Motivation og gode idéer :)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Motivation og gode idéer :)
Kort fortalt, har jeg nu besluttet at dette er NU, at jeg skal tabe mig. Jeg har nu været på skrump i præcis 5 uger, og jeg har da indtil videre tabt 5,7 kg. hvilket jo er meget godt. Mangler 10 kg. sådan ca. Mit problem er, at jeg de sidste 2 uger ikke helt har kunne holde mig til 1200 kcal - så derfor går vægttabet lidt for langsomt. Har kun tabt ca. 500 g. pr. uge de sidste 3 uger. Nogen idéer til IKKE at falde i, og købe/spise slik og chokolade? :)
12 år15. september 2012 kl. 14:18
re: Motivation og gode idéer :)
Hej :) Tillykke med dit vægttab indtil nu! :-D
Jeg ved ikke lige hvor brugbar mine fif er, men her er lige to:

- Jeg spiser 2 dl. ruggryn kogt med vand, også med salt, sødemiddel og kanel, - det mætter vildt godt og tager sukkertrangen.

- Derudover er det naturligvis individuelt hvilken motionsform man foretrækker, men jeg er bare SÅ glad for at have købt en motionscykel. Jeg kan sidde stille og roligt og træde i pedalerne imens jeg ser mine yndlings serier, og forbrænder let 500 kcal.

Mvh.
12 år15. september 2012 kl. 15:02
Stort tillykke med dit vægttab! :)

Jeg bliver dog nødt til at fortælle dig, at et halvt kilo om ugen er et rigtigt fint vægttab - Vær du bare glad for det! De første par uger kan det nemt gå hurtigere, men der er meget væske involveret, og efterhånden som din krop skal bruge mindre for at holde sig kørende, skal du generelt have færre kalorier for at opnå samme vægttab :)
Noget andet er, at 1200 kcal ikke er særligt mange! Har du tjekket dit minimumindtag herinde? Du skal gerne over det, om ikke alle dage så som gennemsnit, og det gør du ikke med 1200.
Du risikerer at sænke dit stofskifte og tage det hele på, når du er 'færdig'.

Mit råd er derfor: Flot vægttab, men vær glad for 500g om ugen, spis lidt mere (også selvom det betyder, at du tager lidt på), og sidste er også svar på dit spørgsmål: Med mere mad og flere kalorier bliver du også mindre tilbøjelig til at falde i :)
12 år15. september 2012 kl. 15:56
Well, tak for ideen, det vil jeg da prøve :D
- Går da også i fitness, motivationen er der ikke altid, men jeg forsøger at komme derhen nogle gange hver uge, hvor jeg for det meste bruger en crosstrainer, og træner med vægtmaskinerne :) Desværre har jeg hverken råd eller plads til at investere i en sådan maskine, er på SU, og derfor bor jeg selvfølgelig også i en microskopisk lejlighed ;)

Ablanu: Ved godt at denne hjemmeside siger jeg skal spise mere (omkring 1450 kcal), men jeg har været til sådanne slankesamtaler i fitness (regner med de har rimelig godt styr på det), og så stor som jeg er nu (altså 10 kg, for tung) skal jeg kun spise omkring 1700 kcal for ikke at tage på eller tabe mig, og for at tabe sig ca. ½-1 kg om ugen siger man generelt minus 500 kcal. Dette giver de 1200 kcal. Når jeg har tabt mig ned på de 60 kilo, må jeg udelukkende spise ca. 1500-1600 kcal for ikke at tage på igen, og her er altså inkluderet en smule motion et par gange om ugen. Så spiser jeg det som denne hjemmeside foreslår, vil det tage mig flere måneder for hvert kilo jeg forsøger at tabe...
12 år16. september 2012 kl. 10:20
Hej Camillamaya - og velkommen til!

Det er korrekt, at et vægttab på ca. ½ kg om ugen kræver et energiunderskud på 500 kcal om dagen. Det hvor du efter min opfattelse er helt forkert på den, er ved at tro, at du bare kan spise mindre end din krop har brug for, uden at det har konsekvenser.

Det minimumsindtag som du kan se her på siden er ikke et som er der for sjov. Det er den mængde energi din krop har brug for hver dag for at alle funktioner fungerer. Altså for at du kan trække vejret, bevæge dine arme, får din menstruation, har den rette hormonbalance og meget mere. Hvis du i en længere periode indtager mindre end din krop har brug for, så begynder den stille og roligt at lukke ned for "ikke-vitale" funktioner. Og jeg tør næsten godt vædde med, at det er dét dom din krop er i gang med. Du har i 5 uger sultet den så meget, at den tror der er hungersnød der hvor du er, og det er den nu i gang med at indstille sig på. Den eneste måde du kan rette op på den her situation er, at du begynder at spise det din krop har brug for, så vil den langsomt opdage, at der ikke er hungersnød, og dermed skrue op for forbrændingen igen.

Du skriver, at du ikke altid er motiveret til at dyrke den motion der skal til for at spise over minimum samtidig med at du har et energiunderskud på 500 kcal om dagen. I'm sorry to say, men der er kun 2 løsninger på dit problem så: Motioner uden motivation (gør det, selvom du egentligt ikke gider) eller accepter, at vægttabet går langsommere.

Hvis du her på siden anslår dit daglige aktivitetsniveau korrekt, og sætter dit mål ind, så vil siden helt automatisk fortælle dig meget meget du må spise for at nå målet, og eventuelt hvor meget motion du mangler hver dag for at få et grønt område (sådan et mål har jeg lige for tiden - altså et mål hvor jeg er nødt til at lave noget aktivt hver dag for at kunne spise det min krop har brug for, og det er jeg så nødt til at gøre, like it or not).

Jeg ved ikke hvilken uddannelse personen som afholdt din slankesamtale har, men at regne med, at "de har styr på det" er måske en overdrivelse. De fleste af dem har ikke nogen formel uddannelse indenfor kost, og jeg kender flere der udfører kostsamtaler uden at have forstået de basale grundregler. Jeg er dog sikker på, at ingen med en fornuftig viden om kost vil fortælle dig, at du bare kan spise mindre end dit basale energibehov!

Ovenstående er naturligvis ikke noget jeg kan tvinge dig til at følge - det er udelukkende ment som en kort "peptalk" i forhold til at holde din krop sund. Hvis du vælger at gå dine egne veje med det du tror er den rigtige vej for dig, så er det naturligvis dit valg. Og jeg ønsker dig af hjertet held og lykke med dit projekt - jeg ved hvordan det er at skulle smide 15 kg og at være nødt til at motionere hver dag for at nå det i det tempo jeg gerne vil :)
12 år16. september 2012 kl. 15:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });