Hej
Jeg kan kun give dig helt ret mht. de mængder man får tilbudt mad i. For et år siden tænkte jeg egentligt ikke så meget over det førend der kom en diætist ud på mit arbejde og spurgte om vi havde tænkt over at det snart var umuligt at få "alm" portioner mere? Stille og roligt er en 0,25 cl cola blevet til 0,5 l .. pt er 1,5 l ved at skifte 2 l i mange butikker - chokoladebars er efterhånden allesammen i king-zise eller sampakket således at du stort set næsten betaler samme pris for en 4-styks pakning som for et enkelt løskøb. Peanuts og chipsposer er også fyldt med information om "30% mere indhold" osv. osv. Hvem er det egentligt der får glæde af de kæmpeportioner - er det os forbrugere? næhhh - det er ene og alene producenterne som nyder godt af den her lidt spøjse udvikling hvor det gælder om at sælger så meget fedt og sukkestof som muligt ... lige et gylp fra mig ;-)
#2 af Ulla B (slettet)
Men jeg så nogle klip fra filmen igen da den blev vist i fjernsynet og det slog mig at det jo faktisk var sådan jeg gik og gjorde. Altså før min kur.
Det var dog heldigvis een af de første vaner som jeg fik bugt med. Hvad er ideen i at betale 5 kroner mere for 200 gram mere - for så bare ikke at kunne spise det.
Men det forholder sig helt anderledes med det som jeg bliver budt. Der har jeg endog meget svært ved at sige nej tak. Ikke fordi jeg vil skåne nogens følelser - hvis man sårer nogen ved at takke nej til mad, så går de for højt op i det (selvom almindelig høflighed jo foreskriver at man under visse omstændigheder adviserer en vært om det på forhånd).
Nej, grunden til at det er svært - det er fordi jeg lader mig friste. Det er som jeg har en indgroet supersize-me regel der siger at hvis jeg bliver budt, så skal jeg tage.
Under kuren har jeg haft rimelig styr på den trang simpelthen ved at være oppe med paraderne hele tiden. Et aggresivt NEJ og/eller flugt fra fristelsen afskar jo også muligheden for at blive fristet over evne og tage senere.
Men nu er vægttabet ovre og livsstilsændringen fortsætter. Og paraderne er ikke længere helt så langt oppe og så bliver det svært igen. Men heldigvis har jeg fået aflivet den følelse af selvmedlidenhed der kunne overvælde mig, hvis jeg nægtede mig selv en fristelse. Den selvmedlidenhed som førte direkte til trøstespisning.
Så fik I lige denne omgang plidder-pladder så jeg kunne få det udtrykt eksplicit og dermed måske få tingene til at falde lidt på plads for mig. Der er nok fordi vi julede lidt igår (klippede julepynt UDEN juleguf) at jeg kom til at tænke over dette her - for er der noget som julen er fyldt af, så er det jo fristelser.