gravid og vægttab
Du læser en tråd i debat > vægttabAblanu
re: gravid og vægttab
Jeg har ikke prøvet at være gravid, og har ingen planer om at blive det foreløbig, men jeg prøver alligevel at komme med lidt indput..
Hvis du skal på 'rigtig' slankekur, er det dog vigtigt at få fat i din læge, så du kan være sikker på, at den lille ny ikke kommer til at tage skade af det.. Dog vil det at spise sundt og undgå søde sager nok ikke skade ;)
Hvis du har mulighed for det, vil noget motion nok også være godt.. Men det der med at komme ned på 1200 kcal om dagen, den holder jo nok ikke med et foster i maven ;)
Hvis du skal på 'rigtig' slankekur, er det dog vigtigt at få fat i din læge, så du kan være sikker på, at den lille ny ikke kommer til at tage skade af det.. Dog vil det at spise sundt og undgå søde sager nok ikke skade ;)
Hvis du har mulighed for det, vil noget motion nok også være godt.. Men det der med at komme ned på 1200 kcal om dagen, den holder jo nok ikke med et foster i maven ;)
12 år17. januar 2012 kl. 09:50
biologi c
nej du skal ikke tabe dig.
men langsom svømning og cykling er formentligt ok.
spørg din læge.
tillykke med graviliteten og måske kan du aftale med sundhedsplejesken at du holder vægten, så taber du dig ved føslen.
gravide skal spise 1 vitamin-mineralpille hver dag.
men langsom svømning og cykling er formentligt ok.
spørg din læge.
tillykke med graviliteten og måske kan du aftale med sundhedsplejesken at du holder vægten, så taber du dig ved føslen.
gravide skal spise 1 vitamin-mineralpille hver dag.
12 år17. januar 2012 kl. 10:30
september20 (slettet)
Tak for input. Jeg har heller ikke tænkt mig at tage en skrabet slankekur, selvfølgelig ikke. Men blot at koncentrere mig om hvad jeg putter i munden :-) Kunne bare tænke mig at høre om der var nogen der havde gode erfaringer med at kunne holde vægten ok selvom baby- vejer mere og mere;-)
12 år17. januar 2012 kl. 12:19
Hvass (slettet)
Jeg prøver lige om jeg måske skulle kunne hjælpe dig:)
Jeg har selv to børn, og i første graviditet tog jeg 37 kg på (jeg var ikke tynd i forvejen) jeg sluttede med en vægt på 108..
anden gang jeg var gravid, manglede jeg stadig at tabe knap halvdelen, hvilket var vildt ærgeligt, da jeg ikke ville tage så meget på, jeg tænkte virkelig over hvad der røg ind og i de første 5 måneder tog jeg overhovedet ikke på, maven voksede og baby havde det rigtig godt. jeg var dog ikke specielt god til at holde det de sidste måneder og endte igen på 108, men havde da ikke taget 37 kg på igen..
Jeg var i gruppe med en på min mave, hun fik graviditetssukkersuge, så hun kom på en special diæt, hvor hun tabte sig under graviditeten, så man må altså godt tabe sig under en graviditet, bare med måde.. det hele afhænger jo hvor meget du normalt spiser, dit aktivitetsniveau osv. for mig ville jeg kunne spise knap 1500 kcal om dagen uden at tage på. husk på baby skal nok tage hvad den har brug for, og når man har en BMI på over 30, så er der jo nogle depoter at tage af:) ved det for har selv været der:)
Håber det var til hjælp, men vil stærkt anbefale dig at snakke med din læge og/eller jordemoder, den kan uden tvivl hjælpe dig:)
Held og lykke med den lille:)
- Christina som bliver en lille smugle skruk:)
Jeg har selv to børn, og i første graviditet tog jeg 37 kg på (jeg var ikke tynd i forvejen) jeg sluttede med en vægt på 108..
anden gang jeg var gravid, manglede jeg stadig at tabe knap halvdelen, hvilket var vildt ærgeligt, da jeg ikke ville tage så meget på, jeg tænkte virkelig over hvad der røg ind og i de første 5 måneder tog jeg overhovedet ikke på, maven voksede og baby havde det rigtig godt. jeg var dog ikke specielt god til at holde det de sidste måneder og endte igen på 108, men havde da ikke taget 37 kg på igen..
Jeg var i gruppe med en på min mave, hun fik graviditetssukkersuge, så hun kom på en special diæt, hvor hun tabte sig under graviditeten, så man må altså godt tabe sig under en graviditet, bare med måde.. det hele afhænger jo hvor meget du normalt spiser, dit aktivitetsniveau osv. for mig ville jeg kunne spise knap 1500 kcal om dagen uden at tage på. husk på baby skal nok tage hvad den har brug for, og når man har en BMI på over 30, så er der jo nogle depoter at tage af:) ved det for har selv været der:)
Håber det var til hjælp, men vil stærkt anbefale dig at snakke med din læge og/eller jordemoder, den kan uden tvivl hjælpe dig:)
Held og lykke med den lille:)
- Christina som bliver en lille smugle skruk:)
12 år17. januar 2012 kl. 18:38
Benni (slettet)
Så meget vejer en baby heller ikke, du må da gerne tabe sig (og der skal mange flere vitamin piller idag :p) .. Jeg tør ikke lige give nogen råd, ud over det med at spørge læge / jordmoder. Ved at de danske vægtkonsulenter også har et specielt program rettet mod gravide..
12 år17. januar 2012 kl. 18:59
september20 (slettet)
Tak for svar... Det er netop blandt andet gså den der graviditetssukkersyge jeg vil prøve at mindske risikoen for...
Ha en god dag.
Hvass, lidt skruk er man vel altid:-)
Ha en god dag.
Hvass, lidt skruk er man vel altid:-)
12 år18. januar 2012 kl. 08:43
calcit
Har altid været stor i graviditeter med meget vand i kroppen. I en periode på 3 uger levede jeg af grapefrugt fordi jeg var helt vild efter det. Og samlet tabte jeg mig, samtidig med barnet som var en stor gut, voksede....det var ikke en kur men lysten til grapefrugt.Og han kunne fra helt lille lide grapefrugt...
12 år18. januar 2012 kl. 08:51
Girl next door
Tillykke med graviditeten :-)
Med to børn i forvejen og en lille ny på vej, er der sikkert nok at se til :-)
Derfor tænker jeg at, måske skal der i virkeligheden ikke så meget til, når alt kommer til alt. Det jeg mener, er, at du sikkert har været vant til at spise en smule for meget til et eller flere måltider, så skal der måske spises en smule mindre.
Nu nævner du selv sukker og søde sager. Måske der skal lidt flere mindre måltider puttes ind, så der er en chance for at holde blodsukkeret oppe - og så skal gulerodsstængerne (eller hvad du nu ellers kan finde på at sundere sager) stå klar til når sliksygen melder sig.
Selvfølgelig skal lægen/jordemoderen ind over, men hvis du vælger at spise måske bare 2-300 kcal mindre hver dag, så vil du også automatisk tabe dig. Langsomt, men sikkert. Og 2-300 kcal føles ikke uoverskueligt på samme måde som lige pludselig kun at måtte spise 1600 kcal, når du er vant til at spise f.eks. 2700 kcal.
Med to børn i forvejen og en lille ny på vej, er der sikkert nok at se til :-)
Derfor tænker jeg at, måske skal der i virkeligheden ikke så meget til, når alt kommer til alt. Det jeg mener, er, at du sikkert har været vant til at spise en smule for meget til et eller flere måltider, så skal der måske spises en smule mindre.
Nu nævner du selv sukker og søde sager. Måske der skal lidt flere mindre måltider puttes ind, så der er en chance for at holde blodsukkeret oppe - og så skal gulerodsstængerne (eller hvad du nu ellers kan finde på at sundere sager) stå klar til når sliksygen melder sig.
Selvfølgelig skal lægen/jordemoderen ind over, men hvis du vælger at spise måske bare 2-300 kcal mindre hver dag, så vil du også automatisk tabe dig. Langsomt, men sikkert. Og 2-300 kcal føles ikke uoverskueligt på samme måde som lige pludselig kun at måtte spise 1600 kcal, når du er vant til at spise f.eks. 2700 kcal.
12 år18. januar 2012 kl. 09:06
Girl next door
Fandt lige den her: morsbaby.net
Er ikke enig i det med antallet af kalorier ...
("En ikke gravid kvinde skal bruge cirka 2.100 kcal per dag.
En gravid skal bruge cirka 2.500 kcal per dag.
En ammende kvinde har brug for cirka 3.000 kcal per dag").
...da jeg i hvert fald ikke kan spise ca. 2100 kcal og holde vægten, men man kan jo bare trække lidt fra så det passer og så lægge 400 kcal til som gravid.
Hvis man så som gravid spiser det man måtte inden man blev gravid og evt, en lille smule ekstra, hvis det er nødvendigt, så må vægten jo falde stille og roligt.
Er ikke enig i det med antallet af kalorier ...
("En ikke gravid kvinde skal bruge cirka 2.100 kcal per dag.
En gravid skal bruge cirka 2.500 kcal per dag.
En ammende kvinde har brug for cirka 3.000 kcal per dag").
...da jeg i hvert fald ikke kan spise ca. 2100 kcal og holde vægten, men man kan jo bare trække lidt fra så det passer og så lægge 400 kcal til som gravid.
Hvis man så som gravid spiser det man måtte inden man blev gravid og evt, en lille smule ekstra, hvis det er nødvendigt, så må vægten jo falde stille og roligt.
12 år18. januar 2012 kl. 09:11
Håber der er nogen af jer der har noget god erfaring