begår jeg måske en bjørnetjeneste?

Du læser en tråd i debat > vægttab

begår jeg måske en bjørnetjeneste?
nu har min veninde og jeg besluttet, at nu skal det være. vi har trænet sammen i lang tid, men nu skulle det altså også bare komme i orden med kosten - rigtigt i orden. og så satte vi os et lille delmål. jeg sku fx på 2 måneder tabe 4 cm i talje og på mave. det burde være muligt, eftersom jeg gjorde præcis det samme, på præcis samme tidspunkt sidste år. målte rent faktisk præcist det samme som året før.
i en lille halvlanden måneds tid spiste jeg så ret sundt - en gang i mellem spiste jeg da usundt, men ikke som jeg ellers godt kunne. spiste mange grøntsager, fisk og ik så meget pasta/ris. jeg spiste til hverdag 12-1400kcal, (somme dage dog mere, hvis jeg fx spiste ude) og begyndte at motionere en lille tand mere. men der skete ik rigtigt noget.

for en uges tid siden lagde jeg så stilen lidt om, eftersom der kun var 2½ uge tilbage. for et eller andet måtte jeg jo have gjort galt! overvejede om det måske var den store mængde yoghurt og mælk jeg indtog. hmm...
men nu spiser jeg så ca 1000kcal om dagen. (jeg motionere som før - sådan i rimelig mængder) og jeg sørger virkelig for, ikke at ødelægge det en eneste gang på de 2½ uge. min kost består stort set af det samme hver dag.
4-6 små skiver rugbrød m banan, hytteost, laks el. philadelphia (300-500kcal)
2-5 skriver groft knækbrød(80-200kcal)
2 gange blandet salat (i alt 200 kcal)
150-250g yoghurt evt med lidt cerial (50-120 kcal)
1-2æbler i både evt. med rosiner (50-140 kcal)

i alt ca 1000kcal

nu er der så endelig sket noget. har tabt mig i taljen og lidt på maven. taber mig altid først i taljen, så når først jeg kan se noget dér, ved jeg, at så skulle resten også komme, hvis jeg holder stilen.

men så er det jeg overvejer om jeg får "nok" til at holde mit stofskifte i gang? om jeg i virkeligheden begår en bjørnetjeneste idet min krop bliver vænnet til ikke at få mere, og når den så gør, tager jeg det lynhurtigt på igen?

forsøger vha rugbrød og knækbrødet at få en masse grove kostfibre ind, så kroppen har noget at arbejde med.

men er der nogle af jer der har noget fornuftigt at sige til alt dette?
17 år1. maj 2007 kl. 19:50
re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
det kan tilføjes, at jeg godt ved jeg på ingen måde er overvægtig. men som enhver anden vil man jo godt se ud af sit bedste - specielt når man kan huske hvor meget et par kg/cm hjælper.
men det er også derfor at det ikke ligefrem rasler af.

til kosten kan det tilføjes at jeg før i tiden altid spiste frugt og yoghurt om morgenen. jeg har nu ændret dette, og spiser 2 rugbrød m. banan. (evt også knækbrød og æble) - simpelthen fordi jeg har en idé om, at det er godt at starte ud med noget, som maven skal arbejde med. tror I ikke det passer meget godt?
17 år1. maj 2007 kl. 20:15
re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
Tjaa.....jeg tror du har ganske ret.....hvis det er hvad du spiser hver dag, så får du for lidt!

For det første så er 1000 kcal for lidt.....man skal helst ikke under de 1200 og ikke engang der, skal man "opholde" sig for længe.
Dit hjerte, lunger, nyrer osv bruger en del energi på at arbejde og ud over det, skal du bruge energi til at holde dig igang.
Hvis du så ovenikøbet træner, så skal kroppen altså osse bruge energi til det.

For det andet så er det altså meget ensformig føde du indtager, hvis du spiser det samme hver dag.
For lidt kød og grøntsager og for meget brød.

Nu kan jeg af gode grunde ikke se dig, så jeg ved ikke hvordan dine kilo er fordelt, men dit bmi er under 23 så du er indenfor normalen.

Hvis du er rimelig aktiv og dyrker sport/træner 2-5 timer om ugen, så har du et basalstofskifte på 1469 kcal (det din krop skal bruge for at fungere) og en total energiomsætning på 2864 kcal.
Dvs at hvis du spiser ca 1500 kcal om dagen, så sparer du 1300 kcal om dagen, hvilket er meget.

Det er fint nok at spise rugbrød om morgenen, det gør jeg osse.
Men jeg skifter mellem rugbrød, yogurt med all-bran og banan eller en enkelt gang, havregrød med æble el lign.

Salat til frokost er osse fint og gerne med et stykke groft brød/knækbrød til.

Men om aftenen skal du altså have nogle grøntsager og noget kød.
Jeg spiser ca 125 g kød (mere hvis det er fisk) 100-150g ris/pasta eller kartofler og 200 g grøntsager.

Hvis man ser helt bort fra hvor mange kalorier man får, så er det vigtigeste at man spiser varieret, at man får noget kød og en hel del grøntsager hver dag og at man fordeler det over 5-6 måltider for at holde gang i forbrændingen.

Håber det lykkes dig at nå en vægt hvor du har det godt med dig selv og din krop.

PhatC

17 år2. maj 2007 kl. 00:26
re: re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
hmm - så har jeg bare svært ved at se hvordan jeg så kan tabe mig? for selvom jeg indtog de der 12-1400kcal, og derudover trænede mere, så skete der ikke noget...
kan ikke helt se, hvorfor jeg ik sku spise nok grønt? spiser 4-600g grønt om dagen, og derudover frugt. det er da hvad man anbefaler?
synes heller ikke der er noget galt med at spise 140-210g rugbrød om dagen? det er da sådan rimelig almindeligt, eller?
jeg ved godt jeg ikke får så meget kød. men jeg har aldrig rigtig spist kød. jeg spiser rejer i salaten en gang imellem, eller stegt torsk/fisk til aften. men det er meget i perioder. jeg er ikke vegetar, men det kunne jeg jo i princippet godt være, og så ville det da ik være et problem?
lige for tiden spiser jeg ik så varieret. men når man kun er 1 person i "husstanden", så er det svært at købe ind til at spise varieret, for så når madvarene at blive for gamle, inden man får dem spist. jeg bor på et kollegie, og har derfor kun ½ hylde i fryseren - det gør det derfor svært at ha nedfrosne retter!! (stort irritationsmoment!)
jeg skrev at jeg som sagt var klar over, at jeg på ingen måde er overvægtig. jeg er bygget forholdsvis spinkelt i overkroppen, meget modsat underkroppen. har altid haft kvindelige former omkring lår og balder - så det har jeg ligesom vænnet mig til. det er derfor også hovedsageligt maven jeg ønsker at tabe mig på, så det ligesom får en "flydende overgang" mellem over og underkrop.

men har du evt et forslag til hvad jeg så skal gøre?
jeg konditræner i fitness 2-3gange om ugen (30-50min hver gang) styrketræner derudover også arme og mave derhenne. herudover løber jeg et par gange om ugen. mellem 15-45min hver gang - det varierer. og går tur med min veninde i 75-90min 1-2 gange om ugen. og er derudover fattig studerende i kbh, så cyklen er også det eneste transportmiddel jeg benytter.
synes det er sådan en rimelig "portion" motion. og der skete som sagt ikke noget da jeg spiste 12-1400 kcal om dagen.

det skal for god ordens skyld siges, at de 1000kcal om dagen kun er for en kort periode. jeg ønsker jo kun at tabe mig til en vis grænse, og herefter havde jeg tænkt at stabilisere dette vægttab ved at spise 12-1600kcal om dagen.
17 år2. maj 2007 kl. 09:26
re: re: re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
Hvad drikker du ? Er det kaloriefri ting ? Spiser du ikke kød ?Det er vigtigt med nogle gode proteinkilder . Hvis du ikke spiser kød så sørg for at få nogle bælgfrugter : bønner, ærter, linser og den slags. Vær omhyggelig med at variere din kost når du får så lidt ellers kommer du nemt til at mangle vigtige mineraler, aminosyrer og vitaminer og det får kroppen til at gåi "sultetilstand " Den skruer simpelthen ned for forbrændingen.
17 år2. maj 2007 kl. 16:50
re: re: re: re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
jeg er ret dårlig til at få nok væske. det skal jeg blive bedre til. men ellers drikker jeg kun te. mellem ½-1 l om dagen. men det tager man vidst ik på af :) en sjælden gang drikker jeg lidt saft...
men det med vandet skal jeg lige huske!
ja du har nok ret i, at jeg skal forsøge at finde nogle grøntsager der kan "erstatte" kødet..
17 år3. maj 2007 kl. 06:26
re: re: re: re: re: begår jeg måske en bjørnetjeneste?
Jeg vil anbefale dig at øge dit indtag af protein - spis f.eks. 1 eller 2 æg til morgenmad + evt. 1 appelsin. Held og lykke
17 år10. maj 2007 kl. 09:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });