#1 af Bit
Viljestyrke er en begrænset ressource
Du læser en tråd i debat > vægttabBit
Viljestyrke er en begrænset ressource
Det læste jeg i en klog artikel i Politikens søndagstillæg - og jeg er helt enig. Os, der kæmper med vægten, siger (eller tænker) tit om os selv, at vi har rygrad som kogt spaghetti og ingen viljestyrke, men det passer ikke. Hvor meget viljestyrke har det ikke krævet gang på gang at tabe 5, 10, 15 eller flere kilo? Måske meget mere end naturligt slanke mennesker nogensinde ville kunne mobilisere. Det kræver bunker af viljestyrke at tabe sig, men viljestyrke kan bruges op, og derfor er det vigtigt, at du ikke tærer for meget på den. Hvis du ved, at det er svært at lade de usunde sager ligge, så lad være med at have dem i huset overhovedet. Hvis du kan forudsige, at kantinens fede frokostretter vil friste dig, så tag madpakke med hjemmefra - så er afgørelsen truffet. Hvis en festlig dags rester af kage og andet usundt plejer at ende i din mave dagen efter, så smid dem ud allerede om aftenen. Og så videre. Det gælder om at tænke sin hverdag igennem og få øje på de situationer, som bruger af ens viljestyrke - og så ændre dem, så de "koster" mindre at komme igennem. God weekend til alle.
17 år16. marts 2007 kl. 13:47
muddes mor (slettet)
re: Viljestyrke er en begrænset ressource
Amen...
Jeg har helt klart fundet ud af at det gælderom at have taget en beslutning inden man står over for valget!
Gitte
Jeg har helt klart fundet ud af at det gælderom at have taget en beslutning inden man står over for valget!
Gitte
17 år16. marts 2007 kl. 13:54
Bit
re: re: Viljestyrke er en begrænset ressource
Ja, apropos det med at spare på noget, så indrømmer jeg gerne, at du udtrykker det samme på en noget mere økonomisk måde end jeg!
17 år16. marts 2007 kl. 14:15
annap (slettet)
re: re: re: Viljestyrke er en begrænset ressource
Bit. Det var kloge ord.
Jeg oplever også, at det at have kontrol over sig selv kræver, at man har overskud. Det vil sige. Viljestyrken er på nulpunktet, hvis jeg er sulten, træt, ked af det, stresset osv.
Det vil sige. Hvis mit projekt skal lykkes, skal jeg have overskud. Det får mig så til at mene, at hvis alt det andet i mit liv fungerer som det skal, ja, så er det ikke svært at mobilisere viljestyrke og selvkontrol, som det kræver at tabe sig mange kilo over en lang periode.
For mange overvægtige kan bare det at have overskuddet være en mangelvare. Fortidens nederlag og en svigtende eller manglende selvtillid kan i sig selv være en stor begrænsning. Så samtidig med, at der arbejdes med at komme af med kiloene, skal der også arbejdes med psyken, så det er en stor proces at tabe sig, især hvis overvægten har været der i rigtig mange år.
Derfor er det også så dejligt, at der er fora som disse, hvor ligesindede kan tale med hinanden. Tak Lone :-)
Anna
Jeg oplever også, at det at have kontrol over sig selv kræver, at man har overskud. Det vil sige. Viljestyrken er på nulpunktet, hvis jeg er sulten, træt, ked af det, stresset osv.
Det vil sige. Hvis mit projekt skal lykkes, skal jeg have overskud. Det får mig så til at mene, at hvis alt det andet i mit liv fungerer som det skal, ja, så er det ikke svært at mobilisere viljestyrke og selvkontrol, som det kræver at tabe sig mange kilo over en lang periode.
For mange overvægtige kan bare det at have overskuddet være en mangelvare. Fortidens nederlag og en svigtende eller manglende selvtillid kan i sig selv være en stor begrænsning. Så samtidig med, at der arbejdes med at komme af med kiloene, skal der også arbejdes med psyken, så det er en stor proces at tabe sig, især hvis overvægten har været der i rigtig mange år.
Derfor er det også så dejligt, at der er fora som disse, hvor ligesindede kan tale med hinanden. Tak Lone :-)
Anna
17 år16. marts 2007 kl. 19:52
bruger slettet
re: Viljestyrke er en begrænset ressource
de sidste 4 uger har været mine mest viljestærke uger i de sidste 25 år! og hvad er der sket på vægten? absolut ingenting....ingenting!!..skal tabe 25 kg..så lidt burde man ha tabt (lever i hvert fald slet ikke op til mit navn som betyder "sejr")! er virkelig virkelig sukkerafhængig, og har pga det helt holdt mig fra det, da jeg ved, at spiser jeg bare lidt af det vil det gå ude af kontrol. men nu er der ikke sket noget de første 4 uger..d*** jeg er tæt på at miste min viljestyrke!
17 år17. marts 2007 kl. 09:48
annap (slettet)
re: re: Viljestyrke er en begrænset ressource
Hej Sigur
Taster du din mad ind her? Har du en fornemmelse af, hvor mange kalorier du indtager?
Et eller andet sted på du indtage flere kalorier end du forbrænder. Hvad spiser du i løbet af en dag?
Fat mod, du skal nok klar den.
Anna
Taster du din mad ind her? Har du en fornemmelse af, hvor mange kalorier du indtager?
Et eller andet sted på du indtage flere kalorier end du forbrænder. Hvad spiser du i løbet af en dag?
Fat mod, du skal nok klar den.
Anna
17 år17. marts 2007 kl. 11:14