Øv! Gå nu væk kilo!

Du læser en tråd i debat > vægttab

Øv! Gå nu væk kilo!
Andre end mig der kender den følelse? Nu er det faktisk ved at være rigtig træls.

For en lille måned siden fandt jeg en gammel lap frem med mine mål. Sedlen var fra april 2011, og da jeg så sammenlignede det gamle mål med de nuværende har jeg taget 10cm på om hofterne (!!) , 9cm om brystet og 11cm i taljen. Jeg mener dengang at have haft en vægt på en 56kg og nu har jeg altså lige været oppe og veje 62,6kg !

Det kom som et sindssygt chok, da jeg sådan set har bemærket jeg har taget på, men ikke har tænkt videre over det, og ingen har kommentere det.

Jeg har det virkelig skidt over det, og vil absolut af med de kilo og centimeter igen. Ikke nødvendigvis dem alle, da jeg også ved at nogen af dem skulle komme (mere hofte og mere bryst) men 6kg og 10cm er ALT for meget.

Nu har jeg så været igang en måned - har haft et kalorieunderskud hver dag på næsten 1000 (og altid på 6-700), har sørget for at holde mig igang, fået pulsen ofte op og skåret voldsomt ned på fedtstoffer. Har faktisk stortset kun fået kalorier fra grøntsager, frugt og fuldkornsprodukter. Har så godt som ingen kartoffler, ris eller pasta spist (Hvilket jeg ellers har gjort næsten hver dag det sidste år).

Men der er intet sket! Har tabt sølle 500g. Har en fast vægt på de 62,1kg og den vil bare ikke ændre sig.

Hvad gør jeg galt?

Jeg er 17 år og 165cm.
12 år31. juli 2012 kl. 21:12
re: Øv! Gå nu væk kilo!
Jeg dyrker forresten meget motion, men påbegynder fast træning 2-3 gange ugentligt i motionscenter per 16. august. Mit problem er bare at jeg SÅ hurtigt danner muskler på overarmene, og jeg har i forvejen meget store arme - så ville helst ikke styrketræne for meget..
12 år31. juli 2012 kl. 21:19
Vi er næsten lige høje. Du er velkommen i min tråd 170 cm eller UNDER :)

Mine råd til dig:

- Kig på hvor meget du i alt forbrænder om dagen, og sørg for at have et kalorieunderskud. Det er lige meget hvor meget eller lidt det er, bare underskuddet er der, så skal du nok tabe dig
- Sørg for at indtage mindst 1000 kalorier - alt under vil formentlig give et lavere stofskifte og din krop vil gå i sultemode og "holde" på forbrændingen af kalorier...
- På hvor lang tid har du tabt 500 gram?? For hvis det er på en uge, er det helt fint med et halvt kilo! :) Hvis du taber dig for hurtigt, ender du med at tage det hele på igen + et par ekstra kg!!! - Siger det af erfaring...
- Sørg for at få nok cardiotræning, det giver godt. Yoga, pilates og almindelig træning UDEN vægte giver lange og pæne muskler. Svømning toner kroppen over alt og så træner du også cardio, så den træningsform kan jeg varmt anbefale. :) Sørg for ikke at overdrive protein, hvis du ikke træner, men det er vigtigt at indtage ekstra protein på træningsdagene. Jeg har også store overarme, men det bedre at have faste, lidt for store overarme, end slappe, store overarme. Forandringen ses typisk først efter en måned, så giv det tid. :)

Jeg håber det kunne hjælpe lidt??

:)
12 år1. august 2012 kl. 11:16
Jep, og hvis det bare var så nemt, fortæl dem, at de skal smutte, og så gør de det! Det ville være dejligt ;)

Hvor mange kalorier spiser du om dagen? :)
Du skal passe på ikke at spise for lidt kalorier, som Nuser også nævner, så går der ged i dit stofskifte..
Har du tjekket op på hvor meget du har spist? Man kan hurtigt underdrive mængden eller 'glemme' en lille snack, men det kan godt give en del ekstra kalorier..
Også noget som fester kan give rigtig mange kalorier, hvis man ikke passer på.
12 år1. august 2012 kl. 11:21
Med hensyn til store overarme, så har jeg altid haft dem. Jeg har siden okt. trænet hård styrketræning for hele kroppen 3-4 gange om ugen og har nu fået pæne arme, de er blevet mindre i omkreds og tydeligt markerede, det synes jeg er pænt. Men der skal virkelig arbejdes for det, så du skal ikke være bange for store overarme af styrketræning.
Ift. din alder kan jeg altså huske min vægt gjorde et spring der, ikke at man skal acceptere det, men det var nok pga. øl og veninde hygge primært :-)
12 år2. august 2012 kl. 18:01
Tak til jer alle tre :-)

Jeg spiser mellem 1000 og 1400kcal om dagen - og taster alt ind. Også snacks, og jeg hverken over eller underdriver :)

Tilgengæld forbrænder jeg hverdag MINIMUM 2500 og er ofte oppe på 3500kcal. Så det undrer mig at jeg ikke har tabt mere på EN MÅNED end 500g?

Jeg er nu så heldig at en gammel ven der er diætist med speciale i unge er gået i gang med at hjælpe. Har lagt et træningsprogram, og følger med i hvad jeg egentlig spiser og hvor meget jeg egentlig får motionert når det kommer til stykket :o) Så håber der snart er ordentlige resultater, men han siger at indtil videre forstår han ikke jeg ikke har tabt mig mere. Men det kommer nok siger han :-)

Tilgengæld har jeg i dag målt mig - godt nok har jeg kun tabt de 600g men jeg har også tabt 4cm i taljen, 3cm om lårene og 2cm på læggene. Det er da ret godt, ikke? : - D
12 år3. august 2012 kl. 17:12
Jo, det er da meget godt :-) Og rigtig godt at du både vejer OG måler. Det gør jo tydeligvis en forskel :-)

Der er jo allerede nævnt mange gode ting som forslag til hvad du kan gøre.

Nogle erfaringer, som jeg selv har gjort mig er, at det er:
Det er utrolig vigtigt at få nok vand.

Så lidt stress/travl hverdag som muligt - kroppen har nemlig svært ved at fungere optimalt, når vi konstant skal noget.

Store mængder salt binder væske til kroppen. Det gør for lidt vand og suppe i øvrigt også.

Sørg for at sove nok. Og nok er 7-9 timer hver nat.

Få nok at spise. Og med nok mener jeg at hvis du forbrænder 2500 kcal på en typisk dag, så kan du roligt spise 1500-1700 kcal og stadig tabe dig.

Få nok fedt - af den gode slags vel at mærke.

Dem der scorer højest ved mig er at få søvn nok og ikke stresse rundt hele tiden.

I bund og grund er det vigtigste du kan gøre at lytte til din krop og lade være med at se den som en modstander, men en samarbejdspartner. Når vi kan mærke os selv - og lytter, er der meget større chancer for at tabe os og holde vægten hvor den skal være.

Jeg glæder mig til at høre hvordan det videre går med dig :-)
12 år3. august 2012 kl. 17:24
Jeg tror - ligesom GND - at du spiser for lidt. Kroppen er en underlig mekanisme, og selvom man på papiret burde tabe sig, så kæmper den ind i mellem imod, fx fordi den for for lidt, og derfor holder krampagtigt fast i det den har.

Så jeg tror 200-500 kcal mere om dagen (gerne i form af protein, som kroppen er vild med) vil gøre kæmpe underværker. Du kan jo prøve i 14 dage, og se om det virker - hvis ikke, så kan du jo bare skære dem væk igen :)
12 år3. august 2012 kl. 18:41
5cm hofterne, 6cm taljen, 7cm lår, 3cm lægge, 1cm overarm er dagens "minus-mål" ! : - D

Om jeg spiser for lidt.. Hmm det gør jeg muligvis. Men mit problem er nok at jeg spiser virkelig meget - men spiser rigtig mange grøntsager, frugt, vand o.l. for at holde mig mæt men spare på kalorierne. Jeg spiser også sundt fedt fra især avokado, nødder og hørfrø (for at få omega).

Min kamp går jo netop ud på at holde mig fra dobbelt- og store portioner og pludselige og impulsive snacks.
12 år4. august 2012 kl. 07:22
Du skriver at du spiser meget frugt og grønt. Men husk frugt har meget frugt sukker i sig.
Hvis du spiser flere proteiner er du også mæt i længere tid.
Proteiner er meget mættende i forhold til grønt. Og så bruger kroppen rigtig meget energi på at forbrænde dem. S
Så en god ide er måske at få mere af det om dagen.

Man skal jo mindst have 1200 kcal om dagen, men kroppen kan jo føle der er hungersnød og vil gøre alt for at holde fast på hvad den har.
Jeg har selv oplevet at vægten bare stod stille og jeg spiste max 1200 kcal og dyrkede motion. Men så satte jeg det lidt op og vupti så kom der skub i vægten.
Har kun spist proteiner de sidste fire dage og fået omkring 1400 kcal og max cyklet lidt fra sted til sted, og vægten er faldet fra 61,5-59,4 på de dage.
Så jeg er fan af protein.
12 år4. august 2012 kl. 08:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });