Også ny..

Du læser en tråd i debat > vægttab

Også ny..
Hej med jer.
Jeg fik nys om denne side via madogsundhed.dk. Jeg kunne se, at flere var "flygtet" hertil, så derfor må jeg jo også se, hvad det er for noget.
Jeg er en pige på 24 år, 169 høj og vejer 64 kg. Mit problem er, at de overflødige kg (godt 4 kg) sidder på maven og på lårene - lyder det bekendt for nogle. Jeg træner min. 2 gange om ugen og synes da selv, at jeg spiser fedtfattigt - der sker bare ikke en fis. Måske er jeg utålmodig, måske gør jeg noget helt forkert el. måske...? Jeg håber via dette forum, at kunne få nogle fif, ideer og forslag til en bedre livsstil, så de forbandede 4 kg kan ryge...det ville bare betyde så meget for mig. Jeg må indrømme, at jeg p.t er ret langt nede pga. af det :(
Mvh Stine
17 år30. juni 2007 kl. 10:05
re: Også ny..
Hej Stine! Velkommen til:-) Jeg er selv ret ny herinde - i denne omgang i hvert fald, har dog tidligere været en flittig bruger af programmet. Ligesom du har jeg ca. 4 kg, jeg gerne vil af med, så kunne være, at vi kunne holde hinanden updated med den daglige træning, kost mm?? Er selv 21 år, 169 høj og en garvet løber - pt løber jeg ca. 4 gange/ugen. Derudover er jeg rimelig meget inde i kost/træning. Min vægt er desværre steget som følge af en depression og derfor mindre træning og mere sødt, end jeg tidligere har været vant til. Pt vejer jeg 61, men vil gerne tilbage på de 57, som jeg vejede før jeg blev syg. Prøv at skrive ned, hvad du spiser på en dag og hvori din træning består samt varigheden af denne. Problemet, når man vil tabe sig, er ofte, at ens daglige energiindtag er i balance med aktivitetsniveauet , hvilket vil sige, at selvom man træner flere gange ugenligt, holdes vægten stabil. For at tabe sig skal man altså indtage mindre energi (kalorier), end kroppen forbrænder i løbet af en dag. Normalt anbefales et dagligt energiunderskud på ca. 500 kcal, hvilket hos de fleste vil medføre et vægttab på ca. 1/2kg /ugen. Derfor er det udelukkende vha. kostomlægning og helt uden motion muligt at tabe sig, men ved at supplere en kost, som indeholder en begrænset mængde energi, med motion, kan man øge sit vægttab eller gøre det muligt under vægttabet at indtage lidt flere kcal end man ellers ville kunne, uden motion.
For at kunne spise sig mæt ved hvert måltid under et vægttab er det vigtigt, at de fødevarer, man indtager, mætter godt samtidig med, at deres energiindhold er forholdsvis lavt. Derfor er magert kød (dvs. fisk og flerkræ) og grove grøntsager en perfekt kombination, som giver en god mæthedsfornemmelse. Fx indeholder div. grøntsagsblandinger fra fx. Bilka el. Føtex kun 25 kcal/100 gram, så man kan spise forholdsvis store mængder og stadig holde et lavt energiindtag. Kulhydratrige produkter som brød, ris og kartofler samt kornprodukter i det hele taget har et højt energiindhold, hvorfor indtaget af disse bør begrænses under et vægttab. Herudover er det vigtigt, at den daglige kost indeholder en vis mængde umættet fedt (fx. fra planteolier), da dette har afgørende betydning for vigtige processer i kroppen.
Håber dette kan hjælpe dig, held og lykke med kiloene:-)Spørg endelig, hvis der er noget, du er i tvivl om.
17 år30. juni 2007 kl. 12:46
Tak
Hej. Dejligt, at få nogle gode råd. Det er rigtig godt det du skriver. Jeg må indrømme, at jeg efterhånden har læst/skimmet en del bøger, hæfter, hjemmesider ang. kost, men synes også bare det er svært at gennemskue altid. Forstået på den måde, at det er jo meget godt, at man skriver at man skal indtage færre kalorier - det kan man godt sige sig selv, men hvorfra får man færre kalorier - og det med mættet og umættet fedt er jeg heller ikke helt klar over, hvad betyder.
Jeg er som sagt ny, og har ikke sat mig helt ind i konceptet, men det vil jeg selvfølgelig prøve.. Tak for gode råd - jeg håber vi skrives ved :)
17 år30. juni 2007 kl. 21:51
re: Tak
Hej igen Stine! Ja, der var vist lige et par ting, jeg ikke helt fik uddybet godt nok, men jeg vidste heller ikke helt, hvor meget du selv havde sat dig ind i tingene på forhånd:-) Her kommer svarene på et par af de ting, du var i tvivl om. For at tabe dig, skal du som sagt indtage mindre energi, end din krop forbrænder i løbet af et døgn. For at beregne, hvor mange kalorier din krop har brug for til basale processer i hvile, dit såkaldte hvilestofskifte, benyttes Harris-Benedict-formlen. Hertil skal du bruge din alder, højde i cm og din vægt.

Hvilestofskifte= 655+ (9,6 x vægt i kg) + (1,85 x højde i cm) - (4,7 x alder)

Ud fra det resultat, du får, kan du altså se, hvor meget energi din krop har brug for dagligt for at klare de basale processer, hvis du ligger hjemme på sofaen hele dagen. Hertil lægger du så de kalorier, som du forbrænder ved beægelse og træning i løbet af dagen,og får så et måæ for, hvor mange kalorier, du skal indtage for at skabe balance - dvs. holde din vægt stabil. Hvis du ønsker at tabe dig, skal du altså skabe et underskud på ca 500 kcal (dette varierer du efter, hvor langsomt eller hurtigt, du ønsker at tabe dig), dvs. indtage 500 kcal mindre, end du egentlig har brug for for at opretholde din kropsvægt. Et underskud på ca. 500 kcal giver dig som før nævnt et ugentligt vægttab på ca. 1/2 kg.
Mht. mættede og umættede fedtsyrer, kan du som hovedregel gå ud fra, at det fedt, som stammer fra planter og som findes i bla. nødder, avocado og planteolier er umættet, hvilket kroppen har brug for til vigtige processer, hvorimod det fedt, som kommer fra dyr (animalsk fedt) og som findes i kød, mælkeprodukter, ost, kager o.l. er mættet fedt, som brændes af som energi under træning eller lagres i kroppens depoterDu må endelig spørge, hvis der er andet, du er i tvivl om!
Har du lyst til at maile sammen og holde hinanden updated med vægttabet? Håber vi skrives ved! God søndag:-)
17 år1. juli 2007 kl. 13:32
Lidt klogere
Du er sgu da klog :) Det er en rigtig god huskeregel det med de mættede og umættede fedtstoffer - det vil jeg prøve at huske på :)
At maile sammen er en rigtig god ide.. Må man skrive sin mailadresse her?
Mvh Stine
17 år1. juli 2007 kl. 17:03
re
Hej igen Stine! Sikke dog et super kedeligt vejr igen idag, dette er ikke lige just, hvad man forbinder med begrebet 'sommer' - okay, måske med 'dansk sommer', he he:-) Tror ikke, der er nogle problemer med at skrive sin email ind på sitet, ville i hvert fald være glad for, hvis vi kunne maile sammen! Min er kirkkamilla@hotmail.com. Ha en rigtig god dag! Vi skrives ved!
17 år2. juli 2007 kl. 11:21

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });