Øv øv øv!

Du læser en tråd i debat > vægttab

Øv øv øv!
Så er jeg tilbage igen, efter at have været inaktiv på siden i en måneds tid. I den periode har jeg slet ikke tænkt på hvad jeg har spist, hvilket har resulteret i, at jeg har taget 1kg på:( Jeg vil så gerne tabe mig og spise sundt, men jeg føler mig slet ikke særlig motiveret lige nu. Er der nogen af jer, der har nogle gode råd til hvordan jeg kommer i gang igen og holder mig i gang? Håber i kan hjælpe mig.
17 år24. maj 2007 kl. 08:11
re: Øv øv øv!
Hej.. Ja kender det godt.. Men hæng et billede op på dit køleskab af en krop du gerne vil ha eller et skrækbillede.. Køb masser af frugt og grønt. Køb ikke usundt så har du det ikke til at friste. Lav ikke urealistiske mål, ta et rimeligt mål af gangen!! Tænk på det er ved at være sommer = nederderl, shorts, bikini m.m. Beløn dig selv når målene er kommet i hus, evt. sol, tøj eller et blad m.m. Bare kom igang og se hvor glad du bliver!!
17 år24. maj 2007 kl. 09:17
re: re: Øv øv øv!
Hej igen.. Husk ikke gi op hvis synden kommer ind over dig!! ikke noget med.. "jeg starter igen imorgen".. Fortsæt efter synden og spis stadig sundt resten af dagen. Det var nemlig min fejl, spiste usundt efter synden, for nu var det alligevel ødelagt!! Det er MEGET dumt!! Knus og pøj pøj til dig..
17 år24. maj 2007 kl. 09:22
re: re: re: Øv øv øv!
Hej

Jeg må indrømme, at jeg kommer et helt andet sted fra, rent mentalt.
Måde at komme igang og blive igang er ved at intergrere enkelte opskrifter i det daglige. Sætte små overkommelige mål, som "Jeg vil drikke mindst 1,5 liter vand om dagen". Og gøre det på en simpel måde: Tage en kande ind foran computeren el. lign.

I min verden eksisterer "synder" ikke. Men der findes mad, der er bedre end andet. Der findes mad, jeg pr. automatik foretrækker frem for andet.

Jeg SKAL have 600 gram grønt om dagen. Det i sig selv er en opgave, der ofte gør, at jeg spiser et æble frem for en kage.

Jeg startede op med de små mål. Det med vandet var eet og grøntsager var et andet. Dertil skrev jeg så ALT mad ned i madital.dk i en periode - indtil jeg havde "lært" mig selv hvordan en "normal" portion ser ud. For jeg opdagede hurtigt, at 2-3-4 portioner til aftensmad ikke er "normal".. det er bare mig, der grovæder. og lige så hurtigt opdagede jeg, at jeg var mæt efter første portion!

Jeg prøver at spise omkring 1600 kalorier om dagen. Og fordi jeg har så "forholdsvis få" kalorier at lege med, insisterer jeg så på, at de 1600 kalorier om dagen skal være FESTmad.. Det skal være lækkert, sprødt, godt og dejligt. Det skal smage vanvittigt godt. Jeg vil ikke bruge så meget som een eneste kalorier på madvarer, jeg ikke kan lide! Eftersom jeg ikke spiser så meget, i forhold til før, er det jo ikke fordi jeg er blevet dyrer i drift.. men grøntsager ER noget i køber dagligt - og det er nøjagtigt det jeg har lyst til, vi køber.. Ikke alt muligt andet.

Igår fik jeg is. Ungerne fik en is-bombe - mens jeg fik 60 g mangois og 50 gram mandel og hasselnødsis. Det smagte HIMMELSK. Jeg købte den dyreste af de dyreste is (Hansens is - tror jeg det hed) fordi kvaliteten gør, at man ikke har brug for ret meget, for at mætte smagsløgene. Derefter kiggede jeg lidt på kalorierne sådan rundt regnet - og lavede mig selv en lille portion. 110 gram is er ikke "en lille portion" det er mere, end der er på en normal pindeis!. Ikke desto mindre har jeg tabt 200 gram her til morgen.

Jeg vil have ALT det gode i livet - men jeg erkender, at jeg ikke behøver have ALT det gode i livet PÅ EN GANG. Og så nægter jeg at spise "dårlig mad" - som jeg f.eks. synes chips er.. eller billig chokolade.. o. lign.

Jeg tror på, at fordi jeg aldrig lider afsavn - eller straffer mig selv, så er det en måde, jeg kan leve på resten af livet. Jeg kan sagtens nøjes med is een gang hver 14. dag, hvis det er så fantastisk is, som den jeg fik igår!

Mange hilsner
Pernille
17 år25. maj 2007 kl. 11:48
re: re: re: re: Øv øv øv!
Du har skrevet præcis det som jeg prøver at programer min hjerne til...

Da vi ikke har så mange penge har jeg får i tiden altid tænkt at jeg skulle købe det mad hvor jeg fik mest for pengen, og det er jo tid det dårligste. Jeg har så her de sidste par mrd. prøvet at omprogramer min hjene til at det er ok ikke at købe det billigste for jeg skal jo netop ikke spise det hele på engang, og det gælder jo netop at nyde hver mundfuld i stedt for bare at proppe sig.
Da jeg var til 30 års fødselsdag i lørdags spiste jeg også chokolade!! Jeg gjorde det (næsten) helt uden at få dårlig samvittighed, for jeg nød de to stykker jeg tog, hvor i mod jeg få bare ville have kylet 20 indenbors uden at smage på det, og med tanke jeg må have mere!!

Det med at sætte sig små mål har jeg også fundet effektivt, jeg har desværre lige være ude i at tror at nu havde jeg styr på det hele, og så ikke gået op i min mål, og det har desværre betydet at jeg kun har tabt 1,2 på 3 uger.

Men at læse dit indlæg har helt klart givet mig noget at tænke over.......

Gitte
17 år25. maj 2007 kl. 12:28
re: re: re: re: re: Øv øv øv!
Hej
Lyder godt det I skriver, men det kan jeg ikke. Er der chokolade... så spiser jeg det hele. Så det er helt forbudt. Men kan blive fristet, men opgiver dog ikke.. Jeg spiser aldrig noget jeg ikke kan lide, men elsker mad!! Jeg vil hellere have et godt stykke rugbrød med kylling eller fiskefrikadelle end is. Spiser jeg for fede ting til frokost, så har jeg spist for mange kalorier og må sulte- det gider jeg ikke.. Meen vi er jo alle forskellige. God vind til jer alle.
17 år25. maj 2007 kl. 15:36
re: re: re: re: Øv øv øv!
Hej allesammen... Tusind tak for god støtte og en masse gode råd.

Nilleper: Det er en meget inspirerende måde du gør tingene på og jeg vil helt sikkert begynde at tænke sådan. Sprænger bare lige ud i det igen:)
17 år26. maj 2007 kl. 00:19
re: re: re: re: re: Øv øv øv!
Det er slet ikke så svært - og det er bare "en skidt af gangen".. Og så bemærke, hvornår man "taler ned til sig selv" og hvornår man ikke gør... og så ændre det.

mange hilsner
Pernille
17 år26. maj 2007 kl. 10:30
re: re: re: re: re: re: Øv øv øv!
Hvor har du bare så ret Pernille - eller også er det fordi jeg kommer ca samme sted fra (rent mentalt). Små overkommelige mål der viser i retning af det "store vægttabsmål". Så er der mange gange succes i løbet af en dag, frem for en masse gange negative "forbudt". Hvis man nægter sig selv noget godt, skal der være noget andet der kan udfylde tomrummet. Det kan fx være et eksempel med chokolade. Hvis man nægter sig selv chokolade, ved flere lejligheder, kan man love sig selv at når man har undladet at spise chokolde ved 3 lejligheder, må man få et ekstra godt stykke chokolade (og det betyder ikke nødvendigvis større). Eller noget helt andet man måske meget hellere vil have. På den måde sejrer man alligevel, og indtager mindre end man ellers ville have gjort, af det der er "forbudt".

Det bedste er dog de mål som ikke er en direkte kamp mod det usunde, hvormed man også opnår at få succes, hvilket er vigtigt i denne vægttabssituation. Pernilles eksempel med vand er ret godt. Succeskriteriet kan være 1,5 L vand om dagen. Det er jo et billigt, overkommeligt, sundhedsfremmende mål. Samtidig kan det opfyldes uden at det bliver et forbud imod at få noget andet, og er derfor ret godt.
Jeg bruger desuden selv motionen som vejen til små mål. Går meget i løbet af min hverdag og synes, at jeg er sej når jeg tager trapper i stedet for elevator. Melder mig gerne til at gå en ekstra gåtur, hvis en kollega kunne have brug for en hjælpende hånd. Tager cyklen hen for at handle i stedet for at handle på vejen hjem - selvom det måske kun drejer sig om 300 m hver vej. Det er jo en forbedring i forhold til tidligere.
Sætter en ære i disse småforbedringer af min stil, for jeg ved at det er det som gavner.
Find selv flere af disse små mål, og man kunne håbe på at både motivation og vægttab nok skal nok komme.

/Cibbe
17 år27. maj 2007 kl. 09:37
re: re: re: re: re: re: re: Øv øv øv!
Cibbe og Nilleper sikke en flot rygrad I har!! For nogen er det altså "farligt" med chokolade, for det får lige ens sukkertrang til at komme igen.. Undgår man is, chokolade, vingummi, sukker m.m. så er det nemmere at ikke blive fristet.. (spørg bare Lene Hansson!!) Men det er flot hvis I kan spise is og chokolade mens I vil tabe jer, men mange kan ikke... Men flot for så har I fået denne sunde livsstil..
17 år28. maj 2007 kl. 21:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });