Op op og mere op

Du læser en tråd i debat > vægttab

Op op og mere op
Nå, så fik jeg lige en mail fra madital.dk at jeg ikke har været her længe, og det må jeg så sandelig sige er sandt. Sidst jeg var herinde stod min vægt åbenbart på 68,9 og nu kan jeg skrive 73,4! Jeg er imellemtiden flyttet hjemmefra og har nu ingen til at "overvåge" hvad jeg putter i indkøbskurven og i munden. det har ikke lige været det bedste resultat indtil videre, og spiser simpelthen alt hvad jeg kan komme i nærheden af når jeg keder mig. Men nu prøver jeg altså lige en gang mere, og håber sådan at jeg kan lade være med at spise hver gang jeg ikke har noget at lave! Nogen der har nogle idéer til hvordan man holder op med at kede-spise?
17 år24. april 2007 kl. 21:51
re: Op op og mere op
Når man spiser med følelserne (det gør jeg iøvrigt osse selv - hyggespiser, trøstespiser, kede-spiser og spiser for at fejre) så bør man jo egentlig have professionel hjælp, til at finde ud af hvad det er man mangler, er ked af osv.

Det man selv kan gøre er.....når trangen til et eller andet melder sig, så spørg dig selv HVORFOR!?
Er jeg sulten eller er der noget andet der ligger bag.
Trænger jeg virkelig til dette og hvordan vil jeg have det bagefter, når jeg har spist det.

Vi er vanedyr og når man skifter en vane ud, så skal den erstattes af en ny.
Det tager vist nok 3 uger at slippe af med en gammel vane og i den tid er det med at bide tænderne sammen og prøve på at være standhaftig.
Og så samtidig fokusere på at gøre/lave noget andet istedet for.

Hvis det egentlige behov er kærlighed/trøst/skulderklap osv, så prøv at søge at få de behov dækket istedet for.
Det handler jo om behov der ikke bliver dækket, som vi dækker med mad/slik.

Når du skifter dine gamle vaner ud, så prøv at erstatte dem med noget der er godt for dig og din krop....noget du får det bedre af....en belønning.

Når kedsomheden melder sig, så gå igang med et forsømt projekt, fx noget der trænger til at blive gjort rent eller noget du har udskudt længe.
Eller sæt dig med en bog og tænd for noget god og afslappende musik.
Køb en afspændings-cd og lav noget afspænding.
Eller gå en lang tur og tænk på alle de kalorier du har sparet og alle dem du får forbrændt ved at gå osv osv.

Håber du kan bruge mit svar til noget ;O)
Knus PhatC
17 år26. april 2007 kl. 23:32
re: re: Op op og mere op
Hej PhatC

Jeg kan ikke være mere enig. Spisningen er jo blot et symptom på noget andet, når man spiser med følelserne. Hvis du fjerner symptomet, fjerner du jo ikke årsagen.

Så kan man have nok så meget kontrol over sit madindtag, sin motion osv., men så snart man slækker på kontrollen, og det gør vi jo alle indimellem, så er den der.

Et eksempel. Et menneske taber 30 kilo over 1 år ved hjælp af selvkontrol. Så kommer der en krise i livet og de 30 kilo kommer på igen og måske mere til. Og så skal der startes forfra igen. Nogen der kan nikke genkendende til det mønster?

Jeg mener, det vigtigste er at komme i kontakt med årsagerne, og ja, søge professionel hjælp, hvis man ikke selv er i stand til at se årsagerne og reagere på dem.

Jeg er i gang med at læse en bog, der hedder "Afhængighed - din skjulte gave" af Mary O'Malley. Hun er overspiser og har fundet en vej ud af overspisningen. Hun har sin helt egen stil at fortælle på, meget spirituel til tider, men hun har nogle fantastisk gode pointer. Det er en meget spændende bog med nogle gode øvelser til at komme i kontakt med sit indre og sit følelsesliv i forhold til den afhængighed, man nu lige har. Jeg kan varmt anbefale den.

Anna
17 år27. april 2007 kl. 08:17
Op op og mere op
Hej PhatC og annap

I har fuldstændig ret. I forlængelse af jeres indlæg kan jeg medgive at det, uden at jeg har tænkt over det, har givet mig mere energi til at få lavet nogle af de ting som jeg længe har udskudt. Jeg har i lang tid haft en tendens til at vente med mange projekter til "bedre" tider, og så bare segne hen i sofaen fordi jeg har følt mig for træt og udbrændt. Og når jeg så sidder der...(går det ofte galt) Jeg har indset at den ekstra "fysiske gøren" er medvirkende til at jeg når mit mål, og forsøger derfor at holde mig igang. Min nye livsstil har som skrevet givet mig mere energi og det letter nogle af de negative tanker jeg har når jeg bliver frustreret over de ting som jeg ikke når. Nu når jeg flere ting og det letter bestemt og jeg opretholder motivationen ved at rose mig selv for de ekstra ting jeg når, for jeg kan se det hjælper på alle fronter. I skal alle herinde på madital vide, at det er jer der har vendt mig - det er jeg jer fanme taknemmelig for. :-) I går sagde min kæreste til mig, at han godt kunne se at jeg havde tabt mig, så nu finder jeg snart målebåndet igen, for at finde ud af hvor meget det er i cm.... Det luner jo også at få ros den vej fra!

Cibbe
17 år28. april 2007 kl. 08:28
re: Op op og mere op
Tusind tak for rådet!!

Tror mit største problem er at jeg ikke rigtig har så meget at lave fra jeg kommer hjem fra skole og til om aftenen hvor jeg typisk dyrker motion. Det er begrænset hvor mange gange om ugen jeg kan vaske tøj og gøre rent :-)

Men nu har jeg sat mit et 1. maj mål, så nul slik da det tit er mit største problem. Er ved at være godt træt af at min sukkerafhængighed skal styre både mig og min koncentration, det vil jeg ikke finde mig i!! Så nu må jeg bare tage en kold tyrker og være standhaftig.

Vil virkelig også prøve at bruge madital noget mere, da det jo virkelig er dejligt at snakke med andre "i samme båd"

17 år1. maj 2007 kl. 22:19

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });