Min vej til at tabe 25 kilo (minimum)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Min vej til at tabe 25 kilo (minimum)
Så kom jeg igang. Jeg har længe gået og villet smide alle de overflødige kilo men har manglet at der var ro og overskud til det men NU skulle det være. Med 97,2 kilo fordelt over 170 cm kunne jeg ikke lyve mig fra at min vægt var en trussel mod mit helbred. Desværre har mit liv bare ikke været præget af at skulle passe på vægten, så de ekstra kilo efter 2 børnefødsler sad simpelthen fast, netop fordi jeg ikke havde nogle gode indgroede vaner for at motionere eller passe på maden. Jeg har altid haft en høj forbrænding og aldrig været direkte fed før, så når tøjstørrelsen steg et nummer så tænkte jeg at det skulle nok ordne sig ;)

Men her i december blev jeg enig med mig selv om en livsstilsændring. Jeg valgte klogeligt at lade december være december og nød kager ris ala mande og hvad der ellers hører sig til, imens jeg mentalt forberedte mig på at undvære chokolade, slik og kager når det nye år oprandt.

jeg har nu været igang i en uge og har smidt 3,2 kilo, mistet 4 cm rundt om hoften og 2 om maven (øv for maven er virkeligt den der trænger)
jeg har været 3 gange i motionscenter og en gang til holdtræning. Jeg har fået lagt program hos en træner/fysioterapeut (som var ret lækker men det var jo ikke det det skulle handle om).
Chokolade, kager og andet guf er væk og hvidkål er blevet fast inventar i kosten

Jeg venter på at husrenovationen er færdiggjort så jeg kan få min crosstræner som kæresten vandt hjem og stå i kælderen. Målet er minimum en halv time på den hver dag.

derudover så fordeler jeg træningen mellem pilates, bold (den der store runde dims man ser åndssvag ud på) og hård fysisk træning. Mit behov er nemlig også smidighed og balance som er helt ad hækkenfelt til

på det kostmæssige plan tæller jeg kalorier (hurra for mad i tal) men kører en combi af low carb og kostråd, fordi min pco kræver pænt mange proteiner og knap så meget kulhydrat)

Hov og så elsker jeg mad. ikke desserter og andet gøjl men mad som i hovedretten! mit calorie sværeste måltid er aftensmaden og det vil nok ikke ændre sig og det er jeg egentligt ok med.

Vi spiser multietnisk herhjemme så der kan sagtens være marokansk lam den ene aften, rødspætter den næste, græsk den tredje, indisk den fjerde og thaisuppe den femte dag. alt lavet fra bunden for at få ordentlige råvarer
hjemmebagt brød er også en del af vores husstand og masser af bønner (pinto, kidney, black eyed osv) og kikærter finder også vej til vores middagsbord.

min svaghed er morgenmad og middagsmad. Jeg hader morgenmad af et godt hjerte og får for mange kulhydrater til middag

jeg mangler gode protein kilder der ikke er kød og bønner og hvor man ikke skal spise et bjerg af mad inden man kommer op og får de ting man har behov for. så gode råd er velkomne.

hov og så har jeg smidt 3,2 kilo på den første uge og et sindssygt stol af den præstation! Nuværende vægt er 94,2 kilo så der er lang vej endnu men i mål skal jeg nok komme :D

delmål:

første delmål: 89,9 fordi jeg så er under de forkætrede halvfems kilo!

andet delmål: 80 kilo helst inden vi skal på sommerferie til juni/juli

3 delmål: 70 kilo til slut august

ønsket vægt: et eller andet sted mellem 60 og 70 kilo. jeg er en bred type så under 60 må jeg end ikke overveje at komme fordi jeg så bare er skind og ben. eftersom jeg ved muskler vejer mere end fedt er jeg heller ikke så sippet med kiloerne på vægten, så længe jeg ser ok ud :D

MVH Janni
11 år11. januar 2013 kl. 09:47
re: Min vej til at tabe 25 kilo (minimum)
Lidt inspiration fra én som Ææææælsker morgenmad ;0)

Her spiser jeg: Skyr med fx appelsin el. mandarin og altid hakket mandler og rosiner og så et drys kanelsukker el. Vanille (evt. Sød om man vil). Hindbær og blåbær kan også med fordel bruges i stedet for appelsin!

Alternativt røreæg med ristet rugbrød og ost + tomat

Eller havregryn med banan og rosiner og mælk self. ;0)

Eller havregrød, som også kan varieres med kanel el. Revet æble (æble bruges dog sjældent her).
11 år11. januar 2013 kl. 18:57
Hvad frokost angår:

Favoritten (med massere protein) er rugbrød med æg og en masse rejer og mayo self. ;0)

Sørger altid for tomat og agurk el. rød peber (min. 2 slags grønt)... Men generelt sparer jeg ik på pålægget og rugbrød kan jo varieres i det uendelige og holder du dig til ét stk. "koster" det ikke så meget i kulhydrater.

Ellers er jeg glad for æg med hytteost og grønt (også massere protein)... Hytteosten fås i øvrigt i ny variant med grillet peberfrugt... Super lækker!!!

Ellers er jeg fan af avokado, men ik for meget af gangen, da det tæller hurtig på kcal. kontoen, selvom det er det sunde fedt!

Ellers er jeg glad for coleslaw og kylling (evt. marineret) og coleslawen kan jo varieres med med fx nødder (gerne lidt salte)... Og igen tomat hører der til!

Håber du kan bruge inspirationen til noget :0)
11 år11. januar 2013 kl. 19:09
ej nogle gode forslag! har idag fået græsk yogurt med mandler og græskarkerner. fordelen var at der skulle spises meget lidt for at nå en ordentlig omgang energi.

min fysioterapeut/træner/kostdims smed en bombe der hed ingen stivelse til morgenmad for at kickstarte min fedtforbrænding samt sikre et stabilt blodsukker over hele dagen (jeg har tendens til meget meget lavt blodsukker hvilket gør det enormt svært at tabe sig for når først det skide blodsukker ligger og nuller rundt nede ved 2,5-3 så kan jeg bare ikke få det op medmindre jeg spiser al al for megen chokolade og drikker æblejuice til. og det er jo ikke holdbart ;)

så morgenmaden må her i en forsøgsperiode ikke indeholde andet end fiberrige kulhydrater, masser af protein og så pænt med fedt.

om det holder i længden ved jeg ikke men jeg har givet det en prøve periode på 14 dage for at se om blodsukkeret kan blive lidt mere stabilt. Idag har jeg slet ikke fået stivelse og sukkerprodukter (ud over de sukkeralkoholer der var i mine gajoler og så et enkelt glas juice efter træning )

jeg et stop mæt og mangler stadig 150 kalorier :/ men jeg har haft fænomenalt megen energi idag og jeg har ikke haft udsving. til gengæld har jeg haft svært ved at styre hvor meget fedt jeg fik kontra protein og ligger med 50% kalorieindtag i fedt hvilket er lige i overkanten (den skal ligge på 35% i det her stenalderagtige kost.

derudover har jeg kun fået 14% kulhydrat hvilket er lige i underkanten (25%) men jeg orkede simpelthen ikke alle de skide gulerødder og kpål her til aften fordi jeg stadig var mæt af middagsmaden (trods 1 times pilates og 40 minutter ved de forbandede maskiner)

så jeg tror jeg vil modificere jeres opskrifter lidt :D røræg med kød til

græsk yogurt fremfor skyr (den kan jeg simpelthen ikke med) og selvfølgelig masser af frugt, bær og grønt
og ost! (ikke med yoguten altså) sammen med grøntsager m.m.
fik også lige genopdaget min kærlighed for hytteost og rygeost så de to kommer også med i puljen og så tykmælk

Frokosten er super! det kan jeg sagtens bruge til noget især fordi det er til at have med i skole :D

tak!

11 år11. januar 2013 kl. 21:59
Selvom det er nogle måneder siden foodiesnfashion.blogspot.dk sidst skrev et indlæg på hendes blog, så er der masser af opskrifter som måske kan inspirere både til morgenmad og frokost. Hun kører med lavt kalorieindhold, og hvis du har svært ved at få nok kcal, så kan det være et problem - jeg plejer at "omgås" det ved ikke at vælge de fedtfattige udgaver hun bruger, men bruge "normal" 26% ost i stedet for 13%, let- eller sødmælk istedet for minimælk, 150g kød istedet for 100 osv. Jeg synes hurtigt man opdager, hvor man kan justere for at retterne lever op til ens egen spisevaner :)
11 år14. januar 2013 kl. 08:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });