overvægt og pco

Du læser en tråd i debat > gode råd

overvægt og pco
Jeg er meget overvægtig og har i mange år år prøvet af tabe mig uden held, har for 4 måneder siden fået konstateret PCOS og det har jo indvirkning på min overvægt gode råd til af tabe sig ønskes.
16 år2. januar 2008 kl. 23:20
re: overvægt og pco
Ja det er da ikke rart med en diagnose, som ligefrem modarbejder en. Men så må du kæmpe for det. Vægttab er jo en kamp for alle på et eller andet plan.

Hvad man kan bruge af slankeråd afhænger meget af hvem man er. Så når du får en masse råd må du selv sortere i dem og tage det du kan bruge.

For mig virker det ikke at være 200 % fanatisk. Jeg ved at hvis jeg nægter mig selv nogle ting, som f.eks. chokolade, så går det en eller anden dag helt galt. Derfor gir jeg nogle gange mig selv lov til at spise et lille stykke chokolade. Men ellers hvis man har en last - min er netop chokoladen, så kan det være en god ide at finde et alternativ, som kan tage trangen. Jeg drikker nesquick kakao når trangen til noget sødt melder sig. Lavet på minimælk, så bliver det ikke så mange KJ.

Så er der selvfølgelig de oplagte slankeråd med masser af grøntsager, rigeligt med vand og godt med motion.

Men ud over det så handler det om at finde noget man tror på. Jeg tror virkelig på denne side. Her er der jo ikke noget der er decideret forbudt. Men taster du al din mad ind vil du blive opmærksom på hvor meget forskellige madvarer "koster" i energi. På den måde kan du forholde dig lidt mere kritisk til det du putter i munden. Du ved at det stykke chokolade eller den kage vil betyde at der ikke er plads til så meget aftensmad. Og er det nu også det værd. Nogle gange er det måske, men efterhånden vil man prioritere ordentlig mad.

Mit sidste råd vil være at holde motivationen oppe. Og det gør jeg bla. ved at være aktiv på forum her på siden. Det er dejligt selv at få nogle gode råd, men uanset hvor svært man synes det er at tabe sig så har vi alligevel alle nogle erfaringer og ideer som vi kan dele med andre. Ved at holde sig aktiv på forum får man fastholdt sin motivation.

Pøj pøj med vægttabet.
16 år3. januar 2008 kl. 08:39
Jeg mener det samme som Karina, men vil lige tilføje at der er tre ting som har hjulpet mig.

1. Jeg er startet langsom på kuren og har så optrappet den løbende. Jeg startede med at droppe slik og den slags i hverdagen. Så satte jeg min portionsstørrelse af frokosten ned og gik væk fra de lune retter. Hver gang jeg er motiveret til et eller andet, så gør jeg det.

2. Jeg købte en bog om mental-træning i forbindelse med kur. Den jeg købte var The Beck Diet Solution. En anden bog som har fået rigtig gode anmeldelser The No-Diet Diet. Begge bøger kan købes på engelsk på bookdepository.co.uk for omkring 100 kroner. Jeg læste bogen og fulgte de råd jeg syntes jeg kunne bruge.

3. Jeg har nogle meget konkrete regler som jeg skal overholde i hverdagen. F.eks. skal min aftensmad bestå af mindst 100 gram grøntsager som ikke er ærter eller majs. Til frokost skal jeg spise mindst en halv skive rugbrød med mager pålæg samt en omgang grove grøntsager (der skal være gulerod, broccoli, selleri, blomkål mv i). Jeg tager normalt også først grøntsager på min tallerken. Det betyder at jeg ikke har så mange valg, der skal tages og dermed bliver jeg heller ikke fristet.
16 år3. januar 2008 kl. 10:17
Hej smedeboel
Jeg står i samme situation, har dog ikke 100% fået konstateret PCO, men der er mistanke om det og jeg skal til lægen i løbet af de næste par måneder og have undersøgt det nærmere. Det er næsten 11/2 år siden at mistanken om PCO startede, men min læge har været laaangsom :(
Jeg har endnu ikke formået for alvor at tabe mig, men håber jo altid at NU ER DET NU!

Så NU skal det være...
Jeg ved at jeg er overvægtig bla. fordi jeg trøstespiser når jeg har det skidt. - så for mig handler det om at arbejde med mit indre.
F.eks har jeg nogle sætninger jeg siger til mig selv i denne tid:

Helle; det er DIG som bestemmer hvad du putter i din mund
Helle; ER du nu også sulten, eller hvorfor spiser du?

Og som min sygeplejerske sagde, så skal man vende sig til at være sulten, også når mang lige har spist. - det er helt nye tanker for mig!

Jeg vil meget gerne høre mere om din historie, og tanker om at tabe dig.
Ved du hvad der er forkert at spise, rigtigt at spise osv?

glæder mig til at følge dig her på madital! ;)
16 år3. januar 2008 kl. 20:16
Undskyld med hvad er lige pco ???

Det jeg gør er at tage en dag af gangen .. jeg er ikke hysterisk .. laver om på min kost stille og roligt ... og motionere det jeg lige har tid/energi til .... så skal vægttabet nok komme

Man skal også lige huske på hvor lang tid man har brugt på at tage de overflødelige kiloér på .... SKAL man så tabe dem hurtigere ??????
16 år4. januar 2008 kl. 00:03
Helle: Du skal ikke vænne dig til at være sulten efter et måltid. Du skal vænne dig til ikke at være mæt. Forskellen synes måske lille, men den er faktisk vigtig. I hvert tilfælde mentalt. Det er så meget nemmere at sige "Nå, så du er ikke mæt? Hvad så? Du sulter jo ikke" end "Nå, så du er sulten? Hvad så? Du dør næppe af det?".

En anden ting - hvis man bliver sulten en times tid eller så før et måltid, så kik på uret og tænk: "Der er kun en time til jeg skal spise. Det kan jeg godt vente på. Det er jo kun 2 timer siden jeg spidste sidst" - og afled så din opmærksomhed ved at gøre noget andet, hvis du da ikke ligefrem står for maden (hvis du gør, så spis lidt rå grøntsager).

Det sidste gode råd har jeg fra Beck - det er ikke min ide ;-)
16 år4. januar 2008 kl. 14:29
Jeg er tit sulten når jeg kommer hjem fra arbejde, men et glas vand eller minimælk eller kakao hvis det skal gå vildt for sig kan tvinge den værste sult på flugt. Så kan man klare at stå med maden uden at spise i utide.
16 år4. januar 2008 kl. 19:26
At erstatte sin meget usunde mad/guf med mere sund mad er jo altid godt. Men på et tidspunkt trækker det ikke så mange tænder ud mere.

Jeg startede også min kur med at erstatte slik med rosiner eller tyggegummi og sodavand/sukkerholdig saft med fun saft og jeg husker ikke længere hvad ellers. Men på et tidspunkt fik jeg lyst til også at droppe de vaner, fordi i virkeligheden er det jo bare en dårlig vane at man absolut skal fylde sig med sukker/sødt hver gang der er gået 1½ time siden man har spist sidst. Og når jeg kommer hjem fra arbejde, så har jeg fået mit eftermiddagsmåltid for mellem 1½ til 2 timer siden, så jeg har ikke noget *behov* for mad. Jeg havde engang - og har stadig - lyst til det.

Så er det jeg fortæller mig selv: Jeg har fået min eftermiddagsmad og skal snart have aftensmad. Hvis jeg spiser noget nu, så kan jeg spise mindre til aftensmad. Jeg kan godt vente de 1½ time - det er ikke noget problem!!!

(Det har naturligvis været lidt sværere her efter jul, men nu er jeg motiveret igen og det hjælper jo).

Hvis I føler I har et reelt behov for sødt 1½ time efter et måltid, så overvej om I skal spise flere kostfibre eller langsomme kulhydrater til måltidet i stedet. Jeg tror f.eks. en banan mætter længere end en mandarin ;-)
16 år4. januar 2008 kl. 20:40
Rikke 122: PCO er rimelig indviklet synes jeg. Men i bund og grund er det lidt af en und cirkel. Du kan få PCO af at være overvægtig, men du kan også være overvægtig FORDI du har PCO.

PCO gør at man er insulinrecistens, (Hvad forskellen på det og diabetes er, aner jeg ikke)

PCO gør også at man har svært ved at blive gravid. Æg hober sig op, og man har ikke normal æggeløsning. (Nogle oplever en helt bule på siden af deres hofte pga dette...)
Dette gør også at ens mens er MEGET uregmæssig og nogen gange får man den slet ikke. - dette er pga hormoner.

De fleste oplever også (hvis de ikke er på p-piller) at deres slimhinde bliver meget tyk, og når den løsnes kan ens mens være ekstrem kraftig og man skal have medicin for at stoppe denne. (Det har jeg prøves :( )
Andre får en medicins udskrabning, når denne slimhinde bliver FOR tyk...

Følgerne kan også være meget hårvækst.

Man kan også være ynd og have denne sygdom, og vil have nemmere ved at tage på end normalt.

PCO gør at man har sværer ved at tabe sig end normalt.

Det er en sygdom som i lang tid ikke er blevet taget seriøst, fordi man ikke har vidst meget om den. Der er stadig læger som ikke ved meget om den (min) så man ofte banke i bordet for at få hælp (der findes medicin som kan hjælpe)

Det er vidst hvad jeg ved oom PCo i grove træk...

16 år4. januar 2008 kl. 21:39
takker . nu forstår jeg da lidt om pco lidt bedre *S*

så kan godt se det kan være svært
16 år4. januar 2008 kl. 23:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });