For noget tid siden, oplevede jeg noget meget lignende det, som du beskriver. Jeg havde også et meget lavt indtag og motionerede, men alligevel stod vægten stille, eller jeg tog på (hvilket jo slet ikke giver mening)
Jeg tror problemet ligger i, at din krop er gået i "hungersnøds beredskab" og har sat dit stofskifte ned. Du kommer slet ikke op på det basal energi niveau, som kroppen har brug for, så derfor oplever kroppens det som hungersnød.
Det råd som jeg fik den gang, er "Spis mere" sådan så du når op over dit basale energi behov niveau. Du vil nok komme til at tage på i starten, da kroppen lige skal vænne sig til det, det gjorde jeg også. Men efter en periode, begyndte jeg at tabe mig igen :)
#2 af Loki Harme (slettet)
Jeg har sat mig for at nå min idealvægt på 64 kg inden det nye år, hvor der sker nye, spændende ting i mit liv, som jeg gerne vil sætte igang på den bedst mulige måde. Jeg startede for godt en måned siden, og er gået fra 75 til 69,7 kg primært ved at ændre i min kost og cykle til og fra arbejde.
Det er gået supergodt indtil videre, og det var en lykkelig dag for mig, da vægten for nylig viste under 70 for første gang i 4 år. Mit "problem" er, at jeg intet problem har med disciplin. Jeg er vegetar og er meget vant til at spise sundt og rigtigt - mit største problem har været mellemmåltider og hurtige kulhydrater. Da jeg startede på mit projekt var det desværre uden ret meget planlægning, og jeg prøvede bare af, hvor lidt jeg kunne holde til at spise på en dag, og det gik hurtigt op for mig, at med et kalorieindtag på 7-800 kalorier om dagen gik det ret hurtigt med kiloene, og det var hverken specielt hårdt eller ubehageligt at spise så lidt, det var mere bare en beslutning.
Nu er problemet så, at min krop vist desværre har vænnet sig til den her nye mængde mad, som jo er ret lille, og selvom jeg motionerer ved siden af, står vægten stille. Er der nogen, der har oplevet noget lignende, og har en idé til, hvordan jeg kommer ud af spiralen igen, for hvis jeg sætter de daglige kalorier op, følger vægten vel med op?
(Held og lykke med alle jeres projekter rundt omkring)