Ny her på siden. Har brug for gode tips.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ny her på siden. Har brug for gode tips.
Hej alle.
Jeg er ny her på siden, og har brug for gode tips.
Jeg er en pige på 21, er 160 cm høj, og vejer ca. 64 kg. Jeg er spinkel af bygning, så min idealvægt er ca. 55 kg. Problemet er at jeg er meget kræsen, og derfor har svært ved at sammensætte en kost, som er forholdsvist sund.
Jeg spiser ikke grøntsager - hvilket er salat, agurker, majs, ærter, broccoli, blomkål etc. Jeg kan til nøds spise revet gulerod, men i et meget begrænset omfang. Jeg er ikke så glad for oksekød, men er derimod meget glad for kylling.
Jeg kan godt lide nogle frugter - såsom æbler, pærer, appelsiner(sure), kiwi, jordbær, blommer.. Dog ikke banan og meloner.
Er der andre som har samme problem, og har fundet en løsning? Jeg vil MEGET gerne tabe mig, da næsten hele min overvægt sidder på maven, og jeg derfor ser en smule gravid ud, og det påvirker mig meget psykisk.
Jeg er ikke så god til at spise rugbrød, men har nu vænnet mig til at spise rugboller - dog uden kerner.
Jeg dyrker ikke så meget motion, da hårde fysiske aktiviter giver mig hovedpine - nogle gange i flere dage, hvilket jeg ikke forstår.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg er meget i vildrede.
- Florissa.
13 år15. marts 2011 kl. 18:46
re: Ny her på siden. Har brug for gode tips.
Der kan være flere årsager til din hovedpine efter træning, men mit umiddelbare gæt er forkert kost i forbindelse med træningen, da din kræsenhed sandsynligvis sætter dig i underskud af diverse fødevarer og næringsstoffer.
Medmindre du presser dig selv alt for meget når du træner, så tror jeg ikke at smerten skyldes at du har skadet dig selv, men hvis det fortsætter selv efter at du føler at du er kommet i bedre form, så vil jeg da anbefale dig at smutte forbi lægen for det er bestemt ikke normalt at den slags ubehag opstår kontinuerligt.
Men prøv stille og roligt at lægge ud med nogle milde motionsformer som powerwalking, yoga, cykling og måske svømning. Noget, der er lidt skånsomt for kroppen. Og så byg langsomt formen op og se om det ikke hjælper. Pas på ikke at belaste en utrænet krop for voldsomt og pludseligt :)

Det med ikke at spise grønsager fordi man ikke kan lide dem, er jo meget enkelt. Det kan godt være man ikke kan lide skidtet, men man må bare klemme det ned alligevel. Det kan man godt, dårlig smag gør jo ikke ondt.. Ved godt det lyder lidt kontant, men det er jo reelt set den eneste løsning, udover at du selvfølgelig kan gøre dit for at tilberede råvarerne på den mest muligt indbydende måde. Det vil sige lave nogle lækre appetitvækkende salater, wok og supper hvori der indgår en masse lækre krydderier(karry, ingefær, hvidløg, paprika, oregano osv), benyt evt. soja sauce, salsa, olie/eddike-dressing(pas på med olien der indeholder sygeligt mange kcal), light-dressing, tzasiki, fromage frais mm... Alle disse ting kan gøre grønsagerne mere velsmagende. Du kan også 'gemme' grønsagerne i retter som lasagne, kødsovs, frikadeller mm... Det er vigtigt at du åbner dig og ikke bare tænker 'nej jeg kan/vil ikke' med det samme.. :)

Ydermere er råkost da en oplagt mulighed når du både kan lide revet gulerod og æble.

At du ikke spiser oksekød er jo intet problem, det har du ikke synderligt brug for hvis du ellers får nok jern andetsteds. Du kan jo bare spise alt andet magert kød du kan lide. Kylling er helt fint til en sund livsstil.
13 år15. marts 2011 kl. 19:32
Det er også en god ide at få masser af protein hvis du gerne vil tabe dig, det kan du fx få fra tun, æg, bønner.

Nu ved jeg ikke om du spiser mange søde sager, men ellers er det jo også et godt sted at starte med at skære dem væk :) Det kan godt give hovedpine de første par dage da kroppen ikke får sit sukkerrush :) Sørg for at spise en masse andet og gerne frugt, så du stadig holder dit blodsukker oppe.
13 år15. marts 2011 kl. 20:08
xX har sagt mange kloge ting.. En anden ting at huske omkring træning er vand og massere af det, det vil muligvis kunne hjælpe imod hovedpinen :)
Ellers er en gåtur jo også fint til at starte med, så behøver det jo ikke være 'hårdt' i starten :)
13 år15. marts 2011 kl. 20:34
Ja grøntsager er desværre et must (-:
Derudover er det vigtigt at skære ned for stivelsen - pasta, ris, kartoffller..
Opskriften på vægttab er jo egentlig meget simpel. Grønt grønt grønt, motion motion motion, vand vand vand.
Du kan jo evt. lave lækre smoothies. Du kan heller ikke rigtig smage bananerne i dem, de gør dem jo bare søde og dejlige. Kan ikke leve uden min daglige smoothie i hvert fald! (-:
Og nu er det også snart sommer. Hvilket vil sige en maaasse dejlige frugter. Jordbær, hindbær(osvosv masser bær), meloner, kiwi og alt det. mmmh! Hvis du ikke er så vild med grøntsager kan du jo bare spise en masse frugt, selvom det bedste er at få 2stk frugt og 4stk grøntsager om dagen. Men pyt, du kan jo starte med mere frugt og hen ad vejen skifte noget af det ud, når du finder nogle grøntsager du kan lide. Eller lærer at spise de andre, hvilket jeg vil råde dig til (-:
13 år15. marts 2011 kl. 21:15
Jaah, det er desværre nemmere sagt end gjort "bare" at spise grøntsager. :/ Det er en daglig kamp.
Hovedpinen har desværre ikke et så enkelt svar som vand, da jeg har prøvet at drikke så meget, at det også var for meget. Det er højst sandsynligt pga. min kost.
Jeg går ture i forvejen, da jeg har hund.
Jeg tror jeg vil prøve at tage mit træningstøj med i skole, og så tage hen på en løbebane, der ligger på vej hjem. For hvis først jeg kommer hjem, så er det at det er svært at komme afsted igen, desværre. :s
Tror også jeg starter med at lave råkost med gulerod og æbler, som Xx foreslog. :)
13 år15. marts 2011 kl. 21:19
bbsbb: Har du nogle gode opskrifter på lækre smoothies, da jeg synes jeg har svært ved at få dem til at smage rigtig godt! ;)
13 år15. marts 2011 kl. 21:21
Altså ikke rigtigt, jeg hælder bare i (-: En banan, frosne jordbær, hindbær, mango, yoghurt, mælk og sådan. Men man kan helt sikkert finde nogle lækre opskrifter på nettet.
13 år15. marts 2011 kl. 21:35

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });