Til Eskimo.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Til Eskimo.
Tak for din forklaring i mit indlæg. Jeg som troede at jeg havde haft et ordentlig ædeflip igår og så har jeg ikke spist andet ind halvdelen hvad jeg egentlig har rug for.
Jeg kan da godt forstå at vægten er røget i vejret hvis kroppen skal bruge så meget energi. Det igår var mere end det dobbelte af hvad jeg har spist i mange år.

Nu har jeg spist noget nær den samme mængde idag men jeg suplere med nogle grøntsager til aften og et par glas mælk. Og så vil jeg prøve at tage din vejledning til mig fra imorgen tidligt. Er det iorden hvis jeg så igen prøver at skrive hvad jeg har indtaget, og du så kan give mig et praj om jeg er på rette spor.?

I min info står der at jeg har et indergi underskud på omkring 9000 er det ikke meget voldsomt?

Knuzz og alt mulig godt til dig og alle andre Monika
19 år3. maj 2005 kl. 13:46
re: Til Eskimo.
Hejsa Monika
Du skriver bare. Både jeg og de andre har efterhånden ret god erfaring med kostplaner tror jeg:-)
9000 i underskud (går ud fra det er kj) er rigtig meget!!! Det er over 2000 kcal. De kloge siger ofte at man skal have et dagligt energiunderskud på 500 kcal (2300 kj), hvilket giver et energiunderskud på 3500 kcal om ugen og det svarer til 500 g fedt. Når man er mere end bare 10 kg overvægtig gør det ikke noget at man øger det til 1000 kcal om dagen eller 7000 kcal om ugen og et efterfølgende vægttab på ca 1 kg.

Problemet, hvis man får for lidt mad er, at kroppen går i sult-mode, og skruer ned for alt, og så starter en ond cirkel hvor du skal spise endnu mindre for at tabe dig og tilsidst skal du spise så lidt at du er sulten konstant og så falder man i. Når man så begynder at spise løs tager man meget på, fordi kroppen nu for alt for meget energi i forhold til hvad den lige har vænnet sig til at skulle bruge. Håber det er til at forstå?!?

Jeg spiser 1500 kcal om dagen, og jeg dyrker meget motion, hvilket forbrænder yderligere 300-500 kcal om dagen. Jeg sætter snart mit energiindtag op til 1800 kcal således at vægttabet bliver 500 om ugen.
En typisk dag for mig kan se sådan ud.

Tidlig morgen inden træning
en banan ca. 90 kcal

Morgen efter træning
Havregrød af 70 g. gryn med skummetmælk og lidt sukker ca. 315 kcal

formiddag
gulerødder 2-3 stks ca 40 kcal

frokost
en dåse tun med en stor salat af grønne bønner, salat, agurk, radiser, lidt feta eller et stykke rugbrød. ca 325 kcal. Jeg er ikke den store dressing spiser, men man kan sagtens bruge lidt.

eftermiddag
rugbrød med leverpostej eller rullepølse fra den grønne slagter ca 220 kcal.

aftensmad
ca 150 g kylling/kalkun/fisk. Enten skærer jeg selv grøntsager: gulerødder, løg, peberfrugt osv eller bruger en eller anden slags frossen grøntblanding, i alt ca 300 g. som regel woksteger jeg med masser af krydderier, lidt chilisauce, soya osv. ca 300 kcal.

sen aften
100 g cultura blendet med 100 g frosne hindbær en sjat skummetmælk og en tsk sukker. ca. 150 kcal

Ialt 1440 kcal. SÅ kan det være der ryger en eller 2 vingummier i løbet af dagen. Jeg køber tit de små minihariboposer og spiser sådan en hvis trangen kommer over mig. så er jeg oppe på de 1500 kcal.
Og så masser af cola light. Jeg drikker ca ½ l om dagen ud over vand, kaffe, te. Derudover tager jeg en vitaminpille, kalk-tilskud og en ginseng tablet hver dag.

Det kan give dig et billede af hvordan man kan nå de 1500 kcal. Jeg var lige så forvirret som dig da jeg begyndte, men du bliver hurtig godt til at vurdere mad, checke deklarationer i butikken osv.

Det er meget forskelligt hvilke måder man vælger at gribe sit vægttab an på, og ingen er bedre end andre, men jeg har haft succes med min kalorietælling, fokus på proteiner og masser af motion efter jeg kom ned i midten af 80'erne. Jeg har fået det indarbejdet, så nu er jeg nærmest afhængig af min daglige motion, og madvanerne er indgroet, så jeg ved hvor meget jeg skal have at spise hver dag. Jeg kan nogenlunde vurdere maden når jeg er ude og spise, men det har altså også taget mig 9 mdr at nå hertil. Jeg er superglad for det, og jeg håber du finder en måde der virker for dig.

Du skal endelig bare spørge. Jo flere der får et behageligt forhold til mad og motion jo bedre, ikke:-) skriv gerne din mad og kost herinde hver dag i en periode. Alle vil have masser af gode råd at give dig!!
Masser af knus Eskimo
19 år3. maj 2005 kl. 17:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });