Nemme madpakker
Du læser en tråd i debat > gode rådiakob
re: Nemme madpakker
Det lyder som en god idé. Jeg har også behov for inspiration til madpakken - til mine børn. De er i børnehavealderen så microbølge-ovn er jo udelukket.
Så foreløbigt står den altså primært på rugbrødsmadder smurt aftenen før. Det er de heller ikke trætte af endnu, så det går nok.
Så foreløbigt står den altså primært på rugbrødsmadder smurt aftenen før. Det er de heller ikke trætte af endnu, så det går nok.
15 år5. januar 2009 kl. 08:30
Superwoman
Heh du ved aldrig om ungerne smider maden ud i skolen/hvor de nu går iakob ;-) det gjorde jeg fordi jeg ikke gad de kedelige rugbrødsmadder.
Det fandt min far så ud af på et tidspunkt og så tog han affære. Han lavede den bedste madpakke som jeg aldrig har taget mig sammen til selv at lave senere. Han bagte boller og stegte en masse små bøffer( 30 -40 gram) så lavede han hver morgen hjemmelavet "burger" med bøffen salat, tomat og agurk. Jeg mener også at han smurte dem med lidt ketchup - ikke ret meget dog for så bliver brødet klamt....
Det fandt min far så ud af på et tidspunkt og så tog han affære. Han lavede den bedste madpakke som jeg aldrig har taget mig sammen til selv at lave senere. Han bagte boller og stegte en masse små bøffer( 30 -40 gram) så lavede han hver morgen hjemmelavet "burger" med bøffen salat, tomat og agurk. Jeg mener også at han smurte dem med lidt ketchup - ikke ret meget dog for så bliver brødet klamt....
15 år5. januar 2009 kl. 17:46
Superwoman
Ej ok i børnehaven holder pædagogerne nok øje med om ungerne smider madpakken ud...men burgerne er stadig gode
15 år5. januar 2009 kl. 17:52
Sarababen (slettet)
Jeg bager nogle gange en stor portion pølsehorn. De koster 160 kcal pr. styk, fryser dem ned to og to og så er det nemt lige at tage sådan en med om morgenen. Ved godt det ikke er det sundeste, men det er da bedre end usundt kantinemad. Og hvis man har et par gulerødder osv med er det fint.. :-)
15 år6. januar 2009 kl. 16:13
Esti91 (slettet)
Pitabrød er også rigtig lækkert som madpakke:)
Jeg laver selv brødet, men mon ikke man kan købe noget der er lidt groft i det? Hvis man vil have det selvfølgelig..
Pizzasnegle/minipizzaer smager også godt og fyldet kan let varieres.
Ufo'er kan man også lave:) Det er en slags indbagt pizza, hvor bunden er cirkulær, så kommer fyldet ind på midten og låget placeres ovenpå, så det kommer til at ligne en ufo.
Jeg laver selv brødet, men mon ikke man kan købe noget der er lidt groft i det? Hvis man vil have det selvfølgelig..
Pizzasnegle/minipizzaer smager også godt og fyldet kan let varieres.
Ufo'er kan man også lave:) Det er en slags indbagt pizza, hvor bunden er cirkulær, så kommer fyldet ind på midten og låget placeres ovenpå, så det kommer til at ligne en ufo.
15 år6. januar 2009 kl. 20:10
bruger slettet
Ang. ufoèr.
Sådan nogle bagte jeg til mine børn, da de gik i skole. Mine var bare halvcirkelformede og hed sikkert noget andet.
Mange år senere hørte jeg, at de var ret populære blandt kammeraterne. Sådan en var i kurs til 2 halve med pålægschokolade. (Det fik de sjældent hjemme)
Sådan nogle bagte jeg til mine børn, da de gik i skole. Mine var bare halvcirkelformede og hed sikkert noget andet.
Mange år senere hørte jeg, at de var ret populære blandt kammeraterne. Sådan en var i kurs til 2 halve med pålægschokolade. (Det fik de sjældent hjemme)
15 år7. januar 2009 kl. 18:00
iakob
Ligesom en pirog?
Jeg er modtagelig overfor meget børnevenlige men samtidigt sunde madpakker-ting som kan bages.
Tag nu minipizza - den består som standard af hvedebrød med en lille smule tomatsovs, skinke, ost og måske bacon. Det er ikke det sundeste. Men jeg får ikke overbevist mine børn om at en minipizza med grovmel, skinke og tomatsovs og grøntsager er godt (lige netop tomat, peberfrugt og champignon bryder mine unger sig ikke om - de spiser ellers en masse andre grøntsager, men de grøntsager er ikke så pizza-venlige).
Faktisk er det sådan at den pizza min 6-årige bedst kan lide, er en stort set uden grøntsager, rejer, frugt - en meatlover !
Jeg er modtagelig overfor meget børnevenlige men samtidigt sunde madpakker-ting som kan bages.
Tag nu minipizza - den består som standard af hvedebrød med en lille smule tomatsovs, skinke, ost og måske bacon. Det er ikke det sundeste. Men jeg får ikke overbevist mine børn om at en minipizza med grovmel, skinke og tomatsovs og grøntsager er godt (lige netop tomat, peberfrugt og champignon bryder mine unger sig ikke om - de spiser ellers en masse andre grøntsager, men de grøntsager er ikke så pizza-venlige).
Faktisk er det sådan at den pizza min 6-årige bedst kan lide, er en stort set uden grøntsager, rejer, frugt - en meatlover !
15 år8. januar 2009 kl. 08:20
Mayflower (slettet)
et godt madpakke råd til børn kunne være en grovbolle (hvis de ikke er så ville med rugbrød) med salat, pålæg og lidt mirakel whip balace (der er ikke ligeså meget fedt i) og så ved siden af noget peberfrugt, agurk, cherrytomater, gulerodsstave osv. Den plejer at gå lige ind hos de fleste børn. De fleste børn kan godt lide at der er en masse frugt og grønsager i madpakken så det ikke bare er en kedelig flad rugbrødsmad. man kan evt. sætte agurk, perberfrugt og cherrytomater på et spyd/pind så er de lidt sjovere at spise.
15 år8. januar 2009 kl. 15:17
Esti91 (slettet)
Jah næsten ligesom en pirog.
Jeg laver en blanding med oksekød, revne gulerødder og squash, majs og tomat kogt sammen, det smager rigtig godt. Men om dine børn kan lide det, skal jeg ikke kunne svare på.
Så kan jeg godt se at mini-pizzaerne ikke er en god idé:s
Jeg laver en blanding med oksekød, revne gulerødder og squash, majs og tomat kogt sammen, det smager rigtig godt. Men om dine børn kan lide det, skal jeg ikke kunne svare på.
Så kan jeg godt se at mini-pizzaerne ikke er en god idé:s
15 år8. januar 2009 kl. 16:21
Så jeg har besluttet mig for at gøre noget klar på forhånd, der kan fryses ned. Så er det bare at hugge en madpakke i fryseren og lune den i mikrobølgeovnen på arbejde. (Sådan en har vi heldigvis).
Så lige nu er jeg i gang med at lave to forskellige "madpakker" i serieproduktion til fryseren. Så laver jeg en liste over dem og opretter dem som opskrifter her i madital. Så når jeg om morgenen tager en pose med påskriften "madpakke 1" så er det alt hvad jeg skal kunne huske for at kunne taste det korrekt ind i madital.
I første omgang laver jeg to "madpakker" jeg regner med det bliver ca:
60 g. kogt fuldkornspasta, 80 g. kogt kylling, 150 g. kogte grøntsager.
60 g. kogte, brune ris, 80 g. ovnstegt kalkun, 150 g. kogte grøntsager.
Kalkunen var lidt rester jeg havde, men grøntsagerne er en færdig grøntsagsblanding og kyllingen er købt kogt og i tern i fryseren i et supermarked - for det skal jo ikke være noget, der går flere timer med.
Jeg kunne forestille mig, at jeg ud over det nævnte kunne finde på at bruge lidt rejer og måske lave en tomatsovs eller lignende til pastaen en gang imellem. Men det skal være nemt at lave og kunne fryses i nemme portioner.
jeg tror, det kommer til at fungere godt for mig - nu laver jeg til 3 uger i dag - og mindst hver tredie uge skulle man jo nok kunne få tid til at lave sådan en stak (det er jo også kun til de dage, hvor jeg ikke har andet). Håber andre kan bruge ideen også - og så må i da gerne komme med andre råd til noget, der kunne være nemt at fryse i afmålte portioner på samme måde...