#2 af bruger slettet
hvad skal man spise?
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: hvad skal man spise?
er der ingen som har et tip til mig? trænger :/
17 år28. oktober 2007 kl. 18:58
Anonym
Spis mere!
Hej Siv
Kiggede lige på dine kostnotater: Du skal spise mere - Ellers slår du dit stofskifte ud af kurs, og så bliver det HELT håbløst at tabe sig. Du bør ikke spise under 1100-1200 kcal om dagen.
Spis mere end 600 gram grønsager (og frugt) om dagen. Og sørg for at få proteiner nok fra kød og fisk (eks. 150 gram kalkun, kylling eller skinke hvis det skal være magert). Sørg for at få mælkeprodukter hver dag. Så skulle du være dækket nogenlunde ind mht. vitaminer og mineraler.
Kig rundt om på nettet og se hvad anbefalingerne er.
f.eks.: dr.dk
Kiggede lige på dine kostnotater: Du skal spise mere - Ellers slår du dit stofskifte ud af kurs, og så bliver det HELT håbløst at tabe sig. Du bør ikke spise under 1100-1200 kcal om dagen.
Spis mere end 600 gram grønsager (og frugt) om dagen. Og sørg for at få proteiner nok fra kød og fisk (eks. 150 gram kalkun, kylling eller skinke hvis det skal være magert). Sørg for at få mælkeprodukter hver dag. Så skulle du være dækket nogenlunde ind mht. vitaminer og mineraler.
Kig rundt om på nettet og se hvad anbefalingerne er.
f.eks.: dr.dk
17 år28. oktober 2007 kl. 20:12
bruger slettet
re: Spis mere!
hej.. det er umuligt for mig at komme op og spise så meget, men jeg kan variere på det jeg spiser nu, så det bliver sundere.. men ved ikke hvordan ?
17 år28. oktober 2007 kl. 23:15
Spacy
Hej Sivsiv!
"Anonym bruger" har helt ret. Det er nok ikke det du vil høre, men det gør mig sgu så ondt for sådan en slank pige som dig at du skal have et så forkvaklet forhold til mad. Ja, det er hårde ord, men du ødelægger dit stofskifte. Der er ingen læger eller diætister som vil give dig ret i at du skal tabe dig. Og du er jo knap nok udvokset endnu!! Jeg synes det er synd. Det går ud over dit helbred. Man kan ikke leve uden fedt og kulhydrater.
Tag evt. at dyrk noget styrketræning, det kan give dig en fastere krop og sætte din forbrænding op.
Den kurs du er slået ind på nu vil ødelægge dit liv.
Mange positive tanker fra Spacy.
"Anonym bruger" har helt ret. Det er nok ikke det du vil høre, men det gør mig sgu så ondt for sådan en slank pige som dig at du skal have et så forkvaklet forhold til mad. Ja, det er hårde ord, men du ødelægger dit stofskifte. Der er ingen læger eller diætister som vil give dig ret i at du skal tabe dig. Og du er jo knap nok udvokset endnu!! Jeg synes det er synd. Det går ud over dit helbred. Man kan ikke leve uden fedt og kulhydrater.
Tag evt. at dyrk noget styrketræning, det kan give dig en fastere krop og sætte din forbrænding op.
Den kurs du er slået ind på nu vil ødelægge dit liv.
Mange positive tanker fra Spacy.
17 år28. oktober 2007 kl. 23:23
bruger slettet
jeg dyrker også en masse motion :)
jeg løber og cykler så jeg især får trænet mine benmuskler :)
jeg er ikke speciel slank nej :)
jeg løber og cykler så jeg især får trænet mine benmuskler :)
jeg er ikke speciel slank nej :)
17 år28. oktober 2007 kl. 23:30
cvk
Hej sivsiv
Det er svært at gi' råd til én man ikke kender.
Men jeg gi'r de andre ret: Du skal spise noget mere. Men du kan jo sagtens spise masser af frugt og grønt. Hvis du absolut vil tabe dig (på en sund manér), skal du spise grønsager med et højt kostfiberindhold og få protein fra magert kød, mælk ost mv. Så må du holde dig fra slik, kakao og alkohol i stedet! ;-)
Hvis du siger at du ikke KAN spise mere end du gør, så er det psykologisk. Så bør du søge hjælp og støtte hos din egen læge eller andre profesionelle. Man kan vende kroppen til meget - Også til at spise for lidt. Det bliver man syg af på et tidspunkt......
Pas godt på dig selv - Og få dig en god snak med en du har tillid til IRL.
Det er svært at gi' råd til én man ikke kender.
Men jeg gi'r de andre ret: Du skal spise noget mere. Men du kan jo sagtens spise masser af frugt og grønt. Hvis du absolut vil tabe dig (på en sund manér), skal du spise grønsager med et højt kostfiberindhold og få protein fra magert kød, mælk ost mv. Så må du holde dig fra slik, kakao og alkohol i stedet! ;-)
Hvis du siger at du ikke KAN spise mere end du gør, så er det psykologisk. Så bør du søge hjælp og støtte hos din egen læge eller andre profesionelle. Man kan vende kroppen til meget - Også til at spise for lidt. Det bliver man syg af på et tidspunkt......
Pas godt på dig selv - Og få dig en god snak med en du har tillid til IRL.
17 år29. oktober 2007 kl. 06:30
iakob
Jeg er helt enig med de andre - det er derfor at et af kostrådene fra sundhedsstyrelsen lyder: "Spis varieret" - der er ikke en enkelt fødevare som kan give dig alle de vitaminer (og mineraler og fedtsyrer og kostfibre og så videre) som du har brug for.
Tag et kik her: hjerneaktiv.dk - der står noget om essentielle fedtsyrer og der står også følgende:
Mangel på EFA kan give flg. symptomer:
- væksthæmning
- indlæringsproblemer
- mental svækkelse
- synsproblemer
- adfærdsændringer
- koncentrationsbesvær
- højt blodtryk
- lavt stofskifte
- højt blodtryk
- snurren i arme og ben
- tør hud
- væskeansamlinger
- PMS
- betændelser i vævet
- hårtab
- hudeksem
- nyre- og leverproblemer
- tørst
- tørre øjne
- tørt hår
- forhøjet kolesterol
- udtørring af kirtler
- vægtforøgelse
- svækket immunforsvar
- træthed
- lavt blodsukker
- dårligt humør
- allergier
- utætte tarme
- hjerte/kar problemer
- led- og gigtproblemer
Og det var bare listen over symptomer hvis man ikke får fedtsyrer nok. Kan du så forestille dig hvad for lidt mad (fibre) kan gøre ved din fordøjelsesystem? Tænder, mave, tarm?
Som de andre siger, søg hjælp. Både hos din læge og i din familie/vennekreds.
Tag et kik her: hjerneaktiv.dk - der står noget om essentielle fedtsyrer og der står også følgende:
Mangel på EFA kan give flg. symptomer:
- væksthæmning
- indlæringsproblemer
- mental svækkelse
- synsproblemer
- adfærdsændringer
- koncentrationsbesvær
- højt blodtryk
- lavt stofskifte
- højt blodtryk
- snurren i arme og ben
- tør hud
- væskeansamlinger
- PMS
- betændelser i vævet
- hårtab
- hudeksem
- nyre- og leverproblemer
- tørst
- tørre øjne
- tørt hår
- forhøjet kolesterol
- udtørring af kirtler
- vægtforøgelse
- svækket immunforsvar
- træthed
- lavt blodsukker
- dårligt humør
- allergier
- utætte tarme
- hjerte/kar problemer
- led- og gigtproblemer
Og det var bare listen over symptomer hvis man ikke får fedtsyrer nok. Kan du så forestille dig hvad for lidt mad (fibre) kan gøre ved din fordøjelsesystem? Tænder, mave, tarm?
Som de andre siger, søg hjælp. Både hos din læge og i din familie/vennekreds.
17 år29. oktober 2007 kl. 09:10
bruger slettet
altså jeg ved godt at jeg skal spise mere. jeg er klar over min spiseforstyrrelse. men vejen frem for mig, til at spise mere, er at jeg ved det jeg spiser er meget sundt, så kan jeg med tiden spise mere og mere.
jeg har kontakt til noget hjælp, og er blot igang med at hjælpe mig selv..
jeg har kontakt til noget hjælp, og er blot igang med at hjælpe mig selv..
17 år29. oktober 2007 kl. 18:59
iakob
Det bedste du kan gøre er nok at få hjælp til at lægge en diet. Jeg ved stort set ingenting om spiseforstyrelser og kan derfor ikke råde dig.
17 år29. oktober 2007 kl. 19:16
jeg er en af dem der ikke spiser så meget, men for at få mine vigtige vitaminer er jeg lidt i tvivl om hvad jeg bør spise, når jeg gør det? er der nogen som evt. kan svare mig på det?
det skal helst være uden fedt og kulhydrater, eller hvertfald meget lidt.