For meget protein, for lidt fedt?

Du læser en tråd i debat > vægttab

For meget protein, for lidt fedt?
Hej alle.

Hver eneste dag får jeg en sur smiley ved energifordelingen, fordi jeg har for meget protein og for lidt fedt, hvis jeg skal nå mit mål. Er det dårligt for min vægt, eller vil jeg kun tabe meget ydeligere, når fordelingen ser sådan ud?
Håber meget I kan hjælpe.

Camilla
17 år13. juni 2007 kl. 09:43
re: For meget protein, for lidt fedt?
De anbefalinger, der er her på siden er ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger. Der er - på sigt - en godt måde at leve på. Det er sådan kroppen har "brug" for sine energier. Der skal være fedt til hjerne, proteiner til opbygning af muskler og kulhydrater til at brænde af i musklerne.

Men når man taber sig er protein helt sikkert noget, der er godt, at lege med. Undersøgelser har vist, at protein mætter langt bedre end kulhydrater. Du kan derfor leve på mindre mad, hvis du spiser flere proteiner.

Kuren "Atkinson" - der er baseret på at man ikke må få kulhydrater - men kun fedt og proteiner - virker! Nogen taler om, at proteinet omdannes til kulhydrat, og at dette kræver energi - og den energi skal jo tages et sted fra - og det bliver så dine sideben ! (eller også kan du spise mere)

Jeg har selv udnyttet proteinets gode virkning adskillige gange: Går jeg i stå rent vægttabsmæssigt, har jeg en uge, hvor jeg spiser så meget protein, jeg kan komme i nærheden af. Det er godt for vægttabet.

Vægttabet handler om mange faktorer - og ikke nødvendigvis bare om fordelingen af fedt/protein - men min erfaring er, at vægttabsmæssigt, er det en god ide, at få protein op - på bekostning af fedt og kulhydrat.

Tal evt. med din læge - hvis det er en måde, du har tænkt dig at leve resten af dit liv på.

Men altså umidlbart: Hvis du iøvrigt spiser færrer kalorier, end du forbruger, så vil jeg sige, at det er fin fin, at der er "for mange proteiner" og for lidt fedt. (Vær dog opmærksom på, at du SKAL have lidt fedt. Det er smørestof til hjernen - og det er derfor ikke at spøge med! Men lidt fedt - er MEGET lidt! En lille håndfyld nødder kan gøre det)

Mange hilsner
Pernille
17 år13. juni 2007 kl. 10:01
re: re: For meget protein, for lidt fedt?
Hej Pernille - tak for svaret :-)
Men hvis jeg får 12% fedt om dagen og 25% protein, så er det ikke for lidt fedt jeg får vel, selvom programmet siger det er for lidt, hvis jeg skal nå mit mål? :-S
17 år13. juni 2007 kl. 23:14
re: For meget protein, for lidt fedt?
Dvs. 63 % af din energimængde får du fra kulhydrater.
Medmindre du er meget aktiv, synes jeg det er i overkanten, hvis dit mål er at tabe dig. Som Nilleper også skriver kan man med et øget protein indtag få gang i forbrændingen. MEN det er vigtigt at spise mere fedt (det gode fedt vel at mærke, såsom fiskeolie, hørfrøolie, olivenolie - koldpresset) og spise mindre kulhydrater (specielt alt det hvide brød skal man holde nallerne fra, men også skære ned på pasta, ris). Prøv at spise 40% protein, 40% kulhydrat og 20% fedt og se hvad der sker.
Hvis du i forvejen har skåret ned på dit dagligt kalorieindtag er det endnu vigtigere at få protein og fedt. Ellers begynder din krop at finde energi fra din muskler og ikke dine fedtdepoter
17 år14. juni 2007 kl. 15:23
re: re: For meget protein, for lidt fedt?
Jeg er med på den anonyme svarer - for det er rigtigt.. er der for meget kulhydrater - så er det faktisk noget skidt.

"kornfede høns" taler man om. Og der er noget om det. Korn er fulde af kulhydrat - og det er altså muligt at tage på af kulhydrater.

Når du kun har 12% fedt - så er det meget væsenteligt, hvor mange kalorier, du spiser ialt. For spiser du kun 1200 kalorier om dagen - og kun 12 af energien kommer fra fedt, så svarer det faktisk til, at du kun får 16 gram fedt om dagen - og det mener jeg er for lidt. Hvorimod er det ud af 2400 kalorier - er det omkring 32 gram fedt - og så er det ok - så længe fedtet er det korrekte fedt. (Vegetabisk fedt - nødder, olivenolie mv. Ingen fedt der stammer fra dyr eller mælk)

Mange hilsner
Pernille
17 år14. juni 2007 kl. 19:29
re: re: re: For meget protein, for lidt fedt?
Du kan læse lidt om fedtets betydning for vores ernæring på dette link: www1.sdu.dk
17 år14. juni 2007 kl. 19:32
re: re: re: re: For meget protein, for lidt fedt?
Mange tak for hjælpen begge to :) må prøve med lidt mere af det sunde fedt så. Har overvejet at tage en håndfuld nødder en gang i mellem, men jeg tænker, at det er bedre helt at lade være for at få færre kalorier :-S må prøve at slette den tanke :-)
17 år14. juni 2007 kl. 22:07

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });