Kæmper vi en forgæves kamp??

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kæmper vi en forgæves kamp??
Hej alle sammen. :-)

Jeg har stor glæde af denne side. Jeg taster trofast ind hverdag, så jeg kan følge med i hvor meget jeg indtager. Vægten går pænt ned af, men da jeg er en af dem som skal tabe rigtig mange kilo, kan det af og til virke uoverskueligt. Derfor har jeg faktisk haft en fedmeoperation oppe og vende i mit lille hoved. Jeg har så været inde på et forum om fedmeoperationer, og det besluttede jeg, at jeg simpelthen ikke vil have lavet, så drastisk et indgreb på min krop. Så nu er kampen i gang for alvor (og for sidste gang), og mit mål hedder 3 kg i måneden. Det synes jeg ikke virker uoverskueligt. :-)

Nå, men inde på dette forum er der flere som skriver, at har man en overvægt på mere en 10 - 20 kg, er det ganske enkelt ikke muligt at tabe sig og derefter holde vægten. Kroppen vil kæmpe for at tage de tabte kilo på igen, og derfor er kampen tabt på forhånd!!!

Det kan da godt få mig til, at blive lidt ked af det og på dårlige dag miste modet. Men jeg er dog så stædig, at jeg tænker det skal I sgu ikke bestemme, selvfølgelig kan jeg både tabe mig og derefter holde vægten. :-)

Men hvad mener I andre, kæmper vi en forgæves kamp?
17 år20. oktober 2007 kl. 04:26
re: Kæmper vi en forgæves kamp??
Hej Ely

Nej jeg tror ikke vi kæmper en forgæves kamp, men jeg tror på vi er nogle der altid skal tænke hved hvad vi spiser. og når vi har nået vores ønske vægt ( normal bmi) ja så er siden her jo eminent til at holde vægten.

jeg tror feks ikke at jeg bare kan spise løs efter at målet er nået og tage af det forkerte uden at tage på.
så nej vejen frem er slet og ret en kostomlægning.
og det med nogle ting man kan holde. start med små ændringer du hved der holder.

men jo jeg tror på du kan. go held med dit vægttab
og husk der er stor opbakning at hente herinde . ;O)

flittiglise
17 år20. oktober 2007 kl. 08:26
Hej Ely! Prøv at la være med at tænke sådan. Når du er nede på den vægt du vil være gælder det om at spise det rigtige så du ikke kommer op i vægt igen. Jeg er nede på den vægt jeg vil være med DDV. 27 kg mindre. Du må spise 500 kcal. mere når du er nået så langt. Hold modet oppe. Jeg vil gerne støtte-hjælpe dig hvis du vil ha det. Du kan sagtens tabe dig 3kg om måneden det gælder om at sammensætte proteiner rigtig i løbet af en dag. Med kærlig hilsen Alicekl.
17 år20. oktober 2007 kl. 08:39
Det er naturligvis ikke en forgæves kamp.

Jeg har sat mit vægttab til ½ kilo om ugen, hvilket er 2 kilo om månenden. Men så har jeg også fornøjelsen af at det går lidt hurtigere end planlagt -og jeg oplever faktisk sjældent at jeg ikke når mit mål. Ikke engang de to uger hvor jeg havde børnefødselsdag, bryllupsdag og mandens fødselsdag. Og jeg tror det er en god ide at sætte lidt plads af i kuren til enten at se vægten spurgte hurtigere end forventet eller til lidt mættede fedtsyrer og sukkerstads. Især når det er en langvarrig kur man er på.

Så træner man også sig selv i at stoppe med at spise. Til børnefødselsdagen havde jeg bestemt at jeg måtte tage 1 stk lagkage og en bolle. Jeg endte også med een stykke laber larve - som ikke var planlagt. Men herregud - det var kun een. Sejren bestod netop i at det kun var én. Havde det været før min kur så havde jeg ligget i skarp konkurrence med min søn om at rydde lagkage-bolle-manden for slik. Og ved at tillade sig selv lidt sødt og fedt sammen med kuren, så før man øvelse i at stoppe sig selv før det bliver for meget.

Dernæst, så er een ting jo kuren. En anden er tiden bagefter. Jeg har et stykke tid reklameret for at man købte bøger som arbejdede med ens (mad)vaner og tænkemåder. Tankekuren ("the no diet diet") har fået gode brugeranmeldelser på amazon.co.uk og jeg har selv købt The Beck Solution ("at tænke som en tynd person", eller noget i den stil) og jeg tror den er god at starte på. Mit problem er at jeg er ret langt henne i bogen før der kommer ting, som jeg ikke allerede har tænkt over. Men hvis man skal smide en masse kilo er det ikke maden, der er det vigtigste (selvom det er en stærk nummer to). Det er ens tankesæt og ens vaner, for det er dem som har gjort een overvægtig.

Til sidst så er der jo motion. Det er ikke til at komme uden om. Man kan sikkert godt tabe sig uden motion, men de madmænger man så må spise er jo til at græde over. Og det er helt sikkert at uden regelmæssig motion, så er der intet varrigt vægttab.

Når det for mange er en forgæves kamp, så er det fordi de glider tilbage i de gamle vaner som de havde før kuren og fordi de ikke får motion (formentlig en del af de gamle vaner). Jeg læste for nylig om en undersøgelse hvori det stor helt klart at folk som havde tabt sig og som holdt deres vægt 2 år efter (eller hvor lang tid det nu var) - de dyrkede *alle* motion. 30 minutter om dagen er det anbefalede.

Men.. at gå fra 0 motion om ugen til 30 minutter om dage er jo også ret barskt. Der er intet i vejen med en overgangsperiode, hvor man langsomt trapper motionen op. Jeg startede som sagt med ingenting, opgraderede så til 2x20 minutter på cykel om ugen, fik så en steptime med om mandagen og har for nyligt opgraderet til 2x24 minutter foruden steptimen. Det vil jeg gøre hele vinteren og til foråret vil jeg så til at cykle på arbejde 4 dage om ugen. Det er mit håb at det er nok til at holde min motion på 30*7 minutter om ugen.

Jeg håber det er hjælper på din motivation.
17 år20. oktober 2007 kl. 14:23
Hej
Nej vi kæmper ikke en forgæves kamp.
æJeg er selv igang med et vægttab og skal tabe 30 kg, har nu tabt de 8 af dem, så der er lang vej igen, men selvfølgelig kan kg bli ve væk, det er hvad man selv gør det til, hvis man intet har lært mens man taber sig, så er det klart at det lynhurtigt kommer på igen.
Jeg er går til aerobic hver dag, og er begyndt at tænke over hvor meget jeg skal op og hoppe, hvis jeg nu spiser dette jeg bliver tilbudt, det har hjulpet mig meget med at lære at sige nej, og det er det samme om man er stor eller lille, der skal stadig en del anstrengelse til at få chokoladen eller hvad man nu har spist af igen.
Så fat mod, og tro på at det nok skal lykkes blot du husker at det hele drejer sig om en livsstils ændring, og ikke om, at når kuren er slut, så glæder du dig til at kunne spise en hel masse.
Håber dette kan muntre dig op, jeg får selv længere og længere imellem, at trangen kommer over mig, og jeg har lært at undertrykke den nu, og tænker på de gode ting jeg kommer til at møde og kunne senere.
Kh
Ulla
17 år20. oktober 2007 kl. 18:39
Jeg ved jeg kan tabe mig, og jeg vil tabe mig!!!

Men når jeg så læser disse udtagelser (som oven i købte også kommer fra læger), at det er næsten umuligt for personer med et stort vægttab, at holde vægten, så bliver jeg da lidt bekymret. Selv i programmet Merethes Mave, siger lægen det til hende.

Er det bare en dårlig undskyldning, fra dem der ikke kan holde vægten og fra læger som tjener penge på fedmeoperationer?

17 år21. oktober 2007 kl. 01:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });