De der små irriterende 4-5 kgs.. hvordan holder jeg dem væk, sådan ca. forever?

Du læser en tråd i debat > vægttab

De der små irriterende 4-5 kgs.. hvordan holder jeg dem væk, sådan ca. forever?
Jeg er en 28 årig pige. Har døjet meget med yo-yo vægt i flere år. Har prøvet at gå hele vejen fra at være lettere buttet, til slank, til meget slank, til anorektisk og til slank igen. Jeg har prøvet at sulte mig ned i vægt mange gange, hvorefter jeg har taget det hele + mere, på igen. Har over-motioneret, og dog haft perioder, hvor jeg KUN dyrkede sofaen.
Nu er jeg her igen. Vil bare SÅ gerne slippe af med de her 4-5 kgs, og HOLDE stilen. Leve sundt, dyrke motion og være glad og tilfreds med min krop. Hvad er bedst.. at snuppe en nupo-kur m motion feks, og komme forholdsvis hurtigt ned i vægt (hvorefter den holdes derefter), eller at lade det gå stille og roligt, (selvom det er en udfordring for min tålmodighed.) ?
Jeg vil bare gerne passe mit tøj igen. Gider ik at skifte det meste af garderoben ud, bare når det drejer sig om nogle få kgs, som kan gøre en forskel.
Men min forbrænding har været hårdt prøvet, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, for at komme ned i vægt, og holde den der.
Pls help!!!
13 år13. november 2011 kl. 16:55
re: De der små irriterende 4-5 kgs.. hvordan holder jeg dem væk, sådan ca. forever?
Sarah har du lyst til at fortælle
din højde og vægt?
Så har vi lidt at gå efter ang forslag til dig:)
13 år13. november 2011 kl. 19:01
re: De der små irriterende 4-5 kgs.. hvordan holder jeg dem væk, sådan ca. forever?
du kunne prøve med æblecider - du kan få det som tabletter, hvis du ikke kan drikke det blandet op i vand. det øger forbrændingen en lille smule og vil måske hjælpe med at få de fem kilo væk

13 år13. november 2011 kl. 19:12
Hej Kis
Jo, jamen jeg er "et lille nips" på de her 154-155 cm, og vejer pt. et sted mellem 48-49 kgs. - I og for sig en ganske normal vægt (som lader mit bmi svinge mellem 20-21.) Men jeg har I flere år ligget på et vægtinterval fra 44-47 kgs, hvilket jeg var godt tilfreds med. der kunne jeg da i det mindste passe min garderobe. Der er bare ikke noget mere deprimerende, end når det meste af tøjet blir for småt, bare pga nogle sølle kgs.. Jeg kan også godt tabe mig. Men det skulle jo nødigt ryge på igen. ;) og jeg har svært ved at holde stilen, uden at skulle sulte.

Og mht æblecidereddiketabletter... har prøvet dem engang, hvor jeg tabte mig af det. men jeg havde også et aktivt job, hvor jeg automatisk heller ikke spiste så meget. Så vægttabet skyldtes nok mest en livsstilsomlægning, tror jeg. Men tak for tippet. :)
13 år13. november 2011 kl. 21:31
Sarah du er helt sikkert med på sund kost.
Dine egne ord lyder: leve sundt og dyrke motion.
Så bliver du glad og tilfreds med din krop.
Jeg tænker at at du skal snyde din forbrænding ved at spise 6 gange om dagen.
Således at kroppen får noget at arbejde med.
Selv om du er et lille nips må du jo godt ha´former:)
God aften

13 år13. november 2011 kl. 22:21
Hej Sarah,
der er jo også noget med at kroppen ændrer lidt facom med årene...ja ja, du er ung endnu, men alligevel sker der noget....
Jeg kan godt forstå dig og jeg har også haft det på samme måde, at de lækre bukser jeg havde, som bare sad fantastisk...dem har jeg kæmpet for at komme i igen, men faktum er, at det kommer jeg ikké med mindre jeg nærmer mig den anoretiske vægt jeg havde dengang jeg kunne snige mig i dem. Måske det er bedre at slutte fred med sin vægt og acceptere at de 4 kg godt må være der. Det er nok bare der din krop gerne vil være. Nok ikke det svar du gerne vil høre, men måske et der kan gi dig ro i sindet hvis du kan acceptere...
13 år16. november 2011 kl. 08:29
Jeg kan sagtens kende din beskrivelse med yo-yo vægt, at tabe mig og tage på igen og at have svært ved at holde vægten, når ønskevægten endelig er nået. Ligesom dig har jeg også prøvet alverdens kure, at sulte mig mere end godt osv osv.

Det er nu efter flere års kamp lykkedes mig at finde ud af, hvad der virker (for mig):

Jeg sørger for at få noget af den gode slags fedt hver dag - gerne om morgenen i form af mandler. I løbet af dagen er det f.eks. i form af pesto, hummus, avocado eller peanut butter eller andre "fede" ting som jeg førhen ALDRIG kunne finde på at spise. Men som sagt den gode slags fedt.

Jeg sørger også for at få proteiner i løbet af dagen og i en vis grad mindske mit kulhydratforbrug. Stadig indenfor de anbefalede grænser, men der kan jo godt stå 50 i stedet for 60 ved kulhydraterne, når det hele er tastet ind ;-)

Sidst, men bestemt ikke mindst, så har jeg regnet ud, hvor mange kalorier jeg må få, hvis jeg skal holde en bestemt vægt og er så og så aktiv. Min "drømmevægt". Jeg bruger denne side til det:

lidtfedt.dk

Men mad i tal kan selvfølgelig også bruges.

Jeg sørger så for, hver dag at jeg ikke overskrider det antal kalorier, jeg må spise for at bevare vægten. Jeg spiser heller ikke for lidt, f.eks. 1500 kcal, hvis jeg gerne må spise 1810 kcal. Det er vigtigt at prøve at ramme så præist som muligt. 100 kcal mindre er okay, men ikke meget mere.

Det har taget tid, men intet i forhold til de gange, hvor jeg har haft travlt og er blevet negativ over at jeg ikke kunne holde mit mål, eller i forhold til at falde i eller giver helt op fordi det jeg havde gang i var urealistisk i forhold til hvordan jeg er skruet sammen.

Og lige netop dét er nok ret vigtigt. Hvordan er du skruet sammen? Hvordan fungerer det for dig at sætte er stramt mål og nå det? har det virket indtil nu? Skulle du måske gøre noget andet? Hvad kunne du gøre, som kunne være et match for dig?

Sidste dag tænkte jeg på, at der godt nok bare er lang vej igen og at nu gad jeg snart ikke mere. Men vejen bliver uden tvivl endnu længere, hvis jeg giver op i stedet for at fortsætte stille og roligt. Og vil jeg så have et vægttab eller vil jeg give op?

Ved ikke om det kan hjælpe dig, men nu er erfaringen om ikke andet givet videre :-)

13 år19. november 2011 kl. 12:26
Tusind tak for jeres replies!
Har først set svarene nu..
Uldsok: Ja, der kan måske godt være noget om snakken, mht at kroppen ændrer facon med årene, selvom jeg godtnok stadig er forholdsvis ung. Men jeg vil alligevel ikke gi op i mit vægttabsforsøg. :) Når/hvis jeg så når dertil, hvor INTET har en langvarig effekt, ja, så ku det overvejes, om jeg vil stoppe op og "slutte fred", som du kalder det. Men jeg blir ved lidt endnu.

Girl next door:
Mange tak for dine råd! Det er skønt at høre, at du har fundet noget, som virker for dig. Og ja, nogle gange kan det tage lang tid før man når dertil. Og at det kan være lidt af en snegleprocess. Men hovedsagen er, at der sker noget overhovedet. :) Hellere langsomt og sikkert, end hurtigt og kortvarigt. Jeg har været inde at kigge på den side, som du gav link til. Og jeg indtastede mine informationer. Men jeg er lidt nervøs over om den mon også regner rigtigt? for jeg synes, at man kan spise rigtigt meget, når man taster ind.. Feks, er jeg 28, ønsker at veje ca 45 kgs (husk, jeg er kun 154 høj), og mit aktivitetsniveau er omkring 1,6-1,7. Eller, jeg læser, har et lille deltidsarbejde ved siden af, hvor jeg er i butik i 4 timer. Og så dyrker jeg motion omkring 45 min 3 gange ugentligt. Og efter indtastningerne, kan jeg altså spise omkring 1800 kalorier.. Ved ikke, om det er helt rigtigt?
Men jeg prøver at sætte mig realistiske mål.. fx et langsigtet mål, der hedder 46 kgs til min fødselsdag i februar, og 45 kgs til marts. Jeg ville hellere end gerne smide kiloene med lynets hast, men så er jeg bange for, at det ikke holder.... endnu engang. Og denne gang skal det altså holde. Så jeg må væbne mig med tålmodighed, og klø på med de sunde kost - og motionsvaner. :)
13 år21. november 2011 kl. 20:55
Jeg vil helt klart foreslå at du tager det stille og roligt. Fx ½ kg om ugen. Det virker måske som meeeeget lidt, men ved små ændringer i kosten kan du let smide ½ kg om ugen uden overhovedet at føle du er på kur. Det fede ved det hele er at kiloene bliver af!

12 år24. november 2011 kl. 20:44
Bedre sent end aldrig... ved ikke om du ser det, men det er da et forsøg værd ;-)

Det link som jeg gav dig, har jeg rigtig gode erfaringer med. Jeg bruger det sammen med madital.dk og de to programmer er stort set enige i, hvor mange kalorier, man må indtage.

Et aktivitetsniveau på 1,6 - 1,7 er også ret pænt, så der bliver selvfølgelig brugt lidt kalorier.
Det der med aktivitetsniveau kan altså snyde lidt. Der bruger jeg madital.dk til at ramme det rigtige aktivitetsniveau.

Jeg har sat min profil til 1,1 og taster så alle aktiviteter ind hver dag. Et stort arbejde godt nok, men så ved jeg at jeg ikke spiser for meget eller for lidt i forhold til hvad jeg har lavet.

12 år12. december 2011 kl. 19:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });