#2 af Buffy1 (slettet)
Gode råd om hygge i julemåneden - uden overspisning
Du læser en tråd i debat > gode rådBuffy1 (slettet)
re: Gode råd om hygge i julemåneden - uden overspisning
Jeg har en opskrift på pebernødder fra hjerteforeningen som er ret god:
Pebernødder ca. 150 stk.
250 gram hvedemel
1 dl. oliemargarine
200 gram sukker
1/2 tsk. peber
1/2 tsk. hjortetaksalt
1/2 tsk. bagepulver
1/2 tsk. ingefær
1/2 tsk. stødte nelliker
1/2 tsk. kanel
1 æg
Alle ingredienserne blandes sammen og trilles til pebernødder på størrelse med en hasselnød. Bages ved 180 grader i 10-12 minutter.
Energi pr stk. 70 kJ (Udregnet af hjerteforeningen)
5 % Protein
65% kulhydrat
30% fedt (1/2 gram)
Tips fra hjerteforeningen: Vil du undgå at tage på i julen kan 7-10 pebernødder erstatte et mellemmåltid
Pebernødder ca. 150 stk.
250 gram hvedemel
1 dl. oliemargarine
200 gram sukker
1/2 tsk. peber
1/2 tsk. hjortetaksalt
1/2 tsk. bagepulver
1/2 tsk. ingefær
1/2 tsk. stødte nelliker
1/2 tsk. kanel
1 æg
Alle ingredienserne blandes sammen og trilles til pebernødder på størrelse med en hasselnød. Bages ved 180 grader i 10-12 minutter.
Energi pr stk. 70 kJ (Udregnet af hjerteforeningen)
5 % Protein
65% kulhydrat
30% fedt (1/2 gram)
Tips fra hjerteforeningen: Vil du undgå at tage på i julen kan 7-10 pebernødder erstatte et mellemmåltid
15 år25. november 2008 kl. 09:11
Esti91 (slettet)
Havregrynskugler er jo nok noget af det fedeste i julen, så jeg har skiftet alt fedtet ud med æblemos!
Det smager mindst lige så godt..
Her forleden kom jeg også på en anden idé nemlig lidt anderledes chokoladeknas. Normalt laver vi det med mørk chokolade og cornflakes, men fra nu af bliver det mørk chokolade og fiberkiks. Der er stadig mange kalorier i, men fiberkiks er trods alt bedre en cornflakes.
Man smelter bare chokoladen og blander det med knuste fiberkiks, hvorefter man sætter små toppe på bagepapir og lader dem tørre.
Jeg elsker at lave fede opskrifter om til sundere og mere fedtfattige opskrifter, så måske kommer der lidt flere efterhånden.
Juleklip kan være en hyggelig kaloriefri aktivitet ellers gå en tur og nyd julestemningen, pynte op i huset (det er vel også en form for motion:p).
Det smager mindst lige så godt..
Her forleden kom jeg også på en anden idé nemlig lidt anderledes chokoladeknas. Normalt laver vi det med mørk chokolade og cornflakes, men fra nu af bliver det mørk chokolade og fiberkiks. Der er stadig mange kalorier i, men fiberkiks er trods alt bedre en cornflakes.
Man smelter bare chokoladen og blander det med knuste fiberkiks, hvorefter man sætter små toppe på bagepapir og lader dem tørre.
Jeg elsker at lave fede opskrifter om til sundere og mere fedtfattige opskrifter, så måske kommer der lidt flere efterhånden.
Juleklip kan være en hyggelig kaloriefri aktivitet ellers gå en tur og nyd julestemningen, pynte op i huset (det er vel også en form for motion:p).
15 år30. november 2008 kl. 11:19
Superwoman
: Gode råd om hygge i julemåneden - uden overspisning
Må jeg ikke få opskriften på de havregrynskugler...jeg elsker nemlig havregrynskugler!
15 år2. december 2008 kl. 11:22
Esti91 (slettet)
re: : Gode råd om hygge i julemåneden - uden overspisning
Egentlig kan du bare tage din almindelige opskrift og erstatte smør med æblemos, du må prøve dig lidt frem med hvor meget, der skal til. Jeg reducerer også mængden af sukker, da æblerne giver en naturlig sødme.
Et eksempel på en opskrift (der findes jo mange):
125 g fine havregryn
50 g blødt smør - skiftes ud med æblemos
75 g flormelis - reduceres prøv dig lidt frem
3 spsk kold kaffe
4 spsk kakao
½ dl mælk
Et eksempel på en opskrift (der findes jo mange):
125 g fine havregryn
50 g blødt smør - skiftes ud med æblemos
75 g flormelis - reduceres prøv dig lidt frem
3 spsk kold kaffe
4 spsk kakao
½ dl mælk
15 år3. december 2008 kl. 07:26
iakob
Buffy - jeg prøvede pebernødderne. Dejen var helt umulig for mig - den ville ikke trilles - den skiltes ad når jeg forsøgte. Jeg ved ikke om jeg gjorde noget galt. Men er du sikker på at ingredienslisten har de rigtige tal?
Det lykkes for mig at få trillet nogle få pebernødder, som jeg så bagte. De smagte faktisk ret godt.
Det lykkes for mig at få trillet nogle få pebernødder, som jeg så bagte. De smagte faktisk ret godt.
15 år3. december 2008 kl. 09:18
Buffy1 (slettet)
Dejen er lidt svær at få til at hænge sammen, det må jeg give dig ret i. Jeg har tjekket ingredienslisten og den er helt fin. Jeg ved ikke hvilken størrelse æg du brugte, men måske var ægget for lille. Jeg bruger selv store æg fra egen avl, så måske er det det.
Nu når jeg tænker over det, det er jo længe siden sidste jul, tror jeg faktisk at jeg plejer at presse pebernødderne sammen istedetfor at trille dem. Jeg har brugt opskriften de sidste 3 år, så det må da have lykkedes for mig at få lavet pebernødder ud af dejen.
Nu når jeg tænker over det, det er jo længe siden sidste jul, tror jeg faktisk at jeg plejer at presse pebernødderne sammen istedetfor at trille dem. Jeg har brugt opskriften de sidste 3 år, så det må da have lykkedes for mig at få lavet pebernødder ud af dejen.
15 år4. december 2008 kl. 11:10
iakob
Jeg kan faktisk bedre lide min egen opskrift - men den er usund. Der er en masse brun farin i - det giver nødderne farve.
Man kan vel ikke bruge sovsekulør i stedet :-D
Men ellers kunne man godt variere krydderi-fordelingen lidt uden at det går ud over bageevnen.
I min opskrift kommer der også vand i til at holde lidt sammen på dejen. Måske kan man putte lidt vand i - og så bare bage dem lidt længere for at få dem sprøde?
Man kan vel ikke bruge sovsekulør i stedet :-D
Men ellers kunne man godt variere krydderi-fordelingen lidt uden at det går ud over bageevnen.
I min opskrift kommer der også vand i til at holde lidt sammen på dejen. Måske kan man putte lidt vand i - og så bare bage dem lidt længere for at få dem sprøde?
15 år6. december 2008 kl. 19:20
Esti91 (slettet)
I dag hev jeg resterne af æblemosen fra efteråret op af fryseren, og lavede noget lidt alternativt juleguf:)
Jeg optøede æblemosen og tilsatte kanel, hvorefter jeg knuste nogle fiberkiks (også kaldt klidkiks) over. Det var superlækkert og lidt juleagtigt..
Jeg optøede æblemosen og tilsatte kanel, hvorefter jeg knuste nogle fiberkiks (også kaldt klidkiks) over. Det var superlækkert og lidt juleagtigt..
15 år7. december 2008 kl. 21:43
Superwoman
Gode pebernødder - rpøvede opskriften i weekenden og jeg kunne sagtens få dejen til at hænge sammen. Jeg brugte helt alm. æg fra ALdi. Men pebernødderne blev rigtigt gode og sprøde.
Næste gang bruger jeg dog mere kanel og lidt mindre ingefær i da jeg synes det smager meget igennem.
Næste gang bruger jeg dog mere kanel og lidt mindre ingefær i da jeg synes det smager meget igennem.
15 år8. december 2008 kl. 18:55
Jeg tænke at det kunne være en god idé at lave en tråd om hvordan man julehygger med familien med kun lidt (eller helt uden) juleguf i farvandet.
Jeg tænkte på at det kunne være en god idé at lave en tråd om hvordan man laver god, kaloriefattige juleguf (og julemad for dem der har de tilbøjeligheder).
Så her er tråden: Tråden om hvordan man laver en hyggelig julemåned - lige fra første søndag i advent til lucai-dag til juledagene og juleaften til nytårsfesten.
Jeg vil starte med at spørge om der er nogen der har en god opskrift på gode, kaloriefattigere pebernødder som også har lidt kapow (der er ingefær og peber mv i den opskrift jeg har - fra brugsens gamle kogebogsserie).