Åh åh..

Du læser en tråd i debat > vægttab

Åh åh..
Nu er jeg ved at gå i panik! Jeg prøver at vedligeholde min vægt på ca 60 (+/- 2 kg).. Men jeg har et problem, som jeg håber, nogen kan hjælpe mig med.
Jeg træner flere gange om ugen.. Mest styrke, eftersom jeg gerne vil øge muskelmassen, så jeg forbedrer hvilestofskiftet.. Men nogen dage orker jeg ikke træning, eftersom jeg er 3g'er og kommer sent hjem fra skole.. Men når jeg ikke træner, ryger der alt muligt 'forbudt' ind. Jeg får lyst til slik.. og værst af alt - jeg tillader mig selv at spise det, og derefter får jeg dårlig samvittighed. Derimod når jeg træner, har jeg kontrollen, og jeg spiser intet usundt..
Er der nogen, der kender det eller ved, hvad jeg kan gøre ved det? :s

13 år16. marts 2011 kl. 19:26
re: Åh åh..
Kender det godt. Altså det med at miste kontrollen.
Jeg er begyndt at tillade noget "slik" i mit kcal-indtag, faktisk hver dag! Selv om det bare er 1 lakrid og 6 g. chokolade el.lign. , så hjælper det mig meget.
Så når jeg ikke får trænet, så kan det ske, at der ryger lidt mere ind - men "straffer" altid mig selv, ved at SKULLE gå en rask tur eller cykle - uanset om jeg har tid eller lyst. Det har hjulpet meget - så nu sker det næsten ikke mere.
13 år16. marts 2011 kl. 20:00
Jeg gætter på, at dit blodsukker er lavt sidst på eftermiddagen, hvor du ikke har fået noget at spise i mange timer. Nogle skolers spisefrikvarterer ligger urimeligt tidligt i forhold til den lange skoledag.

Når du motionerer, frigøres hormonet glicagon fra musklerne, og det får leveren til at frigøre nogle af sine sukkerdepoter, så blodsukkeret stiger. Derfor bliver du ikke lækkersulten, og kan gennemføre kun at spise sundt.

Når du ikke motionerer kommer du hjem med et lavt blodsukker, du får lyst til ,og dine øjne søger og får øje på alt det usunde. Sørg for ikke at have noget i huset og ikke at have penge i pungen på vejen hjem.

Jeg tror, det vil hjælpe dig, hvis du ikke kommer hjem med et lavt blodsukker. Skræl nogle gulerødder, put dem i en lille pose sammen med 10-20 hele mandler og spis det i det frikvarteret før sidste time. Der er kulhydrat i gulerødderne og fibre, der mætter. Der er fedt i mandlerne, og fedtet gør, at kulhydraterne optages langsommere, så dit blodsukker ikke stiger alt for meget. I stedet for mandlerne kan du tage en humpel halvfed ost med f.eks 30%. Det giver både fedt og protein. Protein optages langsomt og virker også stabiliserende på blodsukkeret.

Alternativ eller gerne samtidig med dette, så tænk igennem, hvad du vil være op imod, når du kommer hjem og læg en strategi for, hvordan du vil modstå det. Fristelser, man er forberedt på, er lettere at modstå, end uforberedte fristelser (hvor velkendte, de end er). Så ansrt du kommer hjem, kan du spise et lille sundt måltid, der indeholder både kulhydrat, protein, fedt og fibre - f.eks. en lille portion mager fromage frais (f.eks.50-75 g) blandet med en lille smule cheasy med vanilie (f.eks. 25-50 g), lidt All-Bran plus (f.eks.15 g), lidt snittet frugt (bær eller æble 25-50 g ) og lidt hakkede mandler (5 g). Det vil give mæthed og samtidig stille din lyst til noget sødt, for det smager næmest som dessert. Du kan selvfølgelig også vælge ½ skive rugbrød med ost eller pålæg.

Jeg vil foreslå dig at gå på biblioteket og låne bogen "Slank for altid med den effektive cirkel" af Charlotte Nymann. Det er lidt tør læsning, og jeg måtte læse den af mange gange og nogle steder flere gange, før alle brikkerne gav mening, men den giver dig en rigtig god viden om, hvornår og hvorfor man bliver lækkersulten. Forstår du den, og kommer du op i biologi i stofskiftet, vil du være tæt på er 12-tal.

Held og lyke
13 år16. marts 2011 kl. 20:17
for mig handler det om at mærke sin krop. I mange år har jeg gjort det når jeg var MÆT. Derfor har jeg det meget nemmere de dage hvor jeg træner for så kan jeg mærke min krop når den er brugt. Hvis jeg skal til fødselsdag eller lignende så tager jeg til træning inden for så kan jeg meget nemmere kontrollere mit madindtag. Derfor kender jeg kun alt for godt det med at det er meget svære de dage jeg ikke træner. Men jeg kan dog mærke at bevidstheden gør det nemmere at håndterer.
13 år19. marts 2011 kl. 18:15

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });