Det sunde fedt - hvordan?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Det sunde fedt - hvordan?
Hej allesammen

Jeg har fået øjnene op for, at et vægttab ikke fungerer uden at indtage noget fedt og skal til at få det puttet ind i min daglige kostplan. Jeg spiser ca. 20 mandler om dagen, enten med havregryn om morgenen eller som et mellemmåltid. Derudover steger jeg i raps- eller olivenolie - og så rækker min fedt-fantasi ikke længere! :(

Jeg kommer yderst sjældent over 7-10% fedt i min dagskost og det er jo slet ikke nok. Jeg kan ikke lide avocado, så det er en udelukket kilde til det sunde fedt.

Hvordan får I proppet fedtet ind I Jeres kost og hvordan spiser I Jer så mætte, når så mange af de tilladte kalorier bliver brugt på fedt? :/ Jeg spiser gerne 1500 kcal om dagen, og det holder mig fint mæt, men ligeså snart jeg får fedt-procenten at passe, så er der ikke nok kalorier til at blive mæt. Hvad gør I? :)
13 år29. marts 2011 kl. 18:04
re: Det sunde fedt - hvordan?
Hej

Kan du eks lide smoothies ? Der kommer jeg lidt i, og det kan du ikke smage det - eks kærnemælk med jordbær, citronsaft og vanilie. Og det er også rigtig sundt olien ikke har været opvarmet. Livets olie er en rigtig god olie eller Udos choice.

Ellers er der flere mayonnaiser der er lavet på gode olier, der kunne du også få noget sundt fedt. Men man skal lige være opmærksom på varedeklarationen.

Eller du kan bage de gode fedtstoffer i dit brød, der kan du jo selv 100 procent kontrollere hvad der kommer i.

Og jeg spiser 1300-1500 kcal om dagen, jeg spiser nærmest konstant. Måske der er meget stivelse i din kost, der er der også mange kcal i. Men mange er mine mellemmåltider er grønt og frugt hvor der ikke tæller så krafttigt i kcal regnskabet.

Man kan også få avocadoolie den smager ikke af avocado, hvis det er ;=)

I dag har jeg eks spist

Et stk grovtoast med becel, ost og en kiwi
friskpresset grape og grøn te

gulerødder

en halv rugbrød, fisk, becel, tomater, agurk, citron, vand

en stor kande hindbær smoothie

kartoffelsalat, blomkål, peberfrugt og frikadeller

Ja og så plejer jeg også at få lidt frugt senere. Og så drikker jeg meget vand - så jeg er aldrig sulten faktisk.

Det jeg har fået i dag plus 1-2 frugt bliver ca. 1300 kcal.

Mange hilsner Teamprincess
13 år29. marts 2011 kl. 18:37
Hvad med at hælde lidt olie over salaten, eller tilsætte sunde kernder eller nødder til salaten??? Sådan plejer jeg at gøre. Jeg har fået indprintet mig selv at jeg skal have nok fedt, så jeg spiser fedt til alle hovedmåltider for at jeg får nok. Til min morgenmad putter jeg olie på havregrøden i stedet for smør......eller en skefuld i min smoothie hvis det er det jeg får. Til frokost og aften kommer jeg en skefuld over mine grønsager eller tilsætter nødder. Har jeg stadig ikke fået nok, plejer jeg at spise et par stykker af mine hjemmelavede romkugler eller lidt mandler/nødder som aften snack.

Jeg har ikke problemer med at jeg overstiger mit kalorie-antal, så det kan jeg ikke hjælpe med :)
13 år29. marts 2011 kl. 18:38
Smoothies var en rigtig god ide - jeg er bestemt ikke kræsen, så det ville da være smart! :)

Er Livets Olie en bedre olie end f.eks. almindelig rapsolie? Har lige googlet Livets Olie og den er jo ikke ligefrem billig, så mit SU-budget vil helst nøjes med rapsolie eller noget tilsvarende, hvis det kunne være ligeså sundt..?
13 år29. marts 2011 kl. 19:18
Fakta har lige haft ( og har stadig her) 1 l. extra jomfru olivenolie til 25 kr. Så det er muligt på en Su.
13 år29. marts 2011 kl. 19:33
Jeg kan godt lide at lave en dressing af citronsaft, rapsolie, salt, peber og chilli, den er rigtig god i en grøn salat, eller en grøn salat med rejer.

Jeg spiser rigtig meget fisk, både fede og mindre fede og eksempelvis marinerede sild indeholder meget af det gode fedt.

Jeg spiser mandler på mine havregryn eller tilsætter dem til en rigitg god risret.
13 år29. marts 2011 kl. 19:36
Spiser chiafrø hver morgen til min frugtsmoothie samt lidt nødder/mandler. Eller blender en rå grød af banan og avocado og pynter med granatæblekerner eller lidt tørret frugt.
Fede fisk et par gange om ugen.
Kerner og frø i bagværk eller i grød. Eller græskar- og solsikkekerner som snack.
Har altid oliven- og tidselolie stående.
Eller hvad med oliventapenade på brød????
Mayo og remoulade indeholder også de sunde fedtstoffer.
13 år29. marts 2011 kl. 21:10
Livets olie og udos choice er dyre - da de er en komplet fedtsyre sammensætning omega 3, 6, 9. Det er ikke olie man steger i , men indtagers som kosttilskud. I smoothies osv. Altså det er et kvalitetsprodukt. Alt for billige olier gør ikke nødvendigvis noget godt for helbredet, det har noget med måden det bliver produceret på. Men koldpresset olier er de sundeste, og koster som regel lidt mere. Men de holder også længe.

Men hvis du er på su så er det lige netop hørfrøolie og rapsolie du skal gå efter da det er disse typer der indeholder, omega 3 som vi alle bør have mere af, da det gør en masse godt for vores helbred, hud, hår og skønhed. De er selvfølgelig også i fisk som det også er nævnt.

Hvis du vil have gode opskrifter på smoothies så kan jeg anbefalde Lene hansson eller Thorbjørk Halfsteindortir.De 2 damer har lavet mange bøger som sundhed og opskrifter. Du kan låne bøgerne på biblioteket, hvis du har interesse for sundhed osv.

Mange hilsner

13 år29. marts 2011 kl. 22:42
Chiafrø indeholder mere omega 3 end hørfrøolie og kan bruges i både bagværk og i smoothies.
.Har en del bøger af især Lene og en del opskrifter fra Thorbjørg. Jeg blander ellers bare mine frugter/grønt som jeg vil. Idag smed jeg 3 æbler, 2 stængler bladselleri(hvilket jeg ellers absolut ikke bryder mig om) persille og et lille stk ingefær i saftpresseren og det gled lige så stille og nemt ned. Glæder mig allerede til et glas i morgen.
13 år30. marts 2011 kl. 20:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });