#2 af sqzee (slettet)
af med de 10 kg igen!
Du læser en tråd i debat > vægttabsqzee (slettet)
re: af med de 10 kg igen!
Du har en hel masse spørgsmål som jeg tror du nemmest vil få svaret ved at taste ind. Så snart man begynder at taste ind kan man se hvor alle de kcal kommer fra. Hvis du gør det over en uge så tror jeg det vil være nemt for dig at se hvad du gør "galt" og hvad det er der for dig til at tage på.
13 år22. maj 2011 kl. 13:57
Bøllefrøet (slettet)
Jeg tog også 10 kg på, da jeg fik min kæreste (som jeg i dag er gift med) og jeg startede på studie.
En af de ting, der gik galt for mig, var at jeg fik markant bedre (og federe) mad, når jeg spiste sammen med min kæreste. Fra at jeg sjældent fik kød og sjældent andet en kylling, så blev det til kød hver dag og sovs - noget jeg ikke lavede til mig selv. Jeg fik også en del mere mad, da vi havde det med at dele maden i to. Problemet er er bare at en pige/kvinde ikke kan spise lige så meget som en dreng/mand. Vi fik nok også noget mere slik og chips (tvhygge), end jeg gjorde som single. Mon ikke du også gør nogle af de ting?
Studielivet betød også en del mere alkohol for mit vedkommende. Der var ret mange fester, venner man lige drak en øl med på en hverdag, måske delte kæresten og jeg en flaske vin osv. Alkohol kan min vægt slet ikke tåle ;-)
Jeg er så heller ikke i tvivl om, at man sidder ret meget mere stille på et studie end i en vuggestue og det gør en forskel. Prøv at ændre lidt i din profil mht. aktivitetsniveauet og se hvad det gør i, hvor mange kalorier man må spise for.
Jeg var alt for langsom til at tage hånd om problemet, så jeg håber at du får gjort det nu, så du ikke behøver at skulle tabe mere end 10 kg.
Hvad gør man så for ikke at spise så meget slik osv. Ja jeg er ret ny herinde, men har prøvet at tabe mig før og det som jeg gør nu er: 1) at finde et sundt alternativ - f.eks frugt skåret i stykker, bær, grønsagsstave. 2) spiser det mindst usunde alternativ - evt. en lightversion eller 3) spiser mindre i løbet af dagen, så der er plads til det, som jeg gerne vil spise.
Når det kommer til fedende mad, så har jeg før haft held med følgende metode: Kun 1 almindelig portion. Ikke noget med at tage to gange. Så handler resten "bare" om at bide tænderne sammen og nyde den ene portion man må få. På restaurant har jeg også nogle gange tage en forret og en dessert, hvis jeg bare MÅTTE have dessert og ellers kun en hovedret.
Det er også en god ide at sørge for at spise en masse grønsager, havregryn o.l. som fylder godt, men er forholdvis kaloriefattigt i løbet af dagen, så man ikke er alt for sulten, når man sætter sig til bordet, men at der er plads i kalorieregnskabet.
Håber det gav nogle prej om hvad du måske gør forkert og ideer til, hvad du måske kan gøre.
:-) Bøllefrøet
En af de ting, der gik galt for mig, var at jeg fik markant bedre (og federe) mad, når jeg spiste sammen med min kæreste. Fra at jeg sjældent fik kød og sjældent andet en kylling, så blev det til kød hver dag og sovs - noget jeg ikke lavede til mig selv. Jeg fik også en del mere mad, da vi havde det med at dele maden i to. Problemet er er bare at en pige/kvinde ikke kan spise lige så meget som en dreng/mand. Vi fik nok også noget mere slik og chips (tvhygge), end jeg gjorde som single. Mon ikke du også gør nogle af de ting?
Studielivet betød også en del mere alkohol for mit vedkommende. Der var ret mange fester, venner man lige drak en øl med på en hverdag, måske delte kæresten og jeg en flaske vin osv. Alkohol kan min vægt slet ikke tåle ;-)
Jeg er så heller ikke i tvivl om, at man sidder ret meget mere stille på et studie end i en vuggestue og det gør en forskel. Prøv at ændre lidt i din profil mht. aktivitetsniveauet og se hvad det gør i, hvor mange kalorier man må spise for.
Jeg var alt for langsom til at tage hånd om problemet, så jeg håber at du får gjort det nu, så du ikke behøver at skulle tabe mere end 10 kg.
Hvad gør man så for ikke at spise så meget slik osv. Ja jeg er ret ny herinde, men har prøvet at tabe mig før og det som jeg gør nu er: 1) at finde et sundt alternativ - f.eks frugt skåret i stykker, bær, grønsagsstave. 2) spiser det mindst usunde alternativ - evt. en lightversion eller 3) spiser mindre i løbet af dagen, så der er plads til det, som jeg gerne vil spise.
Når det kommer til fedende mad, så har jeg før haft held med følgende metode: Kun 1 almindelig portion. Ikke noget med at tage to gange. Så handler resten "bare" om at bide tænderne sammen og nyde den ene portion man må få. På restaurant har jeg også nogle gange tage en forret og en dessert, hvis jeg bare MÅTTE have dessert og ellers kun en hovedret.
Det er også en god ide at sørge for at spise en masse grønsager, havregryn o.l. som fylder godt, men er forholdvis kaloriefattigt i løbet af dagen, så man ikke er alt for sulten, når man sætter sig til bordet, men at der er plads i kalorieregnskabet.
Håber det gav nogle prej om hvad du måske gør forkert og ideer til, hvad du måske kan gøre.
:-) Bøllefrøet
13 år22. maj 2011 kl. 18:24
Bøllefrøet (slettet)
Kom lige i tanker om to ting, der kan hælpe på, at man ikke får spist for meget sammen med kæresten: 1) lad være med at lave mere mad, end det er ok at spise. Så kommer man ikke til at tage mere end en portion, for der er ikke mere. 2) Øs op et andet sted en ved bordet, for så kommer man ikke så nemt til at tage noget ekstra, hvis det ikke står på bordet foran en og frister.
Et sidste tip, som jeg har hørt andre bruge, er at spise af en desserttallerken, for så kan man tage to gange og ikke få meget mere end hvad der kan være på en almindelig tallerken.
God fornøjelse :-)
Et sidste tip, som jeg har hørt andre bruge, er at spise af en desserttallerken, for så kan man tage to gange og ikke få meget mere end hvad der kan være på en almindelig tallerken.
God fornøjelse :-)
13 år22. maj 2011 kl. 19:02
Tinemusdk (slettet)
Nu skal du huske at tænke på, at man godt kan tage på i muskel%, hvis man dyrker meget motion, og muskler vejer altså ca. 20% mere en fedt. Derfor kan det jo godt være, at du taber dig, selvom du ikke kan se det på vægten. Prøv at holde øje med din kropstørrelse med et målebånd i stedet, og mærk efter om lår og mave bliver fastere og sådan. Hvis det er tilfældet, at du øger din muskelmasse, så vil din kroppe også ændre form i den positive retning. Jeg går ud fra, at du er medlem af et fitnesscenter med alt den træning, og her er det muligt at få målt din fedt- og muskel%. Prøv at gøre det med 1 måneds mellemrum, og se om der er forskel.
Og nåh ja, prøv at hold dig fra de søde sager, selvom det er svært ;-)
Dette er tilfældet for mig.
Knus herfra.
Og nåh ja, prøv at hold dig fra de søde sager, selvom det er svært ;-)
Dette er tilfældet for mig.
Knus herfra.
13 år24. maj 2011 kl. 15:06
Jeg fik anbefalet denne side, så håber meget den/i kan hjælpe mig i kampen mod kiloene. I sommers havde jeg det kanon. trænede hård boksetræning 3 gange om ugen, vægten var perfekt, min krop var rigtig trænet og jeg var tilfreds. men siden da er det bare gået ned af bakke. jeg begyndte at læse igen på universitet hvilket jo desværre inkluderer en masse stillesidenhed, hvilket jeg tildels giver skylden for de kiloer jeg har taget på. Derudover fik jeg en ny kæreste og er i den forbindelse nok blevet alt for magelig (der er for meget hyggesnask om aftenen). så alt i alt har jeg nok taget 10 kg på og kan efterhånden ikke passe 3/4 af min garderobe :(
Det er rigtig træls og jeg vil meget gerne tabe de 10 kg igen. Jeg træner stadig meget, jeg løber, danser zumba og bokser ca. 4-5 gange om ugen og der går ikke en dag uden jeg får rørt mig min. 30 min. men alligevel føles det som om jeg stadig bliver større og det bekymrer mig. Jeg spiser slik/andet et par gange om ugen om aftenen, lige som mange andre jeg kender, men de kan åbenbart godt holde vægten. Det irriterer mig at jeg altid har skulle bekymre mig om hvad jeg putter i munden og om jeg får trænet. de gange hvor jeg har tabt mig meget har været over lang tid og uden jeg har været på kur eller noget, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg egentlig har gjort anderledes der :/ det er bare sket. det eneste forskel er at jeg har arbejdet fuldtid i den periode, så det virker som om det er hver gang jeg begynder i skole igen at kiloene rasler på. kan der virkelig være så meget forskel i aktivitetsniveau på at gå i skole og arbejde i en vuggestue? det drejer sig om 10 kg og dyrker jo stadig meget motion i fritiden. men vil meget gerne havde råd til hvad i gør for at holde jer fra alt det usunde og sige fra. og allermest hvordan i begrænser jer når i får noget rigtig god mad serveret og bare har lyst til at spise. håber virkelig det her kan hjælpe mig:)
på forhånd tak.