Hvordan gør du?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvordan gør du?
Hej alle sammen :)
Jeg er ny i dette forum - skal vel tabe ca 15 kg, starter med 5 kg inden jeg skal giftes d. 1. dec :) Jeg har ikke en skræddersyet plan for hvordan det skal lykkes for mig.. Holder mig selvfølgelig fra alt det oplagt usunde og prøver derudover at spise meget protein og få kulhydrater, og at spise flere gange om dagen. Samtidig drikker jeg en masse grøn te og vand. Jeg vil også skrue op for motion med cykling + svømning.
Har I andre en fast kur/faste principper I følger? Gode råd er yderst velkomne :)
Jeg undskylder på forhånd hvis dette indlæg er placeret i forkert forum.
Mange hilsner Caks
17 år25. oktober 2007 kl. 21:33
re: Hvordan gør du?
jeg har kun været i gang lidt over 2 uger men jeg prøver at holde mit daglige kalorietag på omkring 1200 og har tabt næsten 3 kg. det et vel ikke 15 kg inden 1 dec???
17 år25. oktober 2007 kl. 21:46
Hej caksmus!
Velkommen her på Madital. Det er et virkeligt godt program, så hvis du er motiveret så skal du nok tabe dig og hvad er bedre motivation end dit snarlige bryllup? Du skal nok nå de 5 kg. inden da :-)

lundhansen: Tilykke med de 3 kg. Det er super flot!
17 år26. oktober 2007 kl. 10:01
Forummet er rigtigt. Velkommen til og god arbejdslyst :-)

Her er hvad jeg har gjort:
* Jeg har sat mig mål på 1 kilo er 14 dage. Når jeg så har nået mit mål eller de 14 dage er gået (hvad der end kommer først) så sætter jeg et nyt mål med samme parametre. Jeg skal bare tabe mig, hastigheden var ikke så vigtig for mig. Du har 5 uger til 5 kilo og det ligger helt fast, derfor tror jeg du skal sætte sådan et mål i Madital. Derefter kan jeg anbefale at du sætter dine ambitioner lidt ned og nøjes med ½ kilo om ugen med 14-dages intervaller som jeg. Det giver lidt frihed i kuren og en smule kræs kan der blive plads til. Jeg anbefaler også at du tager 7-14 dage lige hen over jul og nytår hvor målet er bare at fastholde din vægt.

* Jeg forsøger at gøre smileys glade på info/oversigt (på nær motionssmileyen), fordi det at spise energifattig ikke er nok, hvis man ønsker en god kur og et varrigt vægttab. Man skal spise energirigtigt - og drikke nok.

* Motionssmileyen har jeg valgt at lade være sur, fordi jeg ikke kan finde tid til at gøre ham glad. Men jeg dyrker mere motion nu end aldrig før. At lave motion er et simpelt must sammen med en kur - og sammen med varrigt vægttab. Men husk at hvis du dyrker mere motion, så har din krop også behov for flere kalorier - og at muskler vejer mere end fedt, så selvom du taber fedt kan du godt opleve status quo på vægten fordi du samtidigt opbygger muskler. Men så er det at taljemålet begynder at forandre sig, så det kan være en god idé at finde cm-målet frem også.

Her er de retningslinier, jeg har fulgt:

* Jeg vælger så vidt muligt grove grøntsager: kål, rodfrugter, porrer, løg mv. Tomater og agurker spiser jeg mindre af og mindst af majs og ærter. Jeg spiser salat (hoved-, iceberg mv) men pga af fyldigheden af en salt på tallerknen vs i maven, så vælger jeg faktisk for det meste salat fra (eller strimler det meget tyndt).

* Jeg spiser meget frugt. For det meste er min eftermiddagsmad en banan og et andet frugt og jeg spiser også frugt om aftenen.

* Jeg drikker de 2 liter vand om dagen for at gøre vandsmileyen glad

* Jeg spiser en fyldig aftensmad (forsøger at opnå 80-100 gr kød, 80-100 gr kulhydrat som kartoffel, pasta, ris eller brød 0g 100-150 gram grøntsager).Hvis jeg ikke har adgang til vægt, så følger jeg tallerkenmodellen (1/4 kød, 1/4 kulhydrater og 1/2 grøntsager)

* Jeg spiser så vidt muligt af små tallerkner - så ser maden ud af mere. Jeg drikker så vidt muligt at store glas - så får man mere.

* Jeg spiser ikke mogenmad tilsat sukker - jeg har valgt havregryn med skummetmælk og nødder. Nødderne giver mig langt de fleste af de umættede fedtsyrer som min krop har behov for.

* Jeg spiser så vidt muligt fisk til frokost hver dag på halvt stykke rugbrød. Og så prøver vi at få lavet fisk til aftensmad een gang om ugen.Om det er fedt fisk eller ej, er ligemeget.

* Jeg vejer mig dagligt og taster det ind i madital. Det har hjulpet mig til at forstå at vægten svinger meget fra dag til dag og det er ikke dagens vægt der betyder noget - men kurvens hældning.

* Jeg måler mig ugentligt. Det har været lidt svært for mig at få noget ud af, men jeg har da set nogle cm kravle af. Jeg tror at det er vigtigere for folk som dyrker meget motion end for mig.

* Jeg skriver al min mad og drikke og motion ind i madital - til min bedste formåen. Hvis jeg er i byen eller på ferie, skriver jeg maden (anslået) ned i en lommebog og fører det så ind når jeg kommer hjem. Jeg har et par dage i starten af min kur, hvor jeg ikke skrev ind men ellers har jeg gjort det hver dag siden 30. juli i år.

* I perioder med megen festivitas (ferie, jul mv) sætter jeg et mål på igen vægtstigning.

* Vigtigst: Jeg har gjort meget ud af holde min motivation høj - også når den var høj i forvejen. Jeg har været ret aktiv her på forummet, jeg har læse på nettet, købt ugeblade og set fjernsyn om emner som motion, mad, hvordan man taber sig. Jeg har læst de nye kostråd fra sundhedstyrrelsen. Og allermest vigtig: jeg har haft fat i nettet og artikler og bøger som handler om hvordan man ændrer sine vaner/tankegang til noget nyttigt. Det er dine vaner der har fået dig til at spise uhensigtsmæssigt så du er blevet tyk. Så det gældes om at ændre vaner og tankeprocesser - og det er altså noget af det mest svære.
17 år26. oktober 2007 kl. 10:02
Hej Caksmus.
Prøv at gå ind på diabetes.dk, der er mange gode kogebøger du kan købe, og en pjece der hedder ned i vægt, den er rigtig fornuftig.
Og den holde sig til et dagligt indtag på 1200 kcal.
Jeg har haft rigtig stor glæde af den, skal selv tabe 30 kg og har nu tabt de første 9, så det går da den rigtige vej.
Kh
Ulla
17 år26. oktober 2007 kl. 12:55
1000 tak for jeres svar, jeg kan se at jeg gør noget rigtigt ;) Dejligt med et forum hvor man kan få nogle gode ideer :) Tillykke med dit vægttab lundhansen, håber også at vægten hos mig siger - 3 kg efter 2 uger! Super flot!
17 år27. oktober 2007 kl. 21:48
Næ nej, så nemt slipper du så ikke... ;-)

Hvad har du tænkt dig at gøre? Hvordan ser din slankeplan ud?
17 år27. oktober 2007 kl. 22:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });