#2 af thea43 (slettet)
Motivation og inspiration
Du læser en tråd i debat > vægttabthea43 (slettet)
re: Motivation og inspiration
Tak for et motiverende og inspirerende indlæg:-)
For mig personligt virker det moitverende at være "fokuseret" på mad og kcal-indtag.Med fokuseret mener jeg, at jeg bruger meget tid på feks denne og lignende hjemmesider...det er motiverende at læse om andres erfaringer,sejre og gejst. Madindtastningen bruger jeg også en del tid på, da jeg som du, oplever at det ikke er alt jeg vil være bekendt at have stående på mit "ark"....og så må jeg jo la vær at spise det;-)
Mht motion har jeg en bekendt som jeg laver aftaler med vedr hvornår vi ¨mødes i centeret. Vi træner også ofte hver for sig, men når vi så mødes få vi liiiiige en lille snak om hvilke dage vi HAR trænet og hvilke dag vi PLANLÆGGER at træne...det holder mig fast i at komme jævnligt afsted. Og "jævnligt" er lidt et nøgleord, for det er rigtig vigtigt for mig at komme jævnligt afsted...et lille afbræk kan hurtigt betyde at jeg kommer helt ud af rytmen med at træne og har svært ved at komme afsted...
Hej og god dag:-)
For mig personligt virker det moitverende at være "fokuseret" på mad og kcal-indtag.Med fokuseret mener jeg, at jeg bruger meget tid på feks denne og lignende hjemmesider...det er motiverende at læse om andres erfaringer,sejre og gejst. Madindtastningen bruger jeg også en del tid på, da jeg som du, oplever at det ikke er alt jeg vil være bekendt at have stående på mit "ark"....og så må jeg jo la vær at spise det;-)
Mht motion har jeg en bekendt som jeg laver aftaler med vedr hvornår vi ¨mødes i centeret. Vi træner også ofte hver for sig, men når vi så mødes få vi liiiiige en lille snak om hvilke dage vi HAR trænet og hvilke dag vi PLANLÆGGER at træne...det holder mig fast i at komme jævnligt afsted. Og "jævnligt" er lidt et nøgleord, for det er rigtig vigtigt for mig at komme jævnligt afsted...et lille afbræk kan hurtigt betyde at jeg kommer helt ud af rytmen med at træne og har svært ved at komme afsted...
Hej og god dag:-)
17 år23. august 2007 kl. 10:03
Ulla_J (slettet)
re: Motivation og inspiration
Jeg har meldt klart ud til mine omgivelser omkring min kostomlægning. Faktisk har jeg lavet en hjemmeside hvor jeg fortæller om mine op- og nedture, mine fremskridt og også når det ikke går så godt. Jeg har desuden meldt klart ud hvad jeg vejer og hvad jeg gør for at tabe mig. Det har været en kæmpe motivation for mig at folk følger med i denne proces og det har været et kæmpe åg der er blevet løftet af mine skuldre, at jeg har fortalt hvor meget jeg vejer. Men det skal siges, at det var jeg absolut ikke klar til for bare 1 år siden og slet ikke for 5 - 10 år siden. Men jeg har gået til en psykoterapeut det sidste par år og fået talt en masse ting igennem med ham - det kan jeg absolut anbefale !! Så man kan vel sige, at min motivation er at "alle" ved det.
Hilsen Ulla
Hilsen Ulla
17 år25. august 2007 kl. 21:33
iakob
re: re: Motivation og inspiration
Det kender jeg godt. Hvor jeg er rent mentalt idag - der har jeg ikke været før. Jeg har villet tabe mig før - men den første lille bump på vejen og så trøstespiste jeg igen. Endnu mere fordi det også var synd for mig at jeg ikke kunne passe min kur.
Idag er jeg viljesat - og jeg kan se mit mål i horisonten. Det er ikke et enormt antal kilo jeg skal smide. Det er det næste kilo. Det er smilies :-)
Idag er jeg viljesat - og jeg kan se mit mål i horisonten. Det er ikke et enormt antal kilo jeg skal smide. Det er det næste kilo. Det er smilies :-)
17 år26. august 2007 kl. 23:36
Ellers så er der jo ikke så meget positivt i disse forums - ud over HURRAH JEG HAR TABT MIG, hvilket jo er godt og dejligt.
Men jeg tænker at ved at læse om hvad der motiverer andre, så kan man selv få nogle input.
Her er mine motivationsfaktorer (hvad jeg sådan lige kan komme i tanke om):
* Helbred: Dårlig ryg (skæv ryghvirvel) med udsigt til invalidering på mine ældre dage hvis jeg ikke gør noget ved det cirka for 10 år siden.
* Udseende: Guderne skal vide at jeg ikke tilhører de mest forfængelige. Men det går mig altså på at jeg ikke kan købe bukser i mine størrelse i butikkerne. Det går mig også på at alle bluser er syet ind i taljen - netop hvor jeg buler ud men det er af een eller anden grund ikke så motiverende.
* Jeg skal til 25 års jubilæum i september for folkeskolens 7. klasse (lille skole!). Det giver mig en overskuelig tidshorisont og jeg kan mærke det er vigtig for mig at have tabt mig noget til den tid. Jeg når ikke mit endelige mål, men cirka halvdelen. Det er også motiverende.
* Børnene: jeg har ikke lyst til at mine børn skal have en mor som er for tyk til at deltage i de sjove ting.
* Alder. De 40 år nærmer sig. Jeg er ikke bange for at blive ældre (selvom jeg nok synes det sker lidt for hurtigt). Men jeg har ikke lyst til at blive gammel og tyk!
Og hvad gør jeg så for at holde gejsten oppe?
* Kikker på vægtgrafen på denne hjemmeside. Dejlig nedadgående kurve. Smilyen for max antal indtagne KJ er også dejlig at kikke på.
* Indskrivning af dagens madforbrug er også motiverende. Når jeg putter på min tallerken så tænker jeg over at det skal skrives på siden og så vælger jeg tit det fra som ikke vil se så godt ud - og har det godt med de ting som ser godt ud i tabellen. Det er dog ikke altid at det lykkedes.
* Jeg læser opskrifter (sjov nok). Men sunde opskrifter - som regel magre, sukkerfri opskrifter og tilhørende billeder vækker min lyst til at lave sund mad. Jeg kan godt lide at lave mad og det er dejligt at lave lækkert mad. Jeg finder enten mine egne kogebøger frem eller finder dem på nettet. I TV ved man aldrig om retterne er gode for kuren på forhånd. Opskrifterne gør mig naturligvis sulten så jeg gnasker som regel frugt sammen med læsningen for at de ikke skal give bagslag.
* Jeg har fortalt om min kur på arbejdet og den kvinde jeg sidder på kontor med, hun er med på 2x20 minutter cykeltur om ugen. Uden hende tror jeg ikke jeg fik den motion. Kantinedamen kender også min kur. En slags omvendt motivation - det er lidt pinligt hvis jeg falder i - jeg har ikke lyst til at se kantinedamen i øjnene mens jeg betaler for usunde ting når hun nu ved at jeg er på kur.
Jeg håber lidt I vil dele jeres motivationsfaktorer og gejstopretholdningstricks med mig. Det kan være jeg har glemt at tænke på noget.