#2 af bruger slettet
Frokosten
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
re: Frokosten
Halløj
Sørg for at frokosten er det største måltid på dagen. Ofte sidder man i din alder ned hele formiddagen i skolen og derfor er morgenmaden knap så vigtig som hos andre som laver ting der er mere aktive end at sidde på en skolebænk.
Aftensmad er sent på dagen hvor man næppe bevæger sig særlig meget efterfølgende og skal derfor heller ikke være stor medmindre man lægger sin træning sent om aftenen. Forbrændingen er også lavest om aftenen.
Frokosten til gengæld, spises midt på dagen hvor forbrændingen stadig er høj og man kan nå at få tid til at vre aktiv i løbet af eftermiddagen, derfor er frokosten ret vigtig.
Men du har ret - man bliver sløv hvis man spiser decideret for meget. Men sørg for at få nok med den vægt du har ;)
Sørg for at frokosten er det største måltid på dagen. Ofte sidder man i din alder ned hele formiddagen i skolen og derfor er morgenmaden knap så vigtig som hos andre som laver ting der er mere aktive end at sidde på en skolebænk.
Aftensmad er sent på dagen hvor man næppe bevæger sig særlig meget efterfølgende og skal derfor heller ikke være stor medmindre man lægger sin træning sent om aftenen. Forbrændingen er også lavest om aftenen.
Frokosten til gengæld, spises midt på dagen hvor forbrændingen stadig er høj og man kan nå at få tid til at vre aktiv i løbet af eftermiddagen, derfor er frokosten ret vigtig.
Men du har ret - man bliver sløv hvis man spiser decideret for meget. Men sørg for at få nok med den vægt du har ;)
14 år21. januar 2010 kl. 19:42
bruger slettet
Ja, faktisk skal frokosten være det største måltid, så det du gjorde engang er jo ikke nødvendigvis forkert...(medmindre du spiste for meget)
Den anbefalede daglige måltidsfordeling ser således ud:
Morgenmad: 20-25 %
Frokost: 25-30 %
Aftensmad: 20-25 %
Mellemmåltider (i alt) : 15-30 %
Så mest mad midt på dagen, er det mest optimale, da kroppen skal have energi nok til resten af dagen :-)
Vh Karin
Den anbefalede daglige måltidsfordeling ser således ud:
Morgenmad: 20-25 %
Frokost: 25-30 %
Aftensmad: 20-25 %
Mellemmåltider (i alt) : 15-30 %
Så mest mad midt på dagen, er det mest optimale, da kroppen skal have energi nok til resten af dagen :-)
Vh Karin
14 år21. januar 2010 kl. 20:20
bruger slettet
Hej Kaj1973
Maditals måltidsfordeling ser altså ikke helt ud som din måltidsfordeling.
Morgenmad: 20-30%
Frokost: 25-35%
Aftensmad: 25-35%
Mellemmåltid: 5-30%
Jeg vil egentlig gerne bare vide hvor du har fundet din måltidsfordeling, så jeg kan læse lidt mere om det. Det er altid interessant at lære noget nyt☺
Maditals måltidsfordeling ser altså ikke helt ud som din måltidsfordeling.
Morgenmad: 20-30%
Frokost: 25-35%
Aftensmad: 25-35%
Mellemmåltid: 5-30%
Jeg vil egentlig gerne bare vide hvor du har fundet din måltidsfordeling, så jeg kan læse lidt mere om det. Det er altid interessant at lære noget nyt☺
14 år22. januar 2010 kl. 09:08
bruger slettet
Hej Anj33
Det er den måltidsfordeling vi bruger i madverdenen, når vi producerer mad til andre.
Jeg er under uddannelse til ernæringsassistent og det er den vi arbejder med når vi laver kostplaner til vores brugere.
Så den er fundet i bogen Kostlære og - vurdering, som er udgivet af kost & ernæringsforbundet.
Men her kan måltidsfordelingen også ses:
dagenssundhed.dk
Og her kan du se den bog jeg snakker om:
ef.dk
Håber det hjalp :-)
Vh Karin
Det er den måltidsfordeling vi bruger i madverdenen, når vi producerer mad til andre.
Jeg er under uddannelse til ernæringsassistent og det er den vi arbejder med når vi laver kostplaner til vores brugere.
Så den er fundet i bogen Kostlære og - vurdering, som er udgivet af kost & ernæringsforbundet.
Men her kan måltidsfordelingen også ses:
dagenssundhed.dk
Og her kan du se den bog jeg snakker om:
ef.dk
Håber det hjalp :-)
Vh Karin
14 år22. januar 2010 kl. 11:54
Anonym
Kære enelleranden...
Øhh hvorfor skal du tabe dig?? Synes desværre der er kommet tendens til teenagere som skal tabe sig, som har BMI under 18... Hvad laver I på disse sider???
Øhh hvorfor skal du tabe dig?? Synes desværre der er kommet tendens til teenagere som skal tabe sig, som har BMI under 18... Hvad laver I på disse sider???
14 år27. januar 2010 kl. 22:47
bruger slettet
Det er fordi jeg har konfirmation om nogle måneder, og tilgengæld for "andre unge" spiser jeg da fornuftigt, 3 gange om dagen, og faster ikke mig selv. Jeg overtræner hellere ikke, og synes jeg er fin nok som jeg er.
Grunden til jeg er her? Jeg vil gerne være sundere, hvis jeg ville faste mig selv var jeg nok ikke gået ind i MADital vel? (:
Grunden til jeg er her? Jeg vil gerne være sundere, hvis jeg ville faste mig selv var jeg nok ikke gået ind i MADital vel? (:
14 år1. februar 2010 kl. 21:02
bri (slettet)
111
14 år14. februar 2010 kl. 09:57
bri (slettet)
VIL DU VÆRE SUNDERE SÅ SKAL DU HELLER IKKE VÆRE HER, FIND EN HJEMMESIDE TIL BØRN/ UNGE DER HANDLER OM KOSTSUNDHED.
14 år14. februar 2010 kl. 16:37
BMS (slettet)
Dig der bri???
Øhhhh, hvis man vil være sundere er madital en perfekt side! her kan VI unge lære en masse ting om sundhed, vitaminer, kalorier og motion.. Jeg støtter ikke piger med spiseforstyrrelser, men det her er tilfældigvis en af mine bedste veninder. og hun fejler ingen ting! :-)
Måske er det dig der fejler noget, siden du siger som du gør. Så hvad med at du bare selv smutter.
Øhhhh, hvis man vil være sundere er madital en perfekt side! her kan VI unge lære en masse ting om sundhed, vitaminer, kalorier og motion.. Jeg støtter ikke piger med spiseforstyrrelser, men det her er tilfældigvis en af mine bedste veninder. og hun fejler ingen ting! :-)
Måske er det dig der fejler noget, siden du siger som du gør. Så hvad med at du bare selv smutter.
14 år8. marts 2010 kl. 21:03
Det faktisk bevist at man arbejder bedst når man ikke er for sulten eller for mæt.
Andre der har gode frokost tip?