Hvordan holder DU motivationen?

Du læser en tråd i debat > gode råd

Hvordan holder DU motivationen?
Hejsa allesammen :)

Jeg vil have høre hvordan I holder motivationen? Har I nogen tanker om hvad vil opnå, eller hvorfor vil I tabe jer?

Hvad gør I for at tabe jer? Stopper med at spise slik og sådan? :)

Jeg har heldigvis ikke selv de store problemer endnu, og jeg har ganske enkelt sat et kryds på mit håndled, så hvergang jeg kigger på det, tænker jeg på ikke at skal have noget usundt :) - eller ekstra mad!
15 år4. maj 2009 kl. 16:52
re: Hvordan holder DU motivationen?
Jeg er ikke stoppet med at spise slik, jeg har bare skåret drastisk ned for forbruget... Jeg lever efter ordene "alt med måde", jeg synes ikke man skal forbyde nogen ting fuldstændig. Det vil selvfølgelig ikke sige at jeg vælter mig i matadormix hver dag, men jeg synes det er i orden at tage en håndfuld et par gange om ugen hvis det går godt med vægttabet.
Ellers kan man jo dulme sukkertrangen med et stykke mørk chokolade, man kan jo bare prøve at nøjes med 20g. Det kan selvfølgelig være svært at administrere så hvis man har det som jeg har haft det i perioder og bare spist til der ikke var mere, ja så kan det være en god idé at holde al den slags helt ude af huset.

Ellers tænker jeg på at de valg jeg tager nu vil kunne ses om tredive år. Jeg tænker også på at for to-tre år siden var jeg altid syg, men efter jeg lagde min livsstil om og begyndte at dyrke motion og blev opmærksom på hvor meget frugt og grønt jeg egentlig skulle have, så har jeg faktisk ikke været syg en eneste gang siden. Det motiverer mig meget. Desuden får jeg utrolig mange bumser hvis jeg spiser for fedt, og det holder mig også fra at gøre det til tider. Jeg er nemlig også gennem min kost sluppet af med alle mine bumser, har ikke én nu hvis jeg ellers spiser sundt.

Det er en rigtig god idé med et kryds på hånden eller noget lignende der kan minde én om sit mål. Jeg har selv et armbånd som jeg tager på hvis jeg kan mærke at jeg har en svær dag hvor jeg er ved at falde i. Så husker armbåndet mig på hvad der er rigtigt og forkert. Det skal dog siges at det ikke er ALTID at det lykkes xD

Men nogen gange har jeg også rigtig svært ved at holde motivationen. Især fordi jeg har opnået mit mål. Så er det tit jeg kan tænke "nå jeg har jo ikke noget jeg skal nå, så jeg kan da godt tillade mig..." og så kører vi :P
15 år5. maj 2009 kl. 07:35
Da jeg startede min proces stillede jeg mig selv tre spørgsmål:

Hvorfor vil du tabe dig?
Hvordan vil du tabe dig?
Hvad er det du vil opnå med vægttabet?

Og svarene bruger jeg den dag, når humøret er lidt nede eller det en periode ikke går så godt. Derudover udvider jeg hele tiden svarene hhv. tilpasser dem til "stadie" jeg nu engang er nået til.

Svarene har jeg gjort en dyd ud af, at de ikke skal følge de "åbenlyse"* svar eller alle de kloge udtryk man læser i slankehæfter, portaler.....men virkelig forsøgt at sætte MINE ord på hvorfor, hvordan og hvad jeg vil opnå.

*:ok, de er svære at undgå, men så i hvert fald formulere dem med andet end floskler.

Har du svært ved at finde på svarene, så prøv at stille spørgsmålene med negation istedet:

Hvorfor vil du ikke tabe dig?
Hvordan har du ikke tænkt at tabe dig?
Hvad har du tænkt dig at opnå ved ikke at tabe dig?

Jeg offentliggør ikke mine svar, men vil gerne røbe, at det ikke er nogen jeg bare har skrevet på en eftermiddag. Der er virkelig blevet lagt tanke bag......og handlet derefter (hvordan-spørgsmålet :-) )

mvh

Carsten Riis
de3faktorer.dk (nu med link til madital.dk, da jeg syntes at sitet er behagelig neutralt og ikke-sælgende i sine aktiviteter).
15 år6. maj 2009 kl. 20:18
Jeg minder mig selv om alle de ubehagelige kommentarer jeg fik af min far da jeg var på ferie for 2 år siden, kun 10 kg tungere, og beslutter mig for at jeg ikke gider høre på sådan noget mere.
Dermed ikke sagt jeg kun gør det for at lukke munden på ham, men det er altid dejligt at modbevise folk.
15 år10. maj 2009 kl. 07:10

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });