Gode råd søge

Du læser en tråd i debat > vægttab

Gode råd søge
Jeg søger lidt råd til at tabe mig de sidste par kg, da jeg synes det er lidt svært for tiden ... :-}

Jeg er 155cm
Startvægt: ca. 55 kg (bmi 22.9)
Nuværende: 52,4 kg (bmi 21,8)
Ønskevægt: max 50 kg (bmi 20.8)

Da jeg er meget lille og spinkelt bygget, sidder de ekstra kg ikke særlig kønt (lige midt på maven) og føler egentlig selv jeg lever ret sundt..

Problemet er, at mit kcal indtag skal være så lavt, før der sker noget (ifølge min kostvejleder og div. beregnere på nettet max 1100kcal bare for at holde vægten).. Synes det er svært at presse normal mad ned under det, men prøver alligevel at få det til at passe.

En typisk dag spiser jeg en nupo shake eller et stykke rugbrød til morgenmad, 500g blandet salat (med meget lidt nødder, feta og kartofler) til frokost og samme til aftensmad eller et stykke rugbrød med 1 æg uden hvide (spiser ikke kød).. Alligevevel synes jeg det er gået helt i stå og nu er jeg begyndt at få maveproblemer og vægten svinger fra dag til dag mellem 54 og 52 kg pga. det..

Er der nogen - evt ligeså små som mig - som kender den optimale kur/livsstil til under 1000 kcal om dagen, som ikke får maven (og vægttabet) til at gå i stå? :-)
12 år31. juli 2012 kl. 12:29
re: Gode råd søge
med æg uden hvide mener jeg æg uden blomme..! :-)
12 år31. juli 2012 kl. 12:30
++

Glemte at sige, at jeg ikke dyrker noget speciel motion for tiden.. Er medlem af fitnessworld, og bruger det i perioder, men er dårlig til at få det gjort..

Går dog meget og dyrker yoga hver dag..
12 år31. juli 2012 kl. 12:45
Selvom det ikke er dét du vil høre, så ville jeg helt klart skrue på motionen fremfor kosten, og det er der flere årsager til...

Du har ikke skrevet din alder, men jeg antager, at du er mellerm 18 og 65 år gammel - dermed er dit basale energibehov (altså det din krop har brug for, for at vedligeholde alle kroppens funktioner) ca. mellem 1013 og 1245 kcal i døgnet med din nuværende vægt. Selv med en vægt på 50 kg vil dit basale energibehov være mellem 890 og 1220 kcal i døgnet. At indtage (væsentligt) mindre end det basale behov er på ingen måde sundt - hverken i en kort eller lang periode.

Desuden, så fylder muskler mindre end fedt. Så hvis du omsætter 1 kg fedt til 1 kg muskler, så vil du stadig veje 52,4 kg, men vil se slankere ud.

Så mit forslag er som sagt mere motion, især styrketræning - det kan klares med 20-30 minutter om dagen hvis man laver det som cirkeltræning :)
12 år31. juli 2012 kl. 14:26
Hej,

Mange tak for dit svar :)

Du har nok ret i at jeg må op på hesten igen med det der motionscenter .. Det er bare ikke noget jeg nyder at bruge tid på, må jeg indrømme, så jeg kan bedst lide bare at skrue ned for maden.. Men det kommer jeg jo bare ikke langt (nok) med.. :-)

Læste i går at det skulle være godt at tage 15 min på hhv. cykel, crosstrainer og løbebånd efterfulgt af lidt styrketræning.. Måske jeg skulle prøve det..
12 år31. juli 2012 kl. 21:38
Hvis du gerne vil have "lidt af det hele" når du er i motionscenteret, så kan (et forældet link til motion-online.dk er blevet fjernet) måske inspirere dig til et let program, som kommer hele vejen rundt. Husk at ta' nok vægt på i styrkeøvelserne - du skal ikke kunne lave flere gentagelser, når den sidste er taget :)

Men ellers findes der rigtigt mange programmer som udelukkende fokuserer på styrke - med dem i hånden vil du kunne nedsætte den tid du bruger på styrketræning til 20-30 minutter - det kan måske være en fordel, hvis du virkelig ikke gider det, altså at få det overstået så hurtigt som muligt :)
12 år31. juli 2012 kl. 21:45
Tusind tak for dine rigtig gode svar! :-)

Jeg har allerede besluttet mig for at droppe minimal-kalorie diæten, som alligevel ikke virker (tror jeg stresser min krop til ikke at forbrænde noget på den måde..)
12 år1. august 2012 kl. 13:29
Der er også lidt gode råd med på vejen hos moveyou.dk som mener ca det samme som mig (klogt menneske, når han sådan er enig, hi hi) så jeg håber at du om ikke andet kan bruge hans artikel til at blive bekræftet i, at du er på rette vej :)
12 år1. august 2012 kl. 14:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });