Ødelagt stofskifte grundet Anoreksi. Hjælp :-)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ødelagt stofskifte grundet Anoreksi. Hjælp :-)
Hej.
Jeg er 15 år, 166 høj og har anoreksi.
Sagen er den, at jeg har haft anoreksi i snart 3 år. Derfor har jeg sultet mig selv, og været i sulte og drikkestrejke i helt op til en uge. Min vægt har kørt op og ned og det har ført til at mit stoftskifte er helt ødelagt.
Nu har jeg besluttet mig for at jeg vil prøve at spise regelmæssigt, så mit stoftskifte kan normalisere sig.
Jeg gav min diætist et uddrag til hvordan jeg bedst muligt kunne overkomme en diæt, sådan at jeg kan følge den og ikke springe måltider over. Det godkendte hun, dog med få tilføjelser. (1,5 dl yoghurt, 5 mandler, 1 spsk rosiner og så undlader jeg de 10g fedtstof til stegning af kød)
Jeg har bedt min læge på mit ambulatorie om at få sat min målvægt ned fra 54-56 kg til 50 kg. Den idé faldt ikke i god jord hos hende, men hun kunne gå med til 52 kg.

Jeg vejede 55kg i morges, da jeg vejede mig. Det vil altså sige at jeg har taget over 1kg på, på 3 dage, efter startede på min nye diæt. Den er på ca. 885 kalorier, og jeg vejer meget nøje af (det sker endda at jeg lige "kommer til" at tage lidt mindre end det jeg oprindeligt skal.)

Jeg er meget ked af min vægtøgning, men ved også godt med min sunde fornuft, at det ikke er meget, jeg får at spise.
Jeg vejer jo 3 kg over min nye målvægt, og vil rigtig gerne ned på de 52 kg.

Nu er mit spørgsmål; hvor lang tid går der før mit stofskifte bliver stabilt, og jeg begynder at tabe mig? For med de antal kalorier jeg indtager, burde jeg altså ikke tage på.
Det her er hvad jeg spiser. Det skal lige siges at jeg kun spiser kylling, hytteost 1,5%, Cheasy yoghurt 35kcal, ingen fedtstof til stegning, knækbrød med 35kcal pr styk og rugbrød med 180 kcal pr 100g. Alt sammen nogenlunde kalorielette ting.

Morgen: 2 stk knækbrød, 20g hytteost, 50g æble, 1,5 dl Cheasy yoghurt, 1 spsk rosiner, 4 dl vand

Frokost: 50g rugbrød, 1 skive kyllingepålæg, 100g gulerødder, 4 dl vand

Eftermiddag: 1,5 dl Cheasy yoghurt, 50 g æble, 4 dl vand

Aften: 100g kylling, 100g kartofler eller 60g ris/pasta/bulgur/couscous, 5 mandler, 100g salat, 4 dl vand

Sen aften: 1,5 dl Cheasy yoghurt, 50g æble, 4 dl vand

Håber I kan hjælpe mig! :-)
12 år14. oktober 2012 kl. 14:02
re: Ødelagt stofskifte grundet Anoreksi. Hjælp :-)
Hvor lang tid der går inden dit stofskifte stabiliserer sig tror jeg desværre ikke der er nogen som kan svare på. For nogle går det hurtigt, for andre langsomt. Jeg har ikke selv anoreksi, men har i en længere periode været meget dårlig til at spise det min krop havde brug for (uden dog at jeg følte jeg sultede mig selv). For mig gik der ca 1 måned inden min krop "forstod budskabet" da der pludselig kom mad flere gange om dagen, i fornuftige mængder.

Det lyder måske dumt, men hvordan har mave/tarm det med den nye diæt? For 1 kg på 3 dage kan sagtens være affald i tarmen, som ikke er kommet igennem endnu - hvis du ikke har været hyppig gæst på toilettet.

Under normale omstændigheder ville jeg sige "Slap af, du er 166 høj og vejer kun 55 kg - der er ingen grund til at være bekymret!" - men på den anden side ved jeg, at den udmelding til en med anoreksi slet ikke vil blive accepteret. Hvis det virkelig går dig på, så ta' en snak med din læge og få eventuelt målt dit stofskifte helt præcist, så du får en indre ro omkring projektet med mere mad.

Slutteligt vil jeg bare sige, at det er utrolig flot at du er i gang med kampen mod anoreksi. Der kommer sikker til at gå længe inden du for alvor forstår, at 55 kg stadig er meget lidt når man er 166 cm høj, men du er i det mindste i gang med de første spæde skridt mod et liv med et fornuftigt forhold til mad - dét synes jeg er bemærkelsesværdigt og et stort skulderklap værd!
12 år14. oktober 2012 kl. 14:15
Øv anoreksi, aner ikke hvad jeg skal skrive, så her er et forsøg.
du er nu 15år, men i processen til at blive en kvinde er det vigtigt du får den rigtige mad og nok restitution fra sport.
spis 1 vitaminpille hver dag.

det første problem med anoreksi er forkert kost & motion.
overvej derfor at få en professionel træner der bestemmer din kost & motion.
derfor:
find din ynglings hold sport. fx. badminton, atletik.
få en træner og et hold
spis og træn så, som din træner siger.
12 år14. oktober 2012 kl. 15:33
Først og fremmest tænker jeg, at det er dejligt at høre, at du spiser noget - og endnu mere at du har lyst til at prøve at spise regelmæssigt :-) Jeg synes din madplan ser fornuftig ud som tingene er lige nu. Som du jo sikkert ved, så spiser du stadig langt under hvad andre typisk spiser, men jeg tænker at 8-900 kcal må være svært for dig at spise, selvom det ikke er ret meget i andres øjne?

Hvor meget har du tidligere været vant til at spise?
Afhængig af hvor meget du har været vant til at spise, så kan kroppen godt gå i en slags chok til at starte med. Jeg kan ikke svare på, hvor længe der går før din krop ikke længere suger maden til sig, men med 3 års anoreksi på bagen, så føler kroppen sig nok noget underernæret og jeg kunne derfor forestille mig, at der sagtens kan gå noget tid. Som Fedania skirver, så er en måned nok ikke helt urimeligt. Men tag et smut forbi lægen og få tjekket tallene, så du kan forholde dig til noget i stedet for at det fylder for meget ved dig. Der er masser af andre ting, du sikkert har brug for at forholde dog til lige nu - og det her kan trods alt måles ;-)

Ellers tænker jeg, at du jo har din diætist og også lægen på ambulatoriet du måske kan spørge?
Du "burde" sagtens kunne spise i hvert fald 13-1400 kcal og så holde en vægt på 52 kg - men det er jo teori og kroppen skal først vænne sig til den nye madstil.
12 år16. oktober 2012 kl. 08:57
Som GND også er inde på- så skal du tale med din diætist og læge der hvro du er tilknyttet. Vi kan umuligt på en side som denne, råde dig med den bagage du har.
Det er jo ikke til at vide hvordan din krop reagerer- alle er unikke. Der er jo også mange ting vi slet ikke ved- fx menstruerer du osv osv.
At komme ud af anorexi er en meget stor ting- så derfor vil jeg klart råde dig til at følge hvad din læge/diætist mener er passende for dig- selvfølgelig i samarbejde med dig- og ikke lytte til så meget andet..
Håber det lykkes for dig at blive tilfreds med din vægt:-)
12 år16. oktober 2012 kl. 09:42
Kan en diætist løse de egentlige problemer som har medført det som det handler om? Og her tænker jeg ikke på kosten men alt det som gør at man får så store problemer med sig selv som barn?
12 år17. oktober 2012 kl. 10:31
Det psykiske? nej..
men en diætist kan hjælpe med at indføre et mere hensigtsmæssigt spisemønster, hvilket er nødvendigt for, man kan arbejde på det andet.
Er du underernæret er det mere eller mindre umuligt at tænke klart + ens tanker, ved restretivt spisemønster vil netop omhandle vægt/mad i højere grad, da kroppen skriger på mad.
12 år17. oktober 2012 kl. 11:41
Som jeg læser tråden er Amaliean tilknyttet ambulant behandling hvor hun både har en læge og en diætist tilknyttet. lægen er formentlig psykiater og kan hjælpe med psyken og diætisten med at lægge en hensigtsmæssig kostplan:-)
12 år18. oktober 2012 kl. 17:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });