#2 af bruger slettet
stoppe sukkersulten
Du læser en tråd i debat > gode rådbruger slettet
re: stoppe sukkersulten
Hej
Jeg kæmper selv med den og har fundet ud af, at det som hjælper bedst, er at spise produkter med lavt GI Indeks (Glykæmisk indeks). Hvis jeg holder mig til sådanne produkter, så holdes blodsukkeret stabilt og ingen pludselige sukkertrang. Skulle det gå galt, kan lidt kanel faktisk tage noget af trangen. Ellers, så er der nogle mennesker, som synes at det hjælper at spise kosttilskuddet Chrom.
Kh
Camilla
Jeg kæmper selv med den og har fundet ud af, at det som hjælper bedst, er at spise produkter med lavt GI Indeks (Glykæmisk indeks). Hvis jeg holder mig til sådanne produkter, så holdes blodsukkeret stabilt og ingen pludselige sukkertrang. Skulle det gå galt, kan lidt kanel faktisk tage noget af trangen. Ellers, så er der nogle mennesker, som synes at det hjælper at spise kosttilskuddet Chrom.
Kh
Camilla
15 år26. december 2008 kl. 15:04
Frk Jakob (slettet)
Find et knapt så usundt alternativ, fx kan man få knækbrød med kanel De er dejligt søde, men knap så usunde som en kanelsnegl. Butikker med tag-selv-slik er også en hjælp, hvis man fx siger til sig selv: ti stk og så tager man kun de ti stk. Det bliver måske 5-6 kr :)
Og ellers så frugt og grønt hele eftermiddagen, så du ikke bliver sukker sulten.
Og ellers så frugt og grønt hele eftermiddagen, så du ikke bliver sukker sulten.
15 år15. januar 2009 kl. 22:49
Anonym
der har lige været et andet indlæg i et af de andre foraer, hvor der blev diskuteret NUPO - måske sådan en chokoladebar fra Nupo kunne hjælpe engang i mellem på sukker/lækker-sulten? De er sunde, indeholder omkring 220 for en hel bar, og smager som chokolade (eller det var så det, der blev diskuteret i det andet indlæg - nogle var vilde med det, mens andre ikke kunne lide dem). Så kunne du spise en hel eller halv af dem, i stedet for at falde helt i :-) de kunne være værd at prøve, bare at købe én for at prøve det af....
15 år19. januar 2009 kl. 09:41
sqzee (slettet)
Tic-tacs! Der er 2 kcal. per Tic-tac, og så kan du selv vægle hvor mange du spiser.
Eller Gajol, Lakerol, eller mints fra Gajol. Der er ca. (så vidt jeg husker) 134 kcal per 100g, men kun 35g i en pakke, og de er så fyldt med smag at man hurtigt bliver 'mæt' af dem.
Det er jo ret godt. Prøv det. Jeg ved ikke hvor meget det hjælper på en fysisk afhængighed, men pysisk føler man man har fået meget slik pga. den store smag, men det har man slet ikke og der er heller ikke mange kcal per 100g.
Håber det kunne hjælpe!
Eller Gajol, Lakerol, eller mints fra Gajol. Der er ca. (så vidt jeg husker) 134 kcal per 100g, men kun 35g i en pakke, og de er så fyldt med smag at man hurtigt bliver 'mæt' af dem.
Det er jo ret godt. Prøv det. Jeg ved ikke hvor meget det hjælper på en fysisk afhængighed, men pysisk føler man man har fået meget slik pga. den store smag, men det har man slet ikke og der er heller ikke mange kcal per 100g.
Håber det kunne hjælpe!
15 år19. januar 2009 kl. 14:07
iakob
Det hjalp engang på mig at købe en plade mørk lækker luksus-chokolade. Jeg lavede så den aftale med mig selv at hvis jeg havde holdt mig fra slik, chips, chokolade, sukkerholdige drikke, kage mv i løbet af dagen, så måtte jeg tage 5-10 gram chokolade om aftenen.
Eneste krav var at jeg koncentrerede mig om chokoladen - og nød hver lille bid. Mærkede hvordan den var i munden, hvordan den smagte og smeltede. Det skulle være fokusseret nydelse. Det endte nu med at jeg de fleste gang bed det lille stykke chokolade i cirka 10 bidder som jeg lod smelte i munden mens jeg hyggede mig med en bog eller tv eller noget lignende - fordi hvis jeg kun havde chokoladen at koncentrere mig om, så spiste jeg den for hurtigt :-D
Eneste krav var at jeg koncentrerede mig om chokoladen - og nød hver lille bid. Mærkede hvordan den var i munden, hvordan den smagte og smeltede. Det skulle være fokusseret nydelse. Det endte nu med at jeg de fleste gang bed det lille stykke chokolade i cirka 10 bidder som jeg lod smelte i munden mens jeg hyggede mig med en bog eller tv eller noget lignende - fordi hvis jeg kun havde chokoladen at koncentrere mig om, så spiste jeg den for hurtigt :-D
15 år19. januar 2009 kl. 15:04
sss (slettet)
Godt råd, iacob :) Jeg spiser nogen gange lidt mandler og rosiner sammen, i stedet for slik. Eller dadler, som også er meget søde!
Jeg bruger også nogengange flydende sødemiddel (fx, det der hedder SØD, eller det fra isis), i eksempelvis fedtfattig yoghurt naturel eller i kaffe/te. Du kunne fx lave en frugtsalat af blandet frugt og blande det med yoghurt naturel iblandet lidt sødemiddel og vanijesukker. Fylder godt i maven og smager super !
der er nemlig nul kalorier i sødemidlet, og smager som sukker, så det synes jeg er en rigtig god løsning til at snyde lækkersulten og få tilfredsstillet kroppens trang til noget sødt..
Jeg bruger også nogengange flydende sødemiddel (fx, det der hedder SØD, eller det fra isis), i eksempelvis fedtfattig yoghurt naturel eller i kaffe/te. Du kunne fx lave en frugtsalat af blandet frugt og blande det med yoghurt naturel iblandet lidt sødemiddel og vanijesukker. Fylder godt i maven og smager super !
der er nemlig nul kalorier i sødemidlet, og smager som sukker, så det synes jeg er en rigtig god løsning til at snyde lækkersulten og få tilfredsstillet kroppens trang til noget sødt..
15 år21. januar 2009 kl. 18:23
iakob
Min hjerne er således indrettet at hvis det ikke er usundt, så tæller det ikke som en "rigtig" trøster/belønning. Derfor chokolade i stedet for alt muligt andet - det virker :-D
I øvrigt har jeg læst i iform at figner er bedre end dadler.. fordi de er sundere.
I øvrigt har jeg læst i iform at figner er bedre end dadler.. fordi de er sundere.
15 år22. januar 2009 kl. 11:45
bruger slettet
Det kan også dreje sig om at du ikke får nok fedt til kroppen. Prøv at få lidt mere af det sunde fedt ind. F.eks spis en avokado, få en spsk olie på din salat, eller snup en håndfuld mandler. Det stabiliserer blodsukkeret.
15 år27. januar 2009 kl. 19:39
Den skønne gris (slettet)
Jeg har altid været en frygtelig sukkergris og alle mine slankekure har været forgæves fordi jeg ikke kunne holde mig fra sukker i mere end 1-2 dage.
For 2 mdr. siden, begyndte jeg at spise multimineraler, som bla. indeholder Chrom og det hjalp stort set fra day one. Folk med Chrom mangel har et større behov for sukker. Og jeg har åbenbart haft chrommangel, for det er overhovdet intet problem nu, at holde mig fra sukker. Og det gør at jeg nu kan gennemføre et vægttab. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på at det er chrom, men sukkertrangen stoppede med det samme da jeg på påbegyndte multimineralerne.
For 2 mdr. siden, begyndte jeg at spise multimineraler, som bla. indeholder Chrom og det hjalp stort set fra day one. Folk med Chrom mangel har et større behov for sukker. Og jeg har åbenbart haft chrommangel, for det er overhovdet intet problem nu, at holde mig fra sukker. Og det gør at jeg nu kan gennemføre et vægttab. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på at det er chrom, men sukkertrangen stoppede med det samme da jeg på påbegyndte multimineralerne.
15 år28. januar 2009 kl. 11:01
MEN er konstant sukkersulten, både før og efter mad, det starter om morgenen og blir så værre og værre så der bare skal noget sukker ind hen ad eftermiddagen, synes jeg har prøvet alt for at ikke falde i.
jeg studere så har ikke mange penge og køber derfor ikke slik m.m men alt der indeholder sukker kan bruges når den går helt gal, nu skal det lige tilægges att jeg prøver at stoppe med at ryge og drikke store mængder kaffe, og det går rigtigt godt... men klare snart ikke denne sukkersult mere, kan jo ikke konsentrere mig og alt jeg kan tænke på handler kun om mad og sukker . er der nogen der har et tips om hvordan man stopper sukkersulten eller bare snyde den så man ikke falder i hver dag kl. 15.00