Jeg er ret sikker på at du selv er klar over at du har et problem... og det er faktisk rigtig positivt, for så er der også en god mulighed for at du er motiveret til at få hjælp og med den rette hjælp, få et mere afslappet forhold til mad.
Det er selvfølgelig fint at have fokus på at spise sundt og holde vægten efter et vægttab, men hvis det påvirker dit sociale liv og du ikke føler dig glad og går og bekymrer dig om din vægt og dit udseende, så er der et problem som der skal gøres noget ved, så det ikke eskalere og ender i noget anorexi.
hvor gammel er du ?
Styrketræner eller dyrker du andre former for sport ?
Venlig hilsen
Tanja
#2 af Tanjaknoth (slettet)
Siden dengang har jeg haft store problemer med tanken om ikke at tage på igen. Jeg har et unormalt forhold til min kost. Jeg har hele tiden gerne ville tabe mig 4 kg mere end hvad jeg vejer nu og det har endnu ikke været muligt, på trods af mit store fokus på min kost. Det skal lige siges at jeg er 169 cm høj og vejer pt. 58 kg. ? hvilket jeg godt er klar over er normalvægtig. Men jeg er stadigvæk ikke tilfreds, overhovedet.
I min hverdag tænker jeg konstant på mad og hvad jeg må og ikke må spise. Jeg prøver at spise så lidt som muligt, da jeg har en tanke om, at jeg ikke behøver unødvendige kalorier. Jeg spiser meget fedtfattigt og spiser ikke noget med fedt over 4 %. Jeg spiser heller ikke slik og søde sager, da der er sukker i. Kan finde på at gøre det i meget sjældne tilfælde dvs. Ca. 1-2 gange om måneden i MEGET begrænsede mængder. Når det skulle ske at jeg indtager noget som helst usundt, får jeg ekstrem dårlig samvittighed, bliver næsten ked af det og er overbevist om, at jeg kan se det på min krop dagen efter.
Jeg kan finde på at spise 1-2 stk. Mørk chokolade over 70% eller nødder men det er også det.
I nogle tilfælde kan jeg have det så dårligt med mig selv og min krop, at jeg overvejer ikke at tage ud og være social men faktisk hellere vil blive derhjemme. Det sker ikke, at jeg bliver hjemme - men tanken er der meget tit!
Jeg er tit på google for at tjekke hvordan man smider de sidste kilo og tjekker også mit BMI forholdsvis tit.
Får tit at vide af specielt mine nære veninder og familie, at jeg tænker for meget over hvad jeg spiser og at jeg skal passe på, da de synes at jeg er fanatisk omkring min kost. De fortæller mig jo også, at jeg har et meget forskruet syn på mig selv og min krop, og at jeg på ingen som helst måde skal tabe mig mere.
Men kan sjovt nok ikke se noget af det de fortæller mig, tværtimod.
Er det normalt at tænke på denne måde? Kan man godt have spiseforstyrrelse selvom man er normalvægtig?
burde jeg kontakte en læge?