Hvordan måler i?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvordan måler i?
Hejsa.
Jeg er lidt nysgerrig.
Hvordan måler i jeres vægt, så i synes det er den som gælder?

Hvor meget tøj har i på når i vejer jer normalt?
På hvilket tidpunkt på dagen vejer du dig? - og hvor meget har du spist på det tidspunkt?

Hvordan kan du se om du er svær overvægtig, overvægtig, buttet, normalbygget eller undervægtig?

Jeg kender metoden BMI, Taljen, -100 fra din højde og selvfølgelig "kig-dig-selv-i-spejlet" hvor man selv skal bedømme.

Jeg er en kvinde, vejer gennemsnitlig 60 kg ( da jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal veje mig, så det gælder ) jeg er 165 cm høj, og kun 14 år.
Personligt er jeg lidt i tvivl:

Min BMI: 22.0386 = normalvægtig (måske en anelse buttet)

Min THR (Talje: 68 cm | Hofte: 81 cm): 0.8395 = "Mænds talje/hofteforhold skal være mindre end 1. Kvinders talje/hofteforhold skal være mindre end 0,8." Dvs. 0.0395 for meget.

100 - 165 = 65 - jeg vejer 60 kg

Og når jeg kigger mig selv i spejlet, kan jeg se at jeg trænger til at tabe mig måske 5 kg.

Håber nogen kan hjælpe.
17 år5. juni 2007 kl. 22:52
re: Hvordan måler i?
Hej Cowgirlie

Det lød lidt som om du har brug for nogen at snakke med i et tidligere indlæg......der er mange der har meldt sig og vil lytte, men hvad med derude IRL .....har du nogen at snakke med der?

Du er absolut ikke overvægtig, det kan jeg sige uden at have mødt dig, men derfor kan man jo godt have et par kilo der "sidder forkert".

Jeg vejer mig om morgenen før jeg spiser noget, på samme tidspunkt af dagen og uden tøj.....så ved jeg at forholdene er de samme hver gang.
Det er ligemeget hvornår du vejer dig, bare du gør det på samme tidspunkt fra gang til gang og helst med (eller uden) nogenlunde lige meget tøj på.

Jeg er svært overvægtig.....det siger mit BMI tal, min læge og mit spejl.
Men jeg vil ikke være slave af alle de tal.
Jeg har besluttet mig for at tabe mig for at min datter kan beholde sin mor, i forhåbentlig mange år endnu og jeg er selvfølgelig bevidst om min vægt og min fedtprocent og forsøger at presse begge ned.

Men jeg ved at jeg når et punkt hvor jeg er tilfreds og så stopper jeg.....osse selvom jeg ikke er nået ned på min ønske/målvægt der hedder 68 kg.

Det er ikke vigtigt hvad man vejer, hvad ens BMI tal, eller fedtprocent er eller om man har et par håndtag eller en lille topmave.

Det er vigtigt hvordan man har det med sig selv, hvordan man opfatter sig selv og om man ellers er sund og rask.

Hvad er det du ser når du kigger i spejlet?
Hvor sidder de ekstra kilo?

Knus PhatC

17 år6. juni 2007 kl. 00:03
Btw ....du skriver om at kvinders talje- hofteforhold skal være under 0,8.
Det kan du ikke bruge til noget.....du bruger nogle tabeller/tal der gælder for voksne og det er du altså ikke endnu.

Jeg har lige holdt målebåndet op for at se hvor meget 68 cm og 81 cm er.
Du kan umuligt være buttet....men en ting er hvad jeg mener, noget andet er hvad du ser/mener.

Knus PhatC
17 år6. juni 2007 kl. 13:54
re: re: Hvordan måler i?
Okay.
Hvad ser jeg når jeg kigger mig i spejlet?
Jeg ser at jeg har lidt for mange deller i maven, og desværre nogen meget kraftige ben.

Det er netop pga. at jeg vil have det bedre med mig selv, at jeg vil tabe nogle kilo. Faktisk er jeg også lidt ligeglad med hvor mange - bare jeg ikke har så mange store deller om maven, det med mine kraftige ben, tror jeg ikke jeg kan gøre så meget ved.

Men jeg kan fortælle at jeg for 1-2 år siden vejede 68 kg, og jeg har siden tabt mig til 64 uden at bemærke det... så tog jeg mig sammen til at tabe mig lidt mere... - og mange siger at det kan ses. Og så føler man sig lidt glad.

Men jeg vil meget gerne have en stærk, sund og rask krop som jeg også selv skal være tilfreds med.

Mht. mine problemer har jeg fået snakket med nogen irl - de er der stadig, men jeg prøver så småt at løse dem. Og forhåbentlig hjælper det mig at komme på efterskole næste å¨r.
17 år6. juni 2007 kl. 15:38
re: re: re: Hvordan måler i?
Hejsa Cowgirlie
Jeg er enig med de andre herinde - Din vægt og dine mål er lige efter bogen for en pige i din alder.

Jeg vejer mig altid om morgenen uden tøj på - Der er MINDST et kilos forskel i min vægt fra morgen til aften, så det kan jo ikke sammenlignes.

Men deller på maven..... Det kan du jo gøre noget ved, ved at træne dine muskler. Jeg har haft stor glæde af at starte med styrketræning (og konditionstræning) i et center. Men der findes jo også gode programmer man kan lave derhjemme med et minimum af udstyr - evt. til en dvd.
Personligt har jeg fået det MEGET bedre - fysisk OG psykisk - efter at jeg er begyndt at dyrke motion regelmæssigt. Og det efter MANGE år inaktivitet med alt for mange kilo på sidebenene.
Dyrker du motion?
God vind fremover :-)
17 år6. juni 2007 kl. 16:23
re: re: re: re: Hvordan måler i?
Okay, tak for jeres svar. :-)
Nu ved jeg at jeg skal veje mig om morgenen uden tøj på (eller i hvert fald lidt tøj på) så det gælder. ;-)

Ja, jeg prøver at dyrke lidt motion.
Jeg går tit lange ture når jeg har tid (2 timer), jeg har prøvet at løbe lidt, men det kan jeg ikke mere end 200-400 m, og så 2 min pause. eller lignene.

Så rider jeg hver fredag (skal jeg i dag), og ellers laver jeg alt muligt når jeg har mulighed og overskud :-) Men bare det er sjovt, så kan jeg godt lide at lave motion!
17 år7. juni 2007 kl. 15:42
re: re: re: re: re: Hvordan måler i?
Det er altid svært at bedømme uden at se dig. Jeg kan godt huske 8 år tilbage da jeg var 14 - selvom mange "voksne" herinde ikke synes dine tal lyder forkerte(somme tider kan det være svært at huske tilbage på da man selv var 14), så kan jeg da godt forstå at du hurtigt kan føle dig stor måske i forhold til nogle af dine klassekammerater. For i den alder er det virkelig forskelligt hvor udviklet man er! (Og det er meget forskelligt hvordan det sidder) Hvis dine klassekammerater alle sammen er nogle små nips, så er det ikke altid lige sjovt at være dig. Jeg kan selv huske at jeg synes jeg var stor og jeg var måske mere udviklet end nogle af de andre. Jeg synes min røv og lår var alt for store i forhold til min mave, og at det så komisk ud.
For et par år siden snakkede min veninde og jeg (som i sin tid gik i min paralelklasse), og hun fortalte mig, at alle pigerne fra hendes klasse i 8. klasse altid havde snakket om hvor perfekt en krop jeg havde. Og tænk sig, det syntes jeg bestemt ikke på det tidspunkt.

Min point er - nogle gange opfatter man sig selv meget anderledes end alle andre. Og somme tider behøver man ikke nødvendigvis at ligne alle ens veninder, for det er ikke altid det pæneste.

Men et godt råd - kost er ikke alt! Sørg for at få motion. Da jeg gik i 10. klasse var jeg ca 170 høj og vejede 60kg. I dag vejer jeg kun et par kg mere (det svinger) - men der er STOR forskel. Jeg ville ALDRIG ku klemme mig ned i et par bukser fra dengang! (Vi snakker at jeg dengang brugte 36 - i dag 40) På en eller anden måde har kg'erne formået at blive helt helt anderledes at se på. Så jeg ville ønske jeg ikke var stoppet med at dyrke sport i 9/10 klasse og de næste 4 år frem - det havde gjort stor forskel!

Lange gåture er godt - men det er nu også godt at få pulsen godt op! Selvom du tror du ik kan løbe længere end du kan, så prøv! Alle kan lære at løbe. Det gælder bare om at opbygge en kondi. Løb dine 2-300m ad gangen til at starte med. Og så gå lidt. Og så løb igen. Pres dig selv lidt. Tag evt en ipod med, og så aftal med dig selv, at du løber(el. smålunte) indtil sangen er slut.
Jeg lover dig, efter 3 af sådan nogle ture, vil du tydeligt ku mærke forskel på din kondi! Det lover jeg dig. Og du vil blive virkelig stolt af dig selv! Og få det virkelig godt! Det er jeg sikker på! (For det gør jeg selv ;) )

MEN - pas på ikke at overanstrenge dig! I 9. klasse begyndte jeg at løbe jeg hver 2. morgen - og kun små 2km ad gangen. Efter 2 måneder havde jeg udviklet seneskedehindebetændelse i mine ankler, og det er jeg den dag i dag stadig meget plaget af!
Kroppen skal hvile i min. en dag. Så løb max hver 2. dag!

Dette blev lidt af en roman - men tror bare jeg ku genkende mig selv for 8 år siden, når jeg læser hvordan du har det.
17 år13. juni 2007 kl. 15:16
Når jeg vejer mig har jeg intet tøj på. jeg vejer mig normalt om morgenen, men til tider også om aftenen. Generelt lader jeg dog morgen vægten tælle. Jeg gør det inden morgenmad og før jeg har drukket vand eller lignende.

Jeg kigger for det meste i spejlet når jeg skal se om jeg er overvægtig. Hvilket jeg ved jeg ikke er. Ellers er BMi en fin ting.

Mit talje/hofte mål er også omkring 0,8.. nogle små decimaler over. Det betyder kun at du er "æbleformet" altså at fedtet sætter sig rundt om din mave og ikke så meget på hofter og lår. Personligt er det bare fordi jeg ikke har en markeret talje.

Jeg forstår udemærket det med at du gerne vil tabe dig. Selvom mange af tingene er "kvindemål" du benytter dig af, så er du ikke overvægtig. Piger i din alder, plejer bare at veje mindre end en person af samme højde og lidt ældre gør.

Jeg håber ikke du bliver for fanatisk, men at du bruger siden tl at se hvor du måske får flere kalorier end du regnede med ind.
17 år4. august 2007 kl. 18:30
re: re: re: re: re: Hvordan måler i?
Jeg går tit lange ture når jeg har tid (2 timer), jeg har prøvet at løbe lidt, men det kan jeg ikke mere end 200-400 m, og så 2 min pause. eller lignene.

Som alle de andre siger, så er du slet ikke fed. Og ved du hvad: mange, mange personer synes at en lille topmave på en pige ser godt ud!

Men jeg ville slet ikke skrive om overvægt til dig. Men om løb. Lad det være sagt med det samme: jeg er ikke nogen løber og bliver det aldrig. Her er et link til et svar til en 16-årig dreng der gerne vil løbe: (et forældet link til gomotion.dk er blevet fjernet)

Husk også cool-down - afslut en løbetur med at gå i 5-10 minutter.

Hvis man slet ikke er i form (det lyder det nu som du er), så kan man starte med gåture (hurtiggang).
17 år6. august 2007 kl. 10:11
hey blob skrive over msn ?
17 år6. august 2007 kl. 12:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });