#2 af SiriS (slettet)
Gode råd.
Du læser en tråd i debat > gode rådSiriS (slettet)
re: Gode råd.
Jeg skulle lige tænke over hvad du egentlig mener, og smed et let sarkastisk svar ud igen. Umiddelbart syntes jeg ikke at selve det at være sulten betyder at jeg gør noget ande end ellers, men når jeg tænker mig om, så har jeg oftest fastet i perioder hvor jeg har været alene. Så har jeg haft brug for at læse, tænke, skrive, sove meget, gå ture, meditere, bade, måske svømme eller gå i sauna eller på anden måde gøre noget for at rense ud, rydde op eller gøre hovedrent. Om sommeren, som er den bedste årstid at faste på pga varmen, er det også rart at solbade.
I øvrigt mener jeg ikke længere at det er sundt for kroppen at faste. Den kan måske godt holde til det, og mentalt kan det være en stor tilfredsstillelse, men hvis du faster for vægttab kan det godt gå hen at give bagslag med et forvirret stofskifte, forvirret hormonbalance og en fordøjelse som er sat i stå, så jeg håber du ved hvad du har gang i.
I øvrigt mener jeg ikke længere at det er sundt for kroppen at faste. Den kan måske godt holde til det, og mentalt kan det være en stor tilfredsstillelse, men hvis du faster for vægttab kan det godt gå hen at give bagslag med et forvirret stofskifte, forvirret hormonbalance og en fordøjelse som er sat i stå, så jeg håber du ved hvad du har gang i.
14 år3. januar 2010 kl. 14:27
elis
Hvorfor faster du?
Hvis du mangler noget at beskæftige dig med kunne du jo undersøge:
Hvad er dit BMI?
Er du i normal-området?
Hvad indeholder de 8 kostråd der anbefales?
Hvad er normalvægten for mig?
Lave en madplan der overholder de 8 kostråd?
Som SiriS skriver kan faste skabe en masse ballade for kroppen, som kan påvirke dig resten af livet. Det er ikke det værd.
Måske du burde tale med din læge.Han/hun vil kunne hjælpe dig og kan undersøge om din krop har taget skade allerede.
Når man er 15 år og vejer 42 kg er det ikke meningen man skal nyde følelsen af sult.
Med bekymring
Elis
Hvis du mangler noget at beskæftige dig med kunne du jo undersøge:
Hvad er dit BMI?
Er du i normal-området?
Hvad indeholder de 8 kostråd der anbefales?
Hvad er normalvægten for mig?
Lave en madplan der overholder de 8 kostråd?
Som SiriS skriver kan faste skabe en masse ballade for kroppen, som kan påvirke dig resten af livet. Det er ikke det værd.
Måske du burde tale med din læge.Han/hun vil kunne hjælpe dig og kan undersøge om din krop har taget skade allerede.
Når man er 15 år og vejer 42 kg er det ikke meningen man skal nyde følelsen af sult.
Med bekymring
Elis
14 år10. januar 2010 kl. 13:50
bruger slettet
Jeg kan kun være enig med Elis!! Kan se at dit mål er at veje 35 kg.....det er alt, alt, alt for lidt......det er hvad min søn på 10 år vejer og der er det perfekt. For han er jo væsentlig lavere end dig.
Hvis du kan se en delle, må det være en hudfold, for fedt kan det absolut ikke være.
Og at faste kan jeg kun fraråde dig.....det er slet ikke sundt for kroppen på nogen måde, og hvis det foregår over længere tid, ødelægger du dine indre organer, og det var vel ikke planen :-)
Jeg synes du skal kontakte din læge eller evt sundhedsplejerske hvis i har sådan en på skolen, for kan godt forstå hvis du ikke vil vende dine tanker med din mor, men tror absolut du skal have hjælp, inden det går galt for dig.
Bekymrede hilsner Karin
Hvis du kan se en delle, må det være en hudfold, for fedt kan det absolut ikke være.
Og at faste kan jeg kun fraråde dig.....det er slet ikke sundt for kroppen på nogen måde, og hvis det foregår over længere tid, ødelægger du dine indre organer, og det var vel ikke planen :-)
Jeg synes du skal kontakte din læge eller evt sundhedsplejerske hvis i har sådan en på skolen, for kan godt forstå hvis du ikke vil vende dine tanker med din mor, men tror absolut du skal have hjælp, inden det går galt for dig.
Bekymrede hilsner Karin
14 år13. januar 2010 kl. 19:57
Mivsel (slettet)
Du er allerede undervægtig, du må virkelig ikke tabe dig mere.
Den tankegang vil kunne føre til anoreksi, og selvom 'Ana' er et tilstræbt mål for mange unge efterhånden, er det kun en langsom måde at slå sig selv ihjel på.
Jeg siger det ikke for at skræmme dig eller prædike for dig, men du ER TYND, for tynd endda. 35 kg. vil kun gøre dig syg
Mit tip er derfor en rød bøf med noget flødesovs.
Den tankegang vil kunne føre til anoreksi, og selvom 'Ana' er et tilstræbt mål for mange unge efterhånden, er det kun en langsom måde at slå sig selv ihjel på.
Jeg siger det ikke for at skræmme dig eller prædike for dig, men du ER TYND, for tynd endda. 35 kg. vil kun gøre dig syg
Mit tip er derfor en rød bøf med noget flødesovs.
14 år16. januar 2010 kl. 22:08
bruger slettet
når jeg er sulten og er rigtig rigtig doven så trykker jeg på et bestemt punkt mellem læbe og næse. Det hjælper 50/50, og det hjælper ikke i længden. Ellers så dyrker jeg sport og så man ikke lyst til spise.
men lad nu vær med at tabe dig for meget det er rigtig usundt (:
men lad nu vær med at tabe dig for meget det er rigtig usundt (:
14 år19. januar 2010 kl. 19:49
Anonym
Og MIT råd er : Åbn munden og spis!! Drop trykkerier diverse steder og dumme bemærkninger "enellerenden" som
"men lad nu vær med at tabe dig for meget det er rigtig usundt (: "
Nu er det stensikkert du også har et STORT problem og vil bare have opmærksomhed.....
"men lad nu vær med at tabe dig for meget det er rigtig usundt (: "
Nu er det stensikkert du også har et STORT problem og vil bare have opmærksomhed.....
14 år28. januar 2010 kl. 20:46
bruger slettet
Kære Anonym (indlæg 28.januar 2010 kl. 20.46),
Anoreksi er en alvorlig sygdom, så man ikke kan bekæmpe med sure indlæg og en hård tone. Det er rigtigt det er en sygdom, hvor de sygdomsramte kræver opmærksomhed. Den opmærksomhed du giver er ikke gavn for nogen, hverken de sygdomsramte, dig selv eller nogen her på siden.
Hvis du ikke har overskud til at give disse piger positiv opmærksomhed, som de har brug for, så syntes jeg du skulle lade helt være.
For dem, er det de skriver jo seriøst og det da lige præcis det ærgelige ved deres situation.
Kommentarer som: "Åbn munden og spis!" er jo lige så ignorante som, "luk munden og sult" til personer der har tendens til at overspise dvs. de fleste af os herinde.
Der er ingen tvivl om at både EvilCoon og enelleranden, skal søge hjælp hos en læge og forhåbentlig kan de få en henvisning til en psykolog eller et andet sted der kan hjælpe dem.
Jeg har nydt godt af denne side de sidste mange år, så mit ønske er bare at beholde den god tone. Man kan godt være uenige uden at ubehagelige.
Anoreksi er en alvorlig sygdom, så man ikke kan bekæmpe med sure indlæg og en hård tone. Det er rigtigt det er en sygdom, hvor de sygdomsramte kræver opmærksomhed. Den opmærksomhed du giver er ikke gavn for nogen, hverken de sygdomsramte, dig selv eller nogen her på siden.
Hvis du ikke har overskud til at give disse piger positiv opmærksomhed, som de har brug for, så syntes jeg du skulle lade helt være.
For dem, er det de skriver jo seriøst og det da lige præcis det ærgelige ved deres situation.
Kommentarer som: "Åbn munden og spis!" er jo lige så ignorante som, "luk munden og sult" til personer der har tendens til at overspise dvs. de fleste af os herinde.
Der er ingen tvivl om at både EvilCoon og enelleranden, skal søge hjælp hos en læge og forhåbentlig kan de få en henvisning til en psykolog eller et andet sted der kan hjælpe dem.
Jeg har nydt godt af denne side de sidste mange år, så mit ønske er bare at beholde den god tone. Man kan godt være uenige uden at ubehagelige.
14 år30. januar 2010 kl. 21:44
BMS (slettet)
Jeg synes lige i skulle prøve at styrer jeg med jeres åndsvage kommentare! Ja jeg snakker til jer VOKSNE mennesker.. Enelleanden er på ingen mulige måder syg! hun er bare en teenager der skal konfirmeres til foråret og vil være lidt sundere! Hun er en af mine bedte veninder, og har været det siden børnehaven, DET VIL SIGE AT JEG RENT FAKTISK KENDER HENDE, MODSAT JER! og nej hun har ikke anorexi.. Jeg kan på ingen mulige måder se problemet i det hun skrev, jeg kan derimod se problemet i jeres kommentare..
Så drop de lede kommentare, og LUK munden og sult ;)hovsa, der var jeg vidst ond..
Så drop de lede kommentare, og LUK munden og sult ;)hovsa, der var jeg vidst ond..
14 år1. februar 2010 kl. 21:05
bruger slettet
Ej Okay hvad sker der lige?! Jeg har IKKE anoreksi, som i nok ikke ved er den her bmi tæller for voksne og tæller ikke for børn under 18. Jeg er meget gennemsnitlig, og faster aldrig! Slap dog af! Jeg er overhovedet ikke anoretiker!
Det er iorden hvis voksne mener at børn ikke burde tage ansvaret og prøve at blive sundere i hverdagen. Men så skal i fandme hellere ikke klage når hvert eneste barn i danmark er overvægtig? Hvad sker der. Jeg prøver at blive sundere! Ikke tyndere! Men må man ikke det når man er under 18? Må man ikke prøve at spise ordentlig før man er 18? Må man ikke lære hvad det betyder at spise ordentligt? Hvor skulle vi ellers få det fra? 'Instinkt'? Hold da op, men det da godt i kan spilde tiden ved at beskylde en ellers normal teenager for at være anorektiker.
Det er iorden hvis voksne mener at børn ikke burde tage ansvaret og prøve at blive sundere i hverdagen. Men så skal i fandme hellere ikke klage når hvert eneste barn i danmark er overvægtig? Hvad sker der. Jeg prøver at blive sundere! Ikke tyndere! Men må man ikke det når man er under 18? Må man ikke prøve at spise ordentlig før man er 18? Må man ikke lære hvad det betyder at spise ordentligt? Hvor skulle vi ellers få det fra? 'Instinkt'? Hold da op, men det da godt i kan spilde tiden ved at beskylde en ellers normal teenager for at være anorektiker.
14 år1. februar 2010 kl. 21:14
Lige for tiden faster jeg, og spiser ikke ret meget.
Så hvad får i tiden til at tænke på? Selvf nyder jeg følelsen af sult, men det kan godt blive irreterende i længden at den hele tiden minder en om at den/maven er sulten -__-'
Har i nogle gode tip?