Nye slikvaner?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Nye slikvaner?
Nogle tråde har handlet om at spise slik med måde og jeg fik lyst til at dele den her historie med jer:

Jeg fik 10 gram opmålt 70% mørk chokolade den anden aften mens manden guffede en lille pose julemarcipan i sig.

Han satte det ind til mig i stuen (vi havde aftalt at jeg gerne måtte få) og så knækkede jeg et stykke af, vejede den og lagde resten tilbage i køkkenet. Derefter tog jeg en banen med ind i stuen. Så guffede jeg min chokolade lige så langsomt (sådan en chokolade smager slet ikke godt hvis man spiser den hurtigt - men det ville altså ikke have forhindret mig i "gamle dage"). Bagefter spiste jeg bananen og drak vand til, for at få eftersmagen af chokolade ud af munden så jeg ikke sad og blev lækkersulten og fristet.

Dagen efter lå den tomme marcipan-pose på køkkenbordet og jeg tænkte: "Godt at jeg ikke åd den!!!".

Det var absolut ikke en udgang på den historie som ville være kommet af sig selv. Jeg havde meget lyst til mere slik, men jeg tvang mig selv til at ignorere det. Det bedste var at jeg ikke havde ondt af mig selv fordi jeg ikke måtte få mere.
17 år27. oktober 2007 kl. 22:18
re: Nye slikvaner?
hej iakob

sej gået.

kender det fra mig selv. hvert år når jule slikket kommer frem. skal vi altid lige have conjak-bønner og romtoppe. jeg plejer at kunne fortære ca 8-9stk.
af de bønner, men i fredags tog jeg 3 stk og vejede dem og skrev dem ind. og resten blev gemt. tog så 3 stk i aftes. men der er skam nogle endnu. og jeg kan sagtens lade dem ligge. ellers spiser jeg også afmålt mørk chokolade 85% som jeg har liggende i køleskabet og det er da ikke hver dag jeg rør det.
men jeg gør igen der ligesom dig og vejer 10gram af.
og det her mørke chokolade mætter meget mere end andet chokolade. lysten bliver hurtigere stillet og man spiser ikke så meget.
selv om jeg har haft stort underskud tors-fre-lør vejer jeg nu 79,okg æv æv har kun 4 dage til at nå de 78kg
men jeg giver altså ikke op. jeg regner med det bare er væske. nå det var et lille sidespring.
lise
17 år28. oktober 2007 kl. 07:13
hvor er det godt gået!

jeg synes det værste er, når man først starter på at spise slik eller chokolade, så får man automatisk trang til mere og mere, fordi smagen bliver ligesom hængende i munden, så det med at spise noget sundt bagefter og skylle smagen væk med fx vand er en rigtig god ide.

jeg har også tit en meget stor trang til slik eller kage på arbejdet, fordi der altid bliver sat noget gratis frem til personalet, men nogle gange siger jeg til mig selv, at det er ok at jeg spiser af det, men jeg skal først spise noget rugbrød eller salat, når jeg så har spist det, så er trangen til slik slet ikke særlig stor og kan som regel lade det helt være
17 år28. oktober 2007 kl. 12:55
Tak for det, gutter.

Jeg har ikke særlig gode erfaringer med at spise noget andet (sundt) først eller drikke vand. Så æder jeg bare det hele alligevel. Så i denne omgang af min kur, så har jeg slet ikke gjort det på den måde, men spist noget andet bagefter (derhjemme som regel en banan eller æble) eller gået fra spisebordet med een eller anden halvdårlig undskyldning - eller sandheden hvis det var familie og venner. Men rækkefølgen er jo lidt ligemeget, hvis bare det virker.

Gratis slik er i øvrigt en uskik. Gratis frugt er da meget, meget bedre. Har du prøvet at foreslå det til din chef, Heidi?

Også godt gået til dig Lise, jeg tror ikke jeg kunne have holdt mig til nogle få stykker - ikke uden noget mental-arbejde i hvert tilfælde.
17 år29. oktober 2007 kl. 09:21
Enig med iakob. Vi har frugtordning på jobbet. Økologisk frugt fra Årstiderne. Det er bare super. Vi har ikke slik stående fremme. Jooh, engang imellem, og da er det som regel noget meget mærkeligt slik fra Afrika eller Asien, som regel noget, jeg ikke gider spise alligevel :-)

Jeg spiser kun slik om lørdagen. Og ikke chokolade og chips :-) Det spiser jeg kun engang imellem. Om lørdagen spiser jeg til gengæld det jeg har lyst til. Der er ingen begrænsninger. Og ved I hvad, jeg spiser meget mindre, end da jeg prøvede at lægge bånd på mig selv :-) Og lørdagsslik skader ikke på vægten, det er min erfaring. Nogen gange bliver lørdag til fredag, men kun 1 gang om ugen. Det har ikke ødelagt mit projekt indtil videre.

Anna
17 år29. oktober 2007 kl. 15:40
Jeg har tit svært ved at begrænse mig til en lille smule af det usunde, men nogle gange lykkes det. Jeg VIL lære at nøjes med lidt og bare smage, og derfor "analyserer" jeg lidt på, hvornår det er, jeg falder i. Jeg har fundet ud af, at jeg i hvert fald ikke skal spise noget sødt/usundt allerede om eftermiddagen eller endnu tidligere, især ikke hvis jeg bare skal være derhjemme og har lidt godt tid - så ryger der mere ned i løbet af resten af dagen. Derimod går det som regel bedre med begrænsningens kunst om aftenen. Bedst, hvis jeg på forhånd har aftalt med mig selv, at jeg må nyde en bestemt (lille) godbid, fordi jeg har et pænt stort kalorieunderskud den dag. Jeg tror, det dels er noget mentalt (hvis jeg har haft en god kostdag med et pænt kalorieunderskud, vil jeg da ikke ødelægge det om aftenen, når en vellykket dag næsten er slut), dels noget fysisk, nemlig den rutchetur til blodsukkeret, som sukkeret sætter gang i - den kan jeg bedre klare om aftenen, hvor jeg snart skal sove og ikke har brug for enegi.

Held og lykke til jer, her hvor vi nærmer os den tid på året, hvor det virkelig er en fordel at kunne nyde med måde. I lyder til at have nogle effektive strategier.
17 år31. oktober 2007 kl. 08:47
Min største fjende er nok "autopiloten". Jeg frygter lidt den tid hvor folk sætter slikskåle fyldt med lækre marcipan eller chokoladeting foran mig. Fordi indtil videre har jeg klaret den slags fristelser ved simpelthen ikke at være i den situation hvor der er ubegrænset og uovervåget adgang til slik (undtaget på min drengs 5 års fødselsdag og selv da holdt min mand et vågent øje med mig). I stedet har jeg spist afmålte mængder af slik under kontrollerede forhold - så jeg slet ikke blev fristet over evne.

Men hvad gør man så, når der står et bjerg af juleguf foran een og det kun er ens egen viljestyrke der står mellem een selv og en sukker-overdosis?

Jeg tror skisme jeg skal have fundet det grønne armbånd for børnecancerfonden frem igen. Det hjalp mig i starten af min kur til at minde mig om at jeg var på kur for når jeg stak hånden frem, så sad der en grøn, grim plasticarmbånd og råbte til mig: "STOP ÆDERIET, KUN EEN PORTION!".
17 år31. oktober 2007 kl. 12:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });