Opdatering i anledning af 2/5.
En fastedag i ny og næ, eller to dage per uge med nedsat indtag af kalorier kan ikke skade.
Det er jeg helt overbevist om.
Tværs om - jeg tror på de argumenter som hævder, at det er godt, at lade ens fordøjelses system få lidt fred..
2/5 har endvidere den bonus, at kroppen ikke "sætter sig fast" på et bestemt kalorieindtag dag ud og dag ind - i det man jo bevidst varierer hvor meget man spiser i løbet af en uge.
Det jeg advarer mod er at over en lang periode "underspise", d.v.s. i lange perioder spise markant mindre end ens hvilestofskifte har brug for, for at kunne opretholde kroppens funktioner. Heldigvis har vi her på madital et godt program som "råber vagt i gevær" hvis man "underspiser". Hvis man taster sin kost ind.
Princippet om at jo mindre man spiser = jo tættere på den mængde ernæring hvilsestofskiftet kræver, desto mere lødig kost bør man vælge, er et fornuftigt princip.
Det er ikke for at gøre nogen ked af det. Eller bange.
Men hvis det ikke snakkes åbent om dette problem - så er risikoen endnu større for det jeg frygter:
en epidemi af knogleskørhed.
Det var skræmmende for mig at læse om de to helt unge som pga af spiseforstyrrelse allerede HAR knogleskørhed så tidligt i livet.
VIDEN er magt!
Hvis man har fået en skavank og VED om det - så kan man jo aktivt gøre en indsats for "at vende skuden"!