Vægtøgning på trods af få kalorier

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægtøgning på trods af få kalorier
Hejsa. Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg har nu levet ultrasundt i en uge og tabte mig også et kilo om dagen de første tre dage. De sidste tre dage er vægten så steget! Og ja, jeg bør ikke veje mig hver dag, men det har jeg brug for for motivationens skyld. Jeg får cirka 1200 kcal om dagen, intet sukker og ingen kornprodukter, men masser af fromage frais, grønt, kød og et stykke frugt om dagen. Jeg får også nok væske.Dog får jeg ikke særlig meget fedt, kan jeg se. Hvordan kan det lade sige gøre, at min vægt nu stiger for hver dag? Jeg er lettere overvægtig, hvis det har en betydning. 170 høj, 85 kg og str. 42.
11 år7. januar 2013 kl. 22:18
re: Vægtøgning på trods af få kalorier
Din vægt stiger, fordi du har tabt dig enormt meget på enormt kort tid inden! Lige præcis fordi du har tabt meget på kort tid, holder vægten en 'pause'. Når du har været herinde lidt tid, vil du kunne se på de andres dagbøger, at det er helt normalt, at vægten står stille lidt, på trods af sund kost og få kalorier :)
Der kan også være mange andre muligheder: Den tid på måneden (hvis du er pige), stress, søvn, salt osv..

Prøv at se på det som om du ikke havde vejet dig inden i dag. Så havde du helt sikkert været godt tilfreds med dit vægttab, har jeg ikke ret? :)

Hvorom alting er: Bliv ved med den sunde stil, så skal det nok lønne sig i den anden ende!
Faktisk vil jeg næsten råde dig til at spise lidt mere, 1200 kcal er ikke meget :)
11 år7. januar 2013 kl. 23:05
Da jeg startede mit vægttab gik det også utrolig langsomt i starten. Jeg fandt ud af, at der skulle langt flere ting til for at tabe mig - blandt andet spiste jeg alt for lidt i løbet af dagen og alt for meget til aftensmad.
Men du har tabt 3 kg på 3 dage? Så hurtigt går et sundt vægttab ikke, så din krop har i de første dage nok smidt en masse væske (måske i forvirring over, at den pludselig lever sundt og disciplineret) og så står det lidt mere stille.
Jeg vejer mig også hver dag, men når man gør det bliver man nød til at acceptere at det ikke er hver dag der sker noget på vægten - og slet ikke når man allerede har tabt sig 3 kg på 3 dage.
Du skal vidst bare have tålmodighed og så skal din vægt nok falde stille og roligt :-)
11 år7. januar 2013 kl. 23:07
Ja, der røg et kilo om dagen de første tre dage. Og det var nok bare væske. Jeg tror, de røg så hurtigt, fordi jeg ikke får kornprodukter. Ved dog ikke, om der er hold i den teori. Jeg ved godt, jeg lyder bundhysterisk, men jeg er simpelthen så bange for, at det ikke lykkes nu. For jeg har aldrig nogensinde spist så sundt som nu, så derfor undrer det mig. For en vægtstigning hver dag på tre dage er meget, synes jeg. Dog ikke mange kilo, men det går jo den forkerte vej. Måske jeg skal spise mere så, mere fedt i hvert fald. Jeg må indrømme, at jeg ikke har lyst til det det af skræk for at tage endnu mere på. Det skal måske lige nævnes, at jeg for flere år siden var meget overvægtig, omkring 50 kg mere endnu. Derfor skræmmer den der vægtøgning mig nok mere end de fleste.
11 år7. januar 2013 kl. 23:13
Som sagt, se på det som om, at du endnu ikke havde vejet dig :)
Hvor meget har du 'taget på' de tre dage? Mon ikke det giver minus i den anden ende alligevel? ;)

Husk på, at du godt kan begynde at tage lidt på, hvis du efter en periode på 'færre' kalorier begynder at spise flere. Det skal du ikke være bekymret for, det vil ofte stabilisere sig selv efter kort tid, så længe du selvfølgelig ikke spiser for meget :)
11 år7. januar 2013 kl. 23:20
Får du nok motion? Kroppen som går ned i indtag kan sagtens afgive affaldsstoffer....forsæt og det vil regulere sig selv igen.....man kan godt tabe sig i ryk og vægten kan godt rykke op igen for så igen at dale.....der er faktisk et mønster over tid...
11 år8. januar 2013 kl. 00:32
Hej
Af dit daglige indtag skal ca 27% være fedt - altså den sunde af slagsen. Prøv at spise ca 10-15 mandler om dagen, brug lidt fedtstof, f.eks. Becel, når du steger fisk og kød, brug lidt dressing på salat og spis en ½ avocado i ny og næ. De ekstra kalorier passer formentlig med de ca 100-200 kalorier, du skal have udover de 1200. Diætister anbefaler, at du aldrig ligger under 1200 og gerne tættere på de 1400.
Held og lykke med det - husk det er ikke en kur men en livsstilsændring der skal til.. ;o)
11 år8. januar 2013 kl. 08:24
Jeg vil lige dele med dig, fordi vi har samme højde ;-)

Jeg vejer i dag lige under 57 kg. Jeg spiser ca. 1600 kcal om dagen, hvoraf 45-50% af det er fedt. Ja, du læste rigtigt :-) Den gode slags fedt vel at mærke.

Inden jeg begyndte på det med at spise mange proteiner, få kulhydrater og bunker af fedt, ingen stivelse og ingen sukker, spiste jeg fedtfattigt og efter alle kunstens regler, dvs. sådan som det anbefales. Men det virkede ikke for mig. Jeg tabte mig godt nok men det var SÅ svært og jeg tog også på igen rigtig hurtigt. Men så begyndte jeg at spise masser af fedt. Vigtigt at det er den gode slags. Og kiloene røg pludselig af. Min stakkels krop havde været i underskud af fedt i så mange år og nu fik den det endelig. Så den kunne give slip på det fedt på kroppen den klyngede sig til.

Så det jeg vil sige til dig er:
- Du kan sagtens tabe dig rigtig meget selvom du spiser masser af fedt.

- Hvis du ikke spiser fedt (nok) (for mit vedkommende så var ca. 15-20% dagligt ALT for lidt), ja, så kan det være rigtig svært for dig at tabe dig i det lange løb - i hvert fald hvis du vil længere ned i vægt.

- Du kan sagtens spise et rimeligt antal kalorier om dagen (for mit vedkommende 1600 kcal - og motion er ca 1 times gåtur om dagen + lidt husarbejde) og stadig tabe dig meget.

- Lad være med at ville tabe dig lynhurtigt, hvis du vil holde dit vægttab. Max. 1 kg i ugen. Du skal sandsynligvis leve sådan i længere end den tid du lige skal smide de ekstra kg

- Hvis du vil gå på vægten hver dag, så må du tage op og nedture med. Vægten svinger for det er sådan kroppen gør afhængig af hvad du gør og afhængig af en masse andre faktorer, som du alligevel ikke kan styre.

Rigtig meget held og lykke med dit projekt - og ikke mindst stort tillykke med dit i forvejen flotte vægttab. Og lige til sidst: det er helt normalt at være bange for at tage på igen efter at have tabt sig meget. Det er næsten ikke til at klare at tænke på, at skulle det hele igennem igen. Og netop derfor skal du tage de sidste kg på en måde, der gør, at du kan holde vægttabet og være stolt af dig selv og din indsats - og ikke mindst din krop :-)
11 år8. januar 2013 kl. 09:28
Jeg er helt enig i alle de betragtninger der er kommer ind til videre, men vil især fremhæve, at dine tanker og dit stressniveau har enorm stor indflydelse på din vægt.

Jeg ville - ligesom de andre - holde fokus på, at dit vægttab er kommet forrygende godt fra start, og at du nok skal nå dit mål.

Jeg vil tro at du har brug for mindst 1500 kcal om dagen (basalt energibehov, det der hedder "minimum" herinde på søjlen inde ved mad) og det ville jeg kæmpe med næb og klør for at nå op på - og som GND siger, så sørg for at få nok af de gode fedtstoffer!
11 år8. januar 2013 kl. 09:48
Det er så fine ting der bliver skrevet her...nok af søvn er også vigtig for et godt forløb....og for at være mentalt rede.
11 år8. januar 2013 kl. 12:18

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });