Sænker man sit blodtryk sammen med vægten ?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Sænker man sit blodtryk sammen med vægten ?
Hej her;
Jeg vil gerne lige spørge om noget. Jeg er en mand på 42 som vejer for 2. BMI på 37,5. Jeg gik til en læge som konstaterede at mit blodtryk er alt for højt, men at det er muligt at sænke det hvis jeg taber mig. Er der nogen som har erfaring med det ?

Det er ikke fordi jeg er ret motiveret til at spæge mig, men mit helbred er åbenbart afhængig af at jeg gør det.

Måske er der en som har prøvet det og kan bekræfte rigtigheden af påstanden.

Mvh. Thomas
13 år28. juni 2011 kl. 02:31
re: Sænker man sit blodtryk sammen med vægten ?
hej tjep

jeg var også overvægtig og havde for højt blodtryk.
jeg har så smidt 30kg. men men, mit blodtryk er stadig for højt. jeg har det dog bedre på mange måder og flere ting er nemmere. jeg er også undersøgt på kryds og tvæs men årsagen fandt de aldrig. ud over en bemærkning om det nok er arvelig ;-)
lise
13 år28. juni 2011 kl. 05:00
Tak for svar
Ja jeg havde nok en formodning om at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng.
Men tak for svar, jeg prøver ligegodt at tabe mig lidt og ser om blodtrykket ændrer sig.

Mvh. Thomas
13 år28. juni 2011 kl. 09:47
dit blodtryk og dit strees niveau hænger sammmen.
man kan sænke streesniveauet med motion. et godt kondital er vigtigere end din vægt.

hvis man vil tabe sig er kosten dog det vigtigste.
13 år28. juni 2011 kl. 12:31
Jeg har arveligt hoejt blodtryk, og tager medicin dagligt MEN de 20 kg jeg har tabt mig pt. har gjort en forskel. Jeg tager nu kun den halve dosis af hvad jeg skulle foer. Det goer en stor forskel og kan give dig mange ekstra aar at level i sidste ende, det er det vaerd Thomas :)
13 år28. juni 2011 kl. 12:38
Tak for flere svar
I er ret enige med lægen kan jeg høre. Det er jo for så vidt godt nyt at jeg kan forbedre fremtidsudsigterne ved træning og kost. Men jeg bliver vist nødt til først at træne min viljestyrke.

Mvh. Thomas
13 år29. juni 2011 kl. 00:30
prøv at sove 20min midt på dagen. og hører noget godt musik. du kunne også prøve med lidt yoga, en strandtur eller en god bog.
sålænge det sænker streesniveauet og dermed blodtrykket.
god sommer.
13 år29. juni 2011 kl. 07:54
Hej,
jeg har ikke læst svarene igennem, men...
Du kan godt sænke dit blodtryk ved at tabe dig, dog sker det ikke for alle. Dit blodtryk afhænger jo både af genetiske faktorer, men også livsstil.
Ved fysisk aktivitet og kostændring og hermed formentligt et vægttab vil du gøre blodgennemstrømningen i de arbejdende muskelgrupper bedre, da du både vil gøre dit nuværende kappilærnet større og mere "mangfoldigt" (altså udvikle nye kappilærer - som forresten er derigennem blodudvekslingen sker). Når dette sker vil blodtrykket sænkes da der er mere overflade hvor blodet kan udveksles.
Når du spiser sundere og efter anbefalingerne, vil indholdet af kolesterol og andre stoffer i blodet ændres, og dette medvirker også til hvor "tykt" dit blod er og dermed hvor højt et tryk det kræves at transportere dette rundt i kroppen med.
Jeg håber det var et svar der kan forstås. :)
13 år29. juni 2011 kl. 22:34
De ekstra 20kg belaster hele kroppen, inkl. hjertekarsystemet, saa det hjaelper i sigselv.

Men selvfoelgelig er det mest at jeg nu spiser sundt og traener, taenkte det lidt gav sigselv.

Jeg gik fra pizza og chips overspisning paa sofaen til nu at traene 4 gange om ugen og spise sund mad. Du skal bare igang, saa kan du maerke og se en forskel og det skubber dig frem. Held og lykke Thomas, you can do it!
13 år30. juni 2011 kl. 08:28
Tak for svar
Jeg har lige konstateret at jeg har tabt mig 5 kilo siden første marts. Dengang vejede jeg 130 kg, mere end nogensinde før, ca. samtidigt fik jeg konstateret det høje blodtryk.

De 5 kg. er tabt ved 300 timers fysisk arbejde på en byggeplads, altså ca. 17 gram fedt arbejdet væk i timen. Det er ret fantastisk hvor meget fysisk arbejde man kan udføre på så lidt brændstof. men selvfølgelig ikke så godt hvis man skal tabe sig.

Nu har jeg sat mig for at prøve at tabe yderligere 5 kg, så jeg er under 120 kg. og dernæst få målt mit blodtryk igen.

Jeg tror også der kan være en del om at et højt blodtryk kan relateres til højt stressniveau, så det vil jeg også prøve at undgå.

Mvh. Thomas
13 år30. juni 2011 kl. 11:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });