En anelse forvirret.....

Du læser en tråd i debat > vægttab

En anelse forvirret.....
Hej derude!

Som overskriften bød på er jeg en smule snotforvirrer og har er par spørgsmål der ville være rare at få svar på :)

Okay! Here goes!

Jeg ved godt at hvis man ikke spiser noget at det ikke er fedt man taber men væske osv osv, men gælder det kun hvis man ikke spiser noget? Eller gælder det også hvis man spiser normalt, men mad med få kcal og derfor har generelt lavt kcal indtag.. Tror kroppen så stadig man prøver at sulte sig, selvom man spiser?

Let's say, at
Morgenmad: en græsk yoghurt + 1/4 cup haveegryn = 215kcal
Formiddag: 1 ævle = 100kcal
Frokost: et stykke grovtoaat (de har jonikke rugbrød i "murica) med 1 spsk peanutbuttee + 100 g gulerødder = 235
Eftermiddag: en salat af babyspinat, agurk, rødløg = 50 kcal
Aftensmad: hvad end der bliver sat på bordet dog med fokus på det den sunde tallerken (dvs halvt grøn, 1/4 kulhydrat 1/4 kød ) = 300-500kcal

I alt: 900-1100 kcal

Så mit spørgsmål er vel egentligt om det for lidt til at tabe sig normalt?? Der er jo sund fedtstof i peanutbutter, fibre i grøntsagerne og proteiner i den græske yoghurt (10g) og til aftensmad..
Så min krop BURDE ikke mangle noget selvom det er et relativt lavt kcal indtag.. Måske xD
Jeg ved det ikke! Og det er derfor jeg slynger det ud her ;)

- Superlakridsen
11 år1. marts 2013 kl. 05:03
re: En anelse forvirret.....
Hvis din krop har brug for fx. 1300 kcal for at holde alle funktioner i gang, så vil et indtag på 900-1100 kcal være for lidt - det er simpelt matematik. Det mangler 200-400 kcal.

Det er ikke sådan at kroppen opdager det på dag 1, og straks skruer forbrændingen ned. Men hvis du igennem en længere periode indtager mindre energi end kroppen basalt set har brug for, så begynder den at lukke ned for diverse funktioner for at få skabe balance mellem energi ind og energi brugt.

Det er lidt ligesom en bil - hvis du skal bruge 5 liter benzin på at komme fra A til B, så kommer du altså ikke hele vejen hvis der kun er 3 liter i tanken. Der er godt nok benzin - men ikke nok. Så undervejs går bilen i stå.
11 år1. marts 2013 kl. 07:20
I forhold til hvad jeg selv spiser, så ville jeg sige at du har brug for mere af fedt. Jeg spiser en del fedt, og jeg har eks. tabt 9 cm rundt på kroppen på en uge( her sidste uge) Alle de rigtige steder :-)

Forslag til Gode kilder til det gode fedt.

Fisk og fiskeolie
Livets olie
udos choice
mandler og nødder
olivenolie
rapsolie
mandelsmør
hasselsnødde smør
real mayo ( salat mayo) der er lavet på rapsolie
avocado
oliven grønne og sorte
pesto med olivenolie

Jeg spiser ca. 1300 kcal de dage jeg ikke træner og ca. 1500 kcal de dage jeg træner.

Jeg ved fedania også spiser en del fedt er det ikke ca, 50 % af dit daglige energi indtag , du spiser fedania ?

Mange hilsner
11 år1. marts 2013 kl. 11:55
Mellem 35 og 45, sådan ca. Det er GND som er vores "fedt-gris" over 50 ;)
Jeg er ikke kommet ud af 90'ernes fedt-forskrækkelse endnu, men jeg prøver.
11 år1. marts 2013 kl. 13:28
Åh okay :-) Jamen så spiser jeg jo mere fedt end dig :-) Men det var også bare lige for at fortælle, at det sunde fedt ikke ødelægger vægttabet :-) Hvis jeg spare på fedtet i opskrifter osv. så er det pga. at det naturligvis øger kcal tallet rigtig meget :-) Det kommer lidt an på hvad jeg laver
:-)

Og Fedania vejer kun 65 kg og jeg har selv tabt. næsten 18 kg :-) Og spiser en MEGET fedt hver dag i forhold til dig.

Hvis man ikke får fedt nok, øger man risikoen for, at blive skrup sulten ( da kroppen vil hungere efter fedt, fra naturens side er vi indrettet sådan). Man er i risiko for strækmærker, tør hud, ældning af huden før tid, hjernen består af 60 % fedt så fedt skal der til, du har brug for fedt til at smøre dine led m.m. Så der er mange gode grunde til at spise det sunde fedt og siden du kun spiser 900-1100 kcal - kunne du spise noget af det sunde fedt til du rammer det kcal, madital fortæller du mindst skal have evt. ?

Mange hilsner
11 år1. marts 2013 kl. 13:42
Fedt-gris??? :-D :-D :-D

Nej, nu... bare fordi jeg spiser 65% fedt om dagen :-D

Nå, men det er ikke farligt at spise fedt, som de to kloge kvinder siger.

Enig med Fedania: du skal nok spise min. et par hundrede kcal mere. Og så synes jeg at der mangler protein? proteiner (og fedt) mætter meget mere end kulhydrater, så for at tabe sig er det godt at spise protein.

Alt er jo subjektivt og vi må hver især finde ud af, hvad der virker for os.
Min holdning - og det der virker bedst for mig - er min. 25% protein når jeg vil tabe mig og så meget fedt som muligt for resten ;-)

En typisk dag hos mig hedder 20 - 25% protein, 15 - 20% kulhydrat (uden kostfibrene talt med) og ca. 60 - 65% fedt.
Jeg holder vægten ved at spise 1600 - 1800 kcal, er 172 cm høj og vejer ca. 56 kg +/- lidt, dyrker ikke motion, men går ca. 1 time om dagen (lufter hunden).
11 år2. marts 2013 kl. 19:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });