Oplevelsen af at have tabe sig

Du læser en tråd i debat > vægttab

Oplevelsen af at have tabe sig
Der må være en del herinde som efterhånden har tabt sig nogle kilo. Selv lå jeg med en BMI på lige under 30 (svært overvægtigt) og nu er jeg cirka halvvejs nede mod min normal vægt - 5 kilo lettere end da jeg startede.

Jeg har lagt mærke til flere ting. Min mave er ikke helt væk, men den er ikke så meget i vejen som den var. Jeg har noget nemmere ved at nå mine fødder - som jeg i øvrigt har set igen: Jeg kikkede jeg ned under brusebadet mens jeg trak maven ind - sådan lidt ved et tilfælde og fik øje på mine tæer! Jeg kan huske da jeg sagde farvel til dem, så de fik en glad "goddag igen!".

Jeg kan løbe mere end to skridt uden at blive helt stakåndet. Sikkerhedselen glider ikke op om halsen på mig. Det er nemmere at komme ind og ud af bilen.

Jeg er også begyndt at få kommentarer på arbejde om at jeg har tabt mig - og min mand der ellers siger at han jo ser mig hver dag og derfor ikke ser springet kan nu se det. Det er dejligt.

Og den med selvtilliden, det er rigtigt! Man *får* større selvtillid af at tabe sig. Måske fordi man samtidig lægger trøstespisning fra sig og dermed får en større følelse af kontrol?
17 år12. september 2007 kl. 08:56
re: Oplevelsen af at have tabe sig
Ja jeg kan kun give dig fuldstændig ret i alt hvad du siger.. :-)
sidste gang jeg var tynd, faktisk vejede jeg 63 kg og havde en pæn veltrænet krop, var det som om at det hele kørte lidt lettere.. f.eks sådan noget som min kærestes og mit sexliv, var noget helt andet end nu. nu skal der helst ikke være for meget lys og dynen skal helst ikke ryge for meget af.. bare det at jeg nu har tabt mig 1200 g er nok til at min selvtillid er blevet meget større og jeg glæder mig til at "få" mit liv igen..
Det er ox yderst sjældent at jeg får nyt tøj, fordi jeg syntes ikke det er fedt at shoppe tøj til mig selv mere... den opsparing blir tilgengæld brugt når jeg er nede på normal vægt...-måske kun til nyt undertøj, for hvem gider at gå med tøj hvis man er slank!?! HI HI HI
17 år12. september 2007 kl. 10:19
re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Det er en dejlig oplevelse at tabe sig. Også for mig. Især omkring det rent konditionsmæssige mærker jeg en stor forskel, også fordi jeg har en gammel bækkenskade, der helt sikkert har det betydeligt bedre, når jeg er i god form.

Men samtidig er det vigtigt for mig, at selvtilliden er i orden, også selvom jeg har 17 kilo for meget på kroppen. Jeg kan ikke vente på at få bedre selvtillid, når jeg engang bliver slank. Det er vigtigt for mig at kunne lide mig selv og min krop - også nu, mens den ikke er så pæn og i form, som jeg gerne vil ha den til. Selvfølgelig er det dejligst, når det ydre er pænt og "normalt", men livet bliver nu ikke så meget anderledes, fordi jeg taber de sidste 17 kilo, jeg mangler (Der er røget 25 allerede).

Jeg husker mig selv på, hver dag, at passe på min krop og mig selv. At jeg har den krop, jeg har lige nu. Og få det best mulige ud af den :-) Og så glæder jeg mig over mine fremskridt :-)

Håber, det gav mening.

Anna
17 år12. september 2007 kl. 13:29
re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Lige så rigtigt, det er, det du siger, lige så svært er det at efterleve det i praksis - for mig altså. Jeg kan ikke rigtigt bryde koblingen mellem fysisk og psykisk velvære - når jeg vejer for meget, føler jeg mig ikke så godt tilpas fysisk, og selv om jeg prøver at overbevise mig selv om, at jeg jo er den samme, går det altså ud over min selvtillid. Omvendt - når jeg vejer det rigtige og er i god form, har jeg det også meget bedre psykisk. En stor sidegevinst for mig ved at spise sundt er, at jeg få meget mere energi - og jeg kan meget bedre lide mig selv, når jeg er energisk, end når jeg er et dovent sofadyr.
17 år13. september 2007 kl. 08:34
re: re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Ja. Kan jeg godt sætte mig ind i bit. Men det er vel også okay at være et dovent sofadyr? Bare man ikke er det hele tiden?

Hvad gør du for at holde gejsten oppe Bit? På vejen mod selvtilliden? Eller er selvtilliden også i orden, mens du er på vej mod målet om at blive slank? Jeg forstår, at du får bedre selvtidllid af at være energisk? Er selvtilliden så i orden, mens du er energisk, eller først når du når dit mål? Den fik jeg ikke helt fat i.

Anna
17 år13. september 2007 kl. 13:37
re: re: re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Alene det at spise sundt - også selv om jeg ikke lige har tabt mig endnu - giver energi og dermed for mig også bedre selvtillid. Så jo, bare følelsen af at være på vej mod målet giver min selvtillid et boost. Men sammenhængen mellem kost, vægt og selvtillid er da bestemt ikke entydig - heldigvis da - og dér kan jeg godt lide det, du skriver om at kunne lide sin krop, som den er her og nu. Det har jeg godt af at at øve mig på, tror jeg ...
17 år13. september 2007 kl. 15:00
re: re: re: re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Ja det der med at kunne lide sin krop her og nu, er vist ox noget jeg skal øve mig på.. *S* Men jeg må indrømme at bare det at jeg har tabt mig lidt og at jeg ox føler at der er røget nogle cm af, det giver lige et selvtillids boost.. :-)

Men jeg må indrømme at jeg glæder mig utrolig meget til næste sommer, for jeg satster da på at jeg har tabt mine sidste 18 kg til der.. :-D
17 år13. september 2007 kl. 15:24
re: re: re: re: re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Ja, det er godt at øve sig på at kunne lide sig selv og sin krop, så selvtilliden ikke er afhængig af hvor mange kilo eller hvor veltrænet eller hvor smuk i andres øjne, man er.

Jeg har tænkt meget over, hvor meget energi jeg bruger på at tænke mig selv anderledes og vente på den dag det sker. Det har været en proces for mig, og jeg er nået til den konklusion, at jeg ikke kan vente, jeg skal kunne lide mig selv, som jeg er, så jeg befinder mig godt fysisk og psykisk her og nu - og ikke om et halvt år. Som sagt, det har været en proces. Jeg har også været der, hvor jeg ikke synes, jeg var pæn nok, god nok, smuk nok. Jeg har brugt utrolig meget tid på at tale dårligt til mig selv og kritisere mig selv for ikke at være aktiv nok og motiveret nok osv.

Jeg har lært, at når jeg taler pænt til mig selv, og tilgiver mig selv mine fejltrin på vejen mod målet, for de er der, så går det meget nemmere for mig. Og jeg befinder mig godt ved at være mig i den krop, som den ser ud lige nu.

Jeg har brugt mange timer foran spejlet uden tøj på. Det kan jeg godt anbefale. Alene det at erkende, at det ER mig, og jeg SER sådan ud. Nu ser jeg i spejlet, og synes jeg ser okay ud. Med deller, strækmærker og det hele. Jeg kan da stadig se, hvad der gerne skal forsvinde med tiden. Men lige nu er det okay.

Anna
17 år13. september 2007 kl. 19:31
re: re: re: re: re: re: re: re: Oplevelsen af at have tabe sig
Og PS til Pernille. Helt sikkert. De 18 kilo er væk til sommer. Bliv ved med den sunde livsstil og fokuser på alt det positive, du får ud af at leve sådan. Du når det :-) Jeg hepper på dig.

Anna
17 år13. september 2007 kl. 19:33
re: Oplevelsen af at have tabe sig
Annap: Du antager at hvis man mister selvtillid er det fordi ens syn på sig selv afhænger af andres øjne. Det er ikke nødvendigvis korrekt. Men hvis man *selv* synes man er fed og grim, ja så ryger selvtilliden - lige meget hvor meget de personer man elsker, er ligeglade med ens omkreds.

Som Bit siger så er der en kobling mellem psyke og fysik. Og endnu mere underligt - så vidste jeg slet ikke at jeg manglede selvtillid før den kom frem af sig selv efterhånden som jeg smed kiloerne.
17 år14. september 2007 kl. 08:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });