værs'go' god kostplan fra diætist !

Du læser en tråd i debat > gode råd

værs'go' god kostplan fra diætist !
Her er en fleksibel kostplan på ca. 1500kcal eller 6000KJ pr. dag lavet af en diætist. Den følger de gode kostråd og passer de fleste. Dyrker man hård idræt, skal man spise mere.

Morgen:
Fiberrigt morgenmadsprodukt –For eksempel 1 dl havregryn eller 2 dl havrefras eller 1½ dl Bran flakes med 2 dl skummet/kærne eller mini mælk - evt. lidt frisk frugt til at søde med.
eller 1½ dl mager surmælksprodukt med 1 dl fiberdrys
eller
1 grovbolle (50 g)/ 2 halve stykker fiberbrød – med mager pålæg eller marmelade og honning.
eller 2 halve stykker rugbrød (50 g) med mager ost eller andet magert pålæg

Formiddag: 1 stk frugt evt grøntsager

Middag:
2 halve stykker rugbrød (50 g) med magert pålæg
og
Mindst 100 g grøntsager med mere end 2 g fibre pr. 100 g
eller
1 grovbolle med mindst 100 g råkostsalat med magert kød, fisk, fjerkræ (50 g) og evt. mager dressing
eller 90 g kogt pasta eller ris samt 50 g mager kød samt grønsager mindst 100g . Evt mager dressing.

Eftermiddag:
½ grovbolle eller ½ stk fiberbrød, magert pålæg
eller
½ stk rugbrød, magert pålæg

Aften:
Mindst 250 g grøntsager – mere end 2 g fibre pr. 100 g
Max 100 g kartofler 2 i æggestørrelse, eller 80 g ris eller pasta – tilberedt vægt ( 30 g tørvægt)
Ca. 100 g kød/ fed fisk/fjerkræ med max 12 g fedt pr. 100g tilberedt vægt eller 150 g mager kød eller fisk med max 5g fedt pr 100g - tilberedt
½ spsk fedtstof til stegning.
Gerne mager sauce
1-2 glas rødvin( 1.5 dl pr. glas) om ugen men så spis mindre aftensmad og undlad brød sen aften, man kan istedet spise et styk frugt og evt nogle grønsager.

Sen aften:
½ grovbolle eller ½ stk fiberbrød, magert pålæg
eller
½ stk rugbrød, magert pålæg
Max 300 g frugt om dagen

Herudover er det bedst at dit brød er helt uden fedtstof.
Til evt. erstatning af fedtstoffet på brødet kan bruges: Miracel Whip Balance, alle typer sennep, Ravigotte; Mayonnaise 5% eller light smørreost.
Du må max. drikke ½ liter mager mælkeprodukt og resten af drikkevarene skal være sukkerfri energifrit.

16 år5. januar 2008 kl. 19:51
re: værs'go' god kostplan fra diætist !
Tak for tippet. Det ser da rigtigt interessant ud og det ser også ud som noget man kan klare. Hvor længe har du selv spist efter denne plan? Og har det virket? Og til sidst dyrker du noget idræt ved siden af?

Pernille
16 år6. januar 2008 kl. 09:00
Det mætter rigtig godt hvis du husker at spise alle grøntsagerne ca. 500g fordelt på frokost og aften. Det giver helt klart bedre resultater at motionere ved siden af. Ellers risikerer du at blive slank men slap at se på. Jeg har prøvet at være på kur og ikke motionere. Resultatet var en slank men stadig slatten krop, hvor musklerne er blevet mindre. Det er altid vigtigt at motionere !! Det stimulerer kroppens naturlige mæthed at motionere og sørger for at dit vægttab holder i længere tid !
Ja den virker ! Den er fra slankedoktor - du kan selv gå ind og se hvor mange succeshistorier der er ! Men det er ikke en kur men en livsstilsændring dvs du skal mere eller mindre blive ved med at spise efter planen.
Jeg selv har store knæproblemer og er blevet opereret så jeg kan ikke ret meget sport.
16 år6. januar 2008 kl. 13:48
Det ser bare rigtig spændende ud - jeg vil prøve at kigge nærmere på den. Egentlig går det fint nok med mine indastninger - det er nok lige omkring de 6000 KJ jeg ligger for tiden. Men derfor kan jeg jo godt få nogle ideer her.

Tak for den.

Mvh. Karina
16 år6. januar 2008 kl. 21:57
Er der forskel på, om det er en mand eller en kvinde, der skal følge den?
16 år13. januar 2008 kl. 16:40
Helmer: Vil alle tabe sig med 1500 kcl. om dagen? Jeg mener også, hvis man ikke er overvægtig som sådan, men "bare" mangler en 5-6 kilo sådan rent kosmetisk?
16 år21. januar 2008 kl. 14:42
Dit kalorie behov afhænger af hvor høj du er, hvor kraftige dine knogler er, om du er mand eller kvinde, dyrker motion, din muskelmasse osv.
Hvis du er en lille kvinde og gerne vil gå under 1500kcal om dagen burde du nok motionere i stedet for at gå ned under de 1500 kcal og så i stedet få den ernæring din krop har brug for. Jeg er ikke professionel så kan ikke svare på de individuelle tilretninger af en eventuel diæt...
Men jeg har kunnet se inde på slankedoktor at de giver de fleste den samme plan - også mænd, eventuelt med lidt mere til mellemmåltider osv hvis kuren er for hård for een.
16 år29. februar 2008 kl. 02:02
Jeg synes der ser ud til at være meget mad på den kostplan?
16 år25. august 2008 kl. 12:59
Det er jo netop det fantastiske ! Hvis man spiser sundt / det rigtige, så kan man rent faktisk spise temmelig meget mad - og stadig tabe sig. Jeg synes det er fint at se det skrevet sådan som en dagskost-plan, fordi man netop bliver bevidst om at man absolut ikke behøver gå og være sulten - og korrekt, det giver nogle gode retningslinjer for hvordan man skal spise når man er færdig med at tabe sig - så er der bare plads til lidt af det sjove også..... :-)))
16 år28. august 2008 kl. 21:16
Hvad med indtagelse af te og kaffe i løbet af dagen?
15 år2. januar 2009 kl. 10:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });