For lille indtag af kaloirier

Du læser en tråd i debat > vægttab

For lille indtag af kaloirier
Hej
Hvad betyder det, hvis jeg indtager færre kalorier end anbefalet? Det betyder vel bare at jeg taber mig endnu mere, eller hvad? Er der nogen der kan give et godt svar på det.
På forhånd tak :-)
12 år17. september 2012 kl. 13:21
re: For lille indtag af kaloirier
Det betyder jo i princippet, at du taber mere. Husk dog, at det er vigtigt at indtage den mængde kalorier der anbefales det minimum, din krop har brug for. På den måde er du sikker på, at det bliver et sundt vægttab og, at din krop ikke mangler noget essentielt.
12 år17. september 2012 kl. 13:54
Det kommer an på hvad det er for et "anbefalet" du tænker på. Hvis du er i det grønne felt her på siden, men i bunden af det, ja så vil du bare tabe dig hurtigere end dit mål.

Men hvis det er fordi du indtager færre kalorier end minimum, så er historien en anden.
Det minimumsindtag som du kan se her på siden er ikke et som er der for sjov. Det er den mængde energi din krop har brug for hver dag for at alle funktioner fungerer. Altså for at du kan trække vejret, bevæge dine arme, får din menstruation, har den rette hormonbalance og meget mere. Hvis du i en længere periode indtager mindre end din krop har brug for, så starter kroppen med at lege kannibal, og nedbryder dine muskler (som er dem der bruger energi, hvorved dit basale energibehov mindskes). Hvis det ikke er nok i forhold til dit indtag, så begynder den stille og roligt at lukke ned for "ikke-vitale" funktioner.
Jo længere du fortsætter med at indtage færre kalorier end minimum, jo sværere vil det være for kroppen igen at starte for de funktioner den har lukket ned - folk med spiseforstyrrelser er eksempelvis ofte flere år om at få menstruation igen når de begynder at spise korrekt.
12 år17. september 2012 kl. 14:33
Hvis jeg spiser for lidt går vægttabet helt i stå. Men jeg ved dog ikke præcis hvor lidt der skal til.
En anden ting er at jeg taber mig ca. lige meget om jeg spiser 1200, 1500 eller 1700 kcal om dagen. Jeg får altså nærmest reelt ingenting for at spare.
Det skal dog siges at det ikke altid har været sådan. Min krop er nok bare blevet ekstrem god til at lukke ned når jeg spiser for lidt. Det er sikkert prisen for en halv millard sultekure. Vil helt klart anbefale at du holder dig over den beregnede minimum.
12 år17. september 2012 kl. 15:07
Mange tak for de fyldstgørende svar, det giver jo så en en forklaring på, hvorfor mit vægttab gik i stå for et par måneder siden. Underspisning bliver ikke årsagen til mislykke slankekur en gang til.
12 år17. september 2012 kl. 19:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });