PCO

Du læser en tråd i debat > vægttab

PCO
Hej
Jeg har i dag fået vide, at jeg muligvis har PCO og ville høre om der evt. er andre herinde der har det? Og hvordan I lever med det?
Mvh. Henriette
17 år17. januar 2007 kl. 12:33
re: PCO
Hvad er PCO?
17 år17. januar 2007 kl. 15:50
PCO
PCO (PolyCystisk Ovarier) er en hormonforstyrrende sygdom, hvor der dannes unormalt mange ægblærer i æggestokkene. Det kan udvikle sig til PCOS (PolyCystisk Ovarie Syndrom), som giver sig udtryk ved at man har for mange mandlige kønshormoner (skægvækst, uren hud og overvægt sidder på maven). Man kan have uregelmæssige menustrationer og man kan have svært ved at blive gravid, hvor de fleste så opdager, at de har det.. Mere info på pcoinfo.dk
17 år17. januar 2007 kl. 18:02
re: re: PCO
hejsa
kan fortælle jeg fik konstateret pco for næsten 20 år siden

har kæmpet med vægt - hormonbalance og hårvækst lige siden

men når det er sagt - man kan altså sagtens leve med det

min største sorg har nok været ikke at kunne få de børn jeg så brændende ønskede mig

fik dog i 1987 en søn - som desværre er handicappet - men dette er nu ikke en følge at pco

mit bedste råd til dig - lev sundt da pco bl.a kan være medvirkende til større risiko for sygdomme som bl.a sukkersyge.

mvh martinsmor
17 år18. januar 2007 kl. 07:57
re: re: PCO
hejsa
kan fortælle jeg fik konstateret pco for næsten 20 år siden

har kæmpet med vægt - hormonbalance og hårvækst lige siden

men når det er sagt - man kan altså sagtens leve med det

min største sorg har nok været ikke at kunne få de børn jeg så brændende ønskede mig

fik dog i 1987 en søn - som desværre er handicappet - men dette er nu ikke en følge at pco

mit bedste råd til dig - lev sundt da pco bl.a kan være medvirkende til større risiko for sygdomme som bl.a sukkersyge.

mvh martinsmor
17 år18. januar 2007 kl. 07:57
re: PCO
Ja jeg har også fået konstateret PCO.
For omkring ca. 15 år begyndte jeg pludselig at få skægvækst i ansigtet og andre ikke femine steder. Jeg fik en henvisning til en gynækolog som fortalte mig at jeg havde homonproblemer og det ville blive svært for mig at få børn. Jeg skulle bla. have homonbehandlinger for at blive gravid. Men ellers fik jeg ikke andet information.
Jeg blev skilt for snart 4 år siden og stoppede med mine p-piller. I ca 1 år efter stop af p-piller havde jeg en normal menstruation cyklus og så en dag stoppede den fuldstændig. Jeg gik til lægen efter ca. et halvt år uden menstruation. Her fik jeg af vide at dette ikke var helt unormalt, der kunne forekomme stop af menstruation i en periode i en kvindes liv. Efter 1 år uden blødning, mente jeg at det ikke var helt normalt. Jeg opsøgte min læge igen og blev henvist til en gynækolog. Som sædvanlig er der lang ventetid og i mellemtiden var jeg begyndteat løbetræne og spise sundt. Dagen før jeg skulle til gynækologen så startede min blødning, selvfølgelig... Hun undersøgte mig alligevel og fortalte mig at jeg havde PCO, og jeg blev nødt til at tage p-piller, da jeg ellers vil blive til en mand i løbet af få år ;o)
Jeg lever fint med p-piller for at holde homonbalancen i orden, men syntes det er lidt træls at være nød til at skulle spise p-piller.
Jeg syntes det er meget tydeligt at PCO og overvægt har meget med hinanden at gøre. Da jeg begyndte at løbe og spise sundt, begyndte min krop at "virke" igen. Jeg har nu ikke løbet i ca. 1 år af andre årsager, så jeg kan ikke fortælle om PCO'en ville være "forsvundet" hvis jeg havde forsat min løbetræning og sunde kost. min østrogen produktion holdt i live ved hjælp af p-piller.
Mvh Trine
17 år18. januar 2007 kl. 20:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });