MIT INDLÆG GIK UD PÅ
16 år30. november 2007 kl. 21:04
Anne K (slettet)
For at vide om 1700-1800 kcal er meget for dig, bliver man jo nødt til at tage udgangspunkt i hvad du plejer at spise, og virker som om at det er det EPM har gjort. Og vil give de andre ret i at det lyder mærkeligt at du har spist hvad der svarer til under sultegrænsen og nået den vægt du har. Syntes det lyder til at du må hive fat i din diatist igen og få en snak med hende om hvad der er rimeligt at spise og eventuelt få lavet en kostplan som du kan prøve at følge et par uger og se om der ikke gerne skulle ryge et kilo eller to: )
16 år30. november 2007 kl. 21:24
Anne K (slettet)
Hov, så lige din kommentar Spacy: ) Jeg ved godt min vægt lyder lav, men er meget spinkel og har en fedtprocent på 22, hvilket skulle være lige midt i normalområdet, så er altså ikke super tynd: ) Men nej, skal afgjort ikke tabe mig mere. Jeg meldte mig ind her for lidt over et halvt år siden hvor jeg havde været på højskole og taget ca. 7 kilo på. Buffet flere gange om dagen plus druk i tide og utide havde sat sine spor og havde fuldstændig smadret min fornemmelse af hvad min krop havde brug for. Jeg spiste hele tiden uden at føle at min krop fik det den skulle. Men nu er alt heldigvis tilbage til normal igen og jeg "mærke" min krop og dens behov igen. Hvilket er super dejligt. Kigger bare stadig forbi engang imellem fordi jeg synes det er hyggeligt. Og for at følge lidt med i hvor gode I er, og I er jo simpelthen for seje: ) Stor ros til jer..
16 år30. november 2007 kl. 22:21
bruger slettet
Jo, Anne K. Jeg byttede om på begreberne. 1kcal. svarer til ca.4 kilojoule.
16 år30. november 2007 kl. 23:27
Spacy
Hej Anne K!
Nej, jeg kan godt se i din profil at du ikke vil tabe dig mere, jeg var for hurtig, det må du undskylde.
Godt at du har tabt højskolekiloene, jeg har også været på højskole engang, så jeg ved hvad du taler om ;-) Jeg kan huske at alle mine venner som dengang også var på højskole også 'kom ud' med mange nye kilo - fordi så skal der lige bages det ene eller det andet og så skal vi lige have pandekager, popcorn og meget meget mere! Udover de faste buffet måltider forståes :-)
Godt at du lytter til din krop og tak for at du kigger forbi og kommer med gode hints.
Nej, jeg kan godt se i din profil at du ikke vil tabe dig mere, jeg var for hurtig, det må du undskylde.
Godt at du har tabt højskolekiloene, jeg har også været på højskole engang, så jeg ved hvad du taler om ;-) Jeg kan huske at alle mine venner som dengang også var på højskole også 'kom ud' med mange nye kilo - fordi så skal der lige bages det ene eller det andet og så skal vi lige have pandekager, popcorn og meget meget mere! Udover de faste buffet måltider forståes :-)
Godt at du lytter til din krop og tak for at du kigger forbi og kommer med gode hints.
16 år1. december 2007 kl. 09:39
Jeg skrev at jeg fik at vide af min diætist at jeg skulle ligge mellem 1700-1800 KCAL om dagen og en sjælden gang kunne gå ned på 1500 KCAL .
Jeg skrev at jeg mente det var alt for meget og skrev egentligt herinde for at høre jeres mening.
Jeg forbrænder omkring 1000 KCAL på en rigtig god dag.
Men det man har spist har man spist altså KCAL
det du rører dig skal ikke regnes med
Men rører du dig mere end det du har spist ,forbrænder du fedt.
Der kan godt nok hutigt blive lavet om .
Mit problem var min vægt og at den skulle ned =altså tabe mig