Medicin: Birvirkning = vægtøgning - Hvordan taber jeg mig??

Du læser en tråd i debat > gode råd

Medicin: Birvirkning = vægtøgning - Hvordan taber jeg mig??
Er der andre, som jeg, i dette forum, som er nødsaget til at tage medicin dagligt? Min medicin har som bivirkning: VÆGTØGNING.

Jeg er dybt frustreret over dette program her, efter at have indtastet dagens måltider - spiser jeg 1500 kalorier om dagen, så taber jeg mig 100 gram i følge programmet. Spiser jeg 1800 kalorier om dagen, så holder jeg vægten. Hmm - hvad pokker skal jeg leve af, for at få mad nok - blive mæt (jeg har ikke det store overskud pga. sygdom til at trylle med fancy opskrifter)??? Og hvordan får jeg alle de næringsstoffer kroppen har brug for??? Jeg synes ikke rigtig, det går op!!!

Så er der motionen. Pga. sygdom kan jeg på mine gode dage cykle og gå - men det kan så efterfølgende betyde flere dage i sengen bagefter.

Jeg er i en periode, hvor jeg har en fysisk overbelastnings-reaktion efter at have planlagt, gennemført og ryddet op efter en konfirmation for sønnike. Så snart jeg har det mindste energi, så har jeg taget cyklen og cykeltraileren ud at handle (jeg vil jo tabe mig). Resultatet er: Jeg er i flere dage efter henvist til min seng og kan nader - jow følge sønnike i skole og hente ham igen. Måske sætte en vask over (men ikke hænge den op eller tage den ned igen)...hmm - ja jeg er grædefærdig!!

Hvordan f.... taber jeg mig?? Jeg skal af med 13 kg. Er der nogen med erfaringer med ala mine problemer eller nogen der kan hjælpe/rådgive??

/KK1972
13 år14. maj 2011 kl. 19:03
re: Medicin: Birvirkning = vægtøgning - Hvordan taber jeg mig??
Kære KK.

Ang. medicin, med vægtøgning som bivirkning, har jeg desværre ingen erfaring, så jeg kan selvfølgelig ikke sige om følgende er realistisk for dig.

Jeg selv er bestemt dårlig til at få mig rørt. Ved selvfølgelig godt at det er sundt med motion og nok også nødvendigt for at holde et opnået vægttab.

Det er dog tidligere lykkes mig at tabe henholdsvis 20 og 14 kg uden at dyrke motion men ved ren kostomlægning.

Jeg har lige kikket i din dagbog. Synes det ser fornuftigt ud. Er du blevet mæt af det?

Håber du kan bruge dette til noget. :-)

Knus Käthe
13 år14. maj 2011 kl. 20:09
Jeg synes at jeg bliver ok mæt af min kostplan og den er godkendt af læger og ernæringseksperter til at skulle give hvad man har behov for.
Det er ddv's program jeg følger, men du er velkommen til at kikke i min kostdagbog, hvis du har lyst. Jeg ligger på mellem 1100 og 1300 kalorier dagligt, alt efter hvor kalorie fattigt jeg lige får valgt. De 1300 kalorier er klart at foretrække, hvis man kan få det til at gå op.
Der ryger ca et kilo om ugen.
13 år14. maj 2011 kl. 20:23
Hej Käthe

Tusind tak for svar - Ja jeg er blevet mæt.
Det er vigtigt for mig, at jeg kan spise den samme kost som de andre i familien. Dvs. jeg vil ikke ud og investere i alverdens fancy produkter fx byggræs mv. Jeg har også set i bogen: "Spis dig 10 år yngre" . det er bestemt ikke familiemad og kræver også et lån i banken. Jeg håber, at denne side kan gøre en forskel for mig.... Jeg VIL have stoppet den vægtøgning nu!!!

Knus KK

13 år14. maj 2011 kl. 21:40
Hej rdrd

Jeg har set lidt på din dagbog - og det er dejligt, at du deler den.

Jeg har lært af i dag - at jeg vil vælge en anden morgenmad. Jeg tvivler på, at jeg vil føle mig mæt på 1100 kalorier. 1300 kalorier måske - jeg skal så vælge bevidst, hvor jeg får mine kalorier fra. Jeg er dog bange for det bliver for surt - for ville jeg så kunne tage et stykke rugbrød med blåbærmarmelade, hvis jeg får en sød tand.

Desværre så har jeg ikke overskud til fx at følge ddv 100% da jeg ikke vil få spist indmad mm. men jeg vil holde øje med din dagbog for at få inspiration til min morgenmad og frokost. Jeg synes nemlig, at man let kommer til at spise ensidig, når man er på kur.... Jeg vil følge familiens aftenmåltider - men med mine forbehold.

Tak for dit indlæg!!

KH KK
13 år14. maj 2011 kl. 22:01
Så vidt jeg er informeret er indmad taget af programmet. Jeg spiser gerne rejer til frokost, hvis jeg vil spare kalorier. Agurk gælder også med i de tællene grøntsager, det gjorde de ikke da jeg var på ddv første gang. Jeg går ikke til møder, men køre programmet på rygraden så at sige. Jeg får ikke altid kød (okse,gris,lam) 3 gange om ugen. Jeg synes bare det er nemt at gå ud fra, da jeg sådan nogenlunde ved hvad jeg skal spise. I går (fredag) måtte jeg kæmpe mig igennem det sidste jeg skulle spise.
Held og lykke med dit projekt.
13 år14. maj 2011 kl. 22:40
Hej igen

Det lyder spændende.
Er det materiale du har - evt. bøger du kan henvise til??
Jeg har aldrig sat mig ind i ddv - men har set folk på den. Jeg har ALDRIG tidligere haft vægtproblemer - men desværre er medicinen kommet ind i mit liv - sandsynligvis for at blive - i hvertfald de næste mange år.
Det her er en ny og verden - og det er svært for mig. Det går mig meget på!!
Jeg holder øje med din dagbog og ser om jeg kan finde et system!!

Endnu en gang tusind tak for svar :-) Det betyder meget!!
13 år14. maj 2011 kl. 22:56
vægtøgning pga. medicin er skit. og forskellig mad er for besværligt. man kan købe grønstagsblandinger med 25kcal pr 100gram rimeligt billigt, hvis man kigger efter i de fleste supermarkeder. man bliver rigtig mæt for færre kalorier end nupo. husk en vitaminpille.
spis det max 2uger. da det er sundes med variation. jeg taber ca 2½kg på 1 uge.
når du tager på af medicin.- spørg efter et kost &motionshold på hospitalet.-det er et livstilskursus. ca 1gang om ugen, går tur,bliver vejet,får lidt undervisning.
13 år15. maj 2011 kl. 08:03
kk1972: super best har ofte bøgerne, som man kan købe. De seneste 2 købte jeg for 25 kr. stk, da de var af ældre dato.
I 2004 startede jeg i en af ddv's afdelinger, hvor man bliver vejet en gang om ugen og får gode råd, tips og idéer på mødet bagefter. Det gik rigtig godt, men tre kilo fra mål var det ligesom det hele smuldrede, og jeg tog på igen, som så mange gange før.
Nu kører jeg bare selv showet, ved jo godt hvad jeg skal for at tabe mig, men overvejer seriøst at melde mig ind i en afdeling igen, når jeg er ved at være færdig, for at blive stabiliseret.
Somme tider har de en måneds gratis medlemsskab på deres hjemmeside, hvor man kan købe deres bøger og grej lidt billigere, men tilbudene i super best er altså det billigste.
13 år15. maj 2011 kl. 11:08
Biologi hvor findes den slags kursus ?
13 år16. maj 2011 kl. 12:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });