Ny herinde og lidt i tvivl :)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ny herinde og lidt i tvivl :)
Er så taknemlig for denne fantastiske side og jeg taber mig stille og roligt. Inden jeg startede herinde har jeg åbenbart gået og spist ALT for lidt og derfor gik vægtabet bare totalt i stå. Nu spiser jeg 6 gange om dagen undgår hvidt, erstattet sukker med sødemiddel og motionerer spiser grønt, fuldkorn drikker masser af vand osv :)
Men jeg synes jeg kan spise rigtig meget og når sjældent/aldrig i overskud af kalorier og undrer mig om det virkelig kan være rigtig ?? Måske gør jeg noget forkert ? Jeg har sat min profil til aktiv svarende til butiksarbejde da jeg går hjemme og passer 2 små meget aktive unger. Lyder den god nok i jeres ører fordi så fortsætter jeg bare som nu :)
13 år15. marts 2011 kl. 22:27
re: Ny herinde og lidt i tvivl :)
Taber du dig, så spiser du tilpas (eller for lidt). Tager du på eller er vægten uændret, så spiser du for meget.

As simple as that.
13 år16. marts 2011 kl. 05:40
re: Ny herinde og lidt i tvivl :)
"As simple as that". Ja ... og alligevel nej.

Grundlæggende er det rigtigt, at spiser man tilstrækkeligt længe mindre energi (færre kalrorier) end man forbruger, så taber man sig på et eller andet tidspunkt, - forudsat at man ikke mister modet og "falder i" med at spise noget helt tosset fra de gamle vaner.

Man mister let modet, når vægten i en periode går i stå.

Prøv at se denne gået-i-stå-hed som et tegn på, at du har en velfungerende og klog krop, er er parat til at tilpasse sig ændrede livssituationer. Når den i en kortere eller længere periode (jeg kan ikke se din udgangsvægt og hvor længe, du har været undervejs) konstant har fået mindre energi, end den plejer, opfatter kroppen set som, at du er løbet ind i en hungerperiode, og den tilpasser sig ved at sætte sit stofskifte ned. Den reaktion er god for mennesker, der faktisk havner i livsomstændigheder, hvor de sulter; men når vi vil tabe os, er den selvfølgelig ikke hensigtsmæssig.

Giv endelig ikke op og kæmp hårdt for ikke at "falde i", for gør du det, vil du med et lavere stofskifte tage det tabte på lettere end du ellers ville tage på.

Jeg har kigget på din seneste kostindtastning - kun en dag, er den repræsentativ?) og jeg kan se, at du får en stor del af din energi fra brød, altså i form af kulhydrater og at du spiser meget fedtfattigt. Det kan være en af årsagerne til, at vægtabet driller. Faktisk er det sådan, at man skal have en vis portion fedt, for at kunne forbrænde kulhydrater. Får man for meget kulhydrat oplagres det som fedtdepoter. For at forbrænde fedtdepoter, skal man have fedt. Det lyder måske paradoksalt, men det er det ikke.

Prøv om du kan sammensætte din kost sådan, at du får mest muligt protein og flest mulige fibre (dit fiberindtag e r allerede godt, gætter jeg på), for begge dele giver mærhedsfølelse og begge dele forsinker forbrændingen af kulhydraterne, hvormed dit blodsukker stabiliseres på et lavt niveau. Det er når blodsukkeret et højt, at sukkeret lukkes ind i cellerne og omdannes til fedt. Spist færre kulhydrater (så max. 50% af din energi kommer fra kulhydrat) og spis så meget fedt, at mindst 27% og højst 30% af din energi kommer fra fedt. Fortsæt gerne med at spise fedtfattigt mht. de (farlige) animalske fedtstoffer (mælkeprodukter, kød) og prøv at få dit fedtstof fra de sunde vegetabilske fedtkilder og fra fisk (olivenolie, mandler og nødder og en halv avokado i nå og næ (men ikke for mange, for de indeholder mange kalorier) og fede fisk som sild, laks og makrel.

Jeg tror, du vil opdage, at du bliver særdeles mæt på et ganske beskedent kalorieindtag, og at du snart vil kunne mærke på din vægt, at din forbrænding er blevet ændret og øget.

Når du dyrker motion, så gør det intensivt i mindst 30 min. - pulsen skal op, du skal blive forpustet og svede - men måske færre gange om ugen. Herved opnår du det, der kaldes en god efterforbrænding, altså at forbrændingen forbliver høj mange timer efter. Almindelig motion (som den du får ved at passe dine unger hjemme) brænder da nogle kalorier af i forhold til, hvis du sad ved et skrivebord, men intensiv motion forbrænder forholdsmæssigt mange flere kalorier af netop pga. efterforbrændingen. Hvis du dyrker motion midt eller sidst på aftenen får du denne efterforbrænding om natten, hvor forbrændingen ellers falder.

Det er svært at få tid til motion, når du har arbejde og små børn. Du kan overveje løbe en tur, når børnene er lagt, eller at anskaffe dig en motionscykel sætte den foran fjernsynet og se TV-avis eller noget andet af det, du alligevel ville se fra sofaen, fra motionscyklen.

Jeg håber, dette kan hjælpe dig videre. Jeg har selv tabt 20 kg på 1½ år og har derefter holdt mit vægttab i 3 år bl.a. ved at følge disse principper.
13 år16. marts 2011 kl. 10:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });