Glidebane uden vintervejr....

Du læser en tråd i debat > gode råd

Glidebane uden vintervejr....
Ih altså - det gik lige så godt, men kender i det, lige pludselig er man ude på en glidebane?!
Torsdag fik jeg aftensmad hos svigermor - nå så kunne man jo ikke notere aftensmad på madital. Fredag - julefrokost på gourmet restaurant med tjenere som fyldte rødvinsglas op hele tiden, så kunne man jo slet ikke skrive i programmet - men pyt - kastede også det meste op med al den cognac jeg fik drukket (stupid me og en latterlig dyr 2100 kr taxi regning for det) og lørdag - stadig tømmermænd og opkast. Søndag - lav vægt (kroppen var jo dehydreret) og så har man ikke fattet alvoren i det, og så får jeg så købt de her to poser malaco på tilbud - og så ligger de på køkkenbordet - åben! Ja og så er den gal. Men hvorfor er det lige at jeg ikke kan få dem ind i skabet. Og hvorfor er det at efter sådan en tur er det 100 gange sværere at få lyst til mandariner som jeg ellers i sidste uge kunne spise istedet for slik. Og jeg kan bare mæke at min krop har brug for noget godt, for jeg har sovet og sovet og er stadig træt, så hvis jeg kunne følge fornuften så skulle det jo ikke være et problem!
Er der andre herinde som kan genkende det og hvordan får i jer selv sparket igang igen???
16 år17. december 2007 kl. 13:05
re: Glidebane uden vintervejr....
Her, her!! Det kender jeg godt.

Altså.. jeg har ikke været på gourmet restaurant i cirka 100 år og jeg drikker ikke cognac - har faktisk ikke drukket mig fuld ret længe. Mest fordi at jeg under alle omstændigheder bliver vækket mellem 5.30 og 6.30 om morgenen af en 2-årig som er ret ligeglad med mors tømmermænd og som ikke kan se TV ret længe af gangen :-)

Men jeg kender godt det der med at have fyldt kroppen med sukker og fedt hvorefter det er enormt svært at komme igang med den gode livsstil bagefter.

Da jeg stadig var 'høj' på min kur og vægttab og topmotiveret, så brugte jeg lidt tid på at læse slankeopskrifter, læse iForm.dk, skrive og læse her på forummet og andre ting som kunne motivere mig og give mig den viljestyrke der skal til for at komme ud over den 1-2 dage hvor kroppen (eller hovedet) skriger efter usunde ting.

Min bedste løsning - nu hvor jeg ikke helt er topgearet længere - er to-foldig. Dels har jeg en ret ensartet hverdag. Jeg spiser stort set det samme til måltiderne hver dag - bevares jeg varierer grøntsagerne og kødet, men hvor meget og hvornår er ret ens. Så jeg kan køre autopilot for at få min normale mad. Og dels så planlægger jeg oppe i hovedet hvad jeg vil spise degen efter.

Altså, hvis jeg var ude at drikke og vidste at jeg ville ende med tømmermænd, så ville jeg nok sørge for at have 1½ liter cola light i huset samt måske en lille pose chips for at hjælpe på salt- og væskeballance.

Lige i denne her juletid har netop disse ting ikke rigtigt ville lykkedes for mig, fordi jeg fristes hele tiden over evne. Men så har jeg sat mit mål derefter og glædes f.eks. idag over at fravælge biksemaden med beanaisesovsen til frokost (som jeg normalt ville have taget) og tilvælge lidt sylte til rugbrødet samt 2 stykker blæksprutteringe (oveni min normale slanke-frokost).

Husk at lægge mærke til dine små sejre og dyrke dem. Det er meget bedre end at dyrke ens nederlag. Især fordi du sikkert ligesom jeg har en tendens til at bagatellisere sejrene ("Åh nej du spiste et stykke chokolade" fremfor "Jubii! Du spiste kun et stykke chokolade")
16 år17. december 2007 kl. 20:49
jaaa det er helt rigtigt, jeg er også faldet af på den fra weekenden af og kom så til den beslutning at jeg trængte til en stabiliseringsperiode, nu har jeg også tabt 7½ kg siden september og det er jeg da glad for, og siden jeg kom herind for 20 dage siden har jeg tabt mig fra 70 cm til 66 cm i taljen og 2,5 cm om lår og legge, det er jeg utrolig glad for... så fortsætter jeg kuren igen når alle disse yderst lækre lækkerier ikke længere står overalt og frister og prøver på at spise sundt imellem julemaden:)

det er bedre at du tænker positivt end at skamme dig for så kan det næsten lede til trøstespisning og så er den først helt gal:(

men jeg håber hvert fald du finder frem til en rimeligt mål så det ikke bliver for urealistisk og uoverskueligt...

knus dutti
16 år18. december 2007 kl. 08:47
Hej.
Og tak for rådene ;-)
Jeg synes faktisk jeg klarede den ok igår trods modgang. Var hos tandklægen (jeg har giga tandlæge skræk og har haft ondt i nogle uger nu) - to huller. Jeg fik lavet det ene af en meget forstående tandlæge. Så skulle jeg til ridning - stadig bedøvet i munden, så jeg havde lagt alle ingridienser frem til en "Ond Karrykylling" inden jeg tog afsted for ligesom at sørge for at jeg ikke faldt i... og hvad sker der så???? Kogepladen står af - følte godt nok at min karma var lidt dårlig. Men...... til trods for at jeg var lidt lav i blod sukkker lykkedes det mig at suse ned til den lokale halal - biks (halal forstået både som tilladt for muslimer og tilladt for mig fordi man faktisk KAN få noget ok mad i en fart). Så jeg fik ris (istedet for deres pomfritter med barinaise) og kurdiske hakkebøf (med masser af krydderier)., og en cola light mens jeg ventede istedet for den Reiki jeg plejer at få med Nihad som har butikken (det er alkohol, for de som ikke kender til kurdiske drikkevaner). Så faktisk en lille sejr i sig selv.
Så idag har jeg besluttet at følge dit råd Jacob - faste ritualer. Så jeg er startet med min vanlige morgenmad og hvis ikke elektrikeren kommer idag, tror jeg at jeg smutter over og spørger naboen, om jeg må låne en kogeplade, så jeg kan lave en ordentlig portion kylling til microen ;-)
Har i øvrigt fundet ud af at mine tømmermænd og træthed nok også har noget at gøre med at jeg fik en vaccine for "Gul Feber" i fredags - den bliver mange vist dårlig af. Men nu er det overstået og jeg mangler bare min hepatitis vaccine i januar for at være klar til at komme 3 uger til Tanzania :-D
Men tak for rådene - det er meget motiverende at læse hvad andre gør. Og du Jacob -- du lægger virkelig nogle kræfter i at motivere andre. Super dejligt at man altid hører fra dig når man er frustreret.
Jeg vil opskrift - browse for at finde en god grøntsags suppe ;-)
16 år18. december 2007 kl. 10:32
:-) Glad for at du kan bruge det jeg siger, til noget.

Har du i øvrigt hørt om fedtforbrændingssuppe? Man kan google den - hvis man kan lide ingefær så er den god. Den er varm - altså i krydderi-forstand og gammel overtro vil vide at stærk mad får een til at forbrænde energi. Under alle omstændigheder er den ret mager og smager godt!!!
16 år18. december 2007 kl. 21:26
Ohh det må jeg prøve.... googler strax!
16 år19. december 2007 kl. 13:12
Hej.
Så vil jeg lige melde tilbage igen - skulle jo til julefrokost i mit gamle kontorfællesskab igår.
Jeg klarede det rigtig godt, for der var lækker rødkåls-salat og masser af magert kød. Og da jeg havde lovet mig selv og kæresten at køre hjem kunne jeg holde mig på et glas rødvin og en bailey kaffe!
Belønning - ud at gå og julehygge med kæresten idag da han skal have købt de sidste gaver.
Tak for opbakningen :-D
16 år22. december 2007 kl. 12:18
Skal man til julefrokost eller lign .. så slap da af og nyd det .... ellers bliver det hele da for træls .... OG ...... dagen efterkan jeg godt dovne den noget af ..... men så går den heller ikke længere ... igang med den sunde livsstil igen .... der skal være plads til at synde

Bare min mening
16 år4. januar 2008 kl. 00:08
Hej.
Jeg kan godt følge dig i hvorfor du vil slappe af når du er til julefrokost, men for mig var der alt for mange julefrokoster, som så blev til jul og derefter nytår. Og jeg ved at jeg IKKE har det godt med mig selv hvis jeg bare giver slip så mange dage.
Jeg har nemlig lovet mig selv at tabe mig et vist antal kilo inden min ferie 23. januar 2008, så hvis det løfte til mig selv skal holdes må jeg jo også følge min plan i julen - og ved alle andre gode og hyggelige spiselejligheder ;-)
16 år4. januar 2008 kl. 11:21
Og det er jo bare skide sejt at det er lykkes for dig. Fristelserne har været der og du er alligevel kommet fornuftigt igennem. Det er en stor sejr.
16 år4. januar 2008 kl. 13:44

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });